Wat is juist?U hebt een kans ofU heeft een kans?Hebt u lekker geslapenof Heeft u lekker geslapen?

Dus: wanneer gebruik je "hebt en wanneer "heeft".. vind dat altijd lastig...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.1K

Het beste antwoord

Allebei is correct...

Toegevoegd op 19-06-2009 09:51:09
"Heeft" heeft wellicht een tikje meer afstand, is een tikje meer formeel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hebt is juist formeler dan heeft. U hebt is zeer correct Nederlands.

Andere antwoorden (3)

Het mag allebei.

Toegevoegd op 19-06-2009 09:50:58
In de genoemde gevallen zijn beide werkwoordsvormen mogelijk. U hebt en u bent zijn echter gebruikelijker dan u heeft en (vooral) u is, die soms een uitgesproken formeel karakter hebben. U kan, u wil en u zal zijn daarentegen juist soms informeler dan respectievelijk u kunt, u wilt en u zult.

Toelichting
Het persoonlijk voornaamwoord u is van oorsprong een vorm voor de derde persoon enkelvoud (afgeleid van uwe edelheid) en wordt daarom soms gecombineerd met werkwoorden in de derde persoon enkelvoud, zoals bij u heeft, u is, u kan, u wil, u zal.

Tegenwoordig geldt u echter als een vorm van de tweede persoon (enkelvoud en meervoud), waarmee – in tegenstelling tot de persoonlijke voornaamwoorden jij, je en jullie – beleefdheid of afstand uitgedrukt wordt. U wordt dan verbonden met een werkwoord in de tweede persoon, dus: u hebt (hebt u; dat u…hebt), u bent, u kunt, u wilt, u zult.

http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/820/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Het mag inderdaad allebei, als je het binnen een tekst maar wel consequent doet.
Misschien helpt deze vraag je.

http://www.goeievraag.nl/vraag/gebruikt-derde-persoon-tweede-persoon.8375
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beide zijn correct, alleen is hebt is niet zo netjes als heeft.