Waarom in de winkel rechte stelen en thuis schuin afsnijden?

Hoe zit dat met bloemen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Rechte afgesneden stelen hebben te maken met het machinaal afsnijden van de stelen.
Thuis schuin afsnijden geeft de afgesneden stengel meer oppervlakte om water op te nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De oppervlakte die ontstaat bij schuin afsnijden is veel groter dan bij recht afsnijden, dus er onstaat meer ruimte voor de bloem om vocht op te zuigen. Dus: langer plezier van de bloem!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De simpele reden is dat de stelen van de bloemen indrogen op het moment dat ze niet in het water staan. Een droge steel neemt geen water op. Er zal dus altijd opnieuw een stukje van de steel moeten worden gesneden na droog transport. Schuin afsnijden is beter dan recht omdat er dan meer oppervlakte gemaakt wordt om het water op te nemen.
14 jaar geleden
Ik heb mij wel eens laten vertellen -- en ik vond het aannemelijk klinken -- dat het schuin afsnijden tot doel heeft om de kans dat de zuigende werking intact blijft dan groter is. In de afbeelding zie je links een recht afgesneden stengel en rechts een schuin afgesneden stengel.

In de recht afgesneden stengel is het zuigende vermogen doorbroken omdat het vacuum (bij gebrek aan een betere term) weg is. Er is geen contact meer met het water in de stengel.

In de schuin afgesneden stengel is er nog wel contact met het water in de stengel. De kans dat de zuigende werking intact blijft is hier dus groter.

Zoals ik zei: dit is mij ooit eens verteld, en ik vond het aannemelijk klinken, maar of het waar is...?

Toegevoegd op 19-06-2009 19:39:33
Om daar dus nog aan toe te voegen:
Als recht afgesneden bloemen uit de bloemwinkel dus een tijdje hebben gestaan, is de kans aanwezig dat het zuigende vermogen is opgehouden. Door ze bij de verkoop schuin af te snijden, vergroot je dus weer de kans dat de zuigende werking hersteld wordt.