Computerprogramma's gebruiken meestal een stuk geheugen dat is bedoeld om tijdelijk informatie op te slaan. Dit stuk geheugen wordt de stack genoemd (da's Engels voor stapel).

Die naam komt doordat elk stukje van het programma zijn eigen gegevens even bovenop die stapel zet, er dan mee kan rekenen, en dan die gegevens weer van de stapel afhaalt zodra ze niet meer nodig zijn.

Een stack overflow treedt op wanneer er te weinig geheugen is gereserveerd voor deze stapel. Een stukje programma dat dan zijn tijdelijke gegevens bovenop de stapel wil zetten, kan dat niet.

In zo'n geval kunnen er twee dingen gebeuren. Ofwel het probleem wordt gezien, en dan krijg je meestal een foutmelding, waarna het programma ofwel crasht ofwel abrupt stopt. Ofwel het probleem wordt niet gezien. In dat geval komen de tijdelijke gegevens terecht in een aangrenzend stuk geheugen, waar eigenlijk al andere gegevens staan. Wat er dan gebeurt, hangt af van het ontwerp van het programma. Je kunt op die manier onbedoeld andere gegevens veranderen; daarom is dit een geliefde methode voor hackers om een computersysteem aan te vallen.

Voor meer informatie over de stack en de stack overflow verwijs ik je naar onderstaande Bronnen.

--

Afgezien van deze technische oorsprong, wordt het woord stack overflow ook gebruikt door diverse muziekbands, cabaretgroepen enzovoort.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Alweer zo'n mooi en gedegen antwoord!