waarom wordt er gescholden met bepaalde ziektes (weet wel welke) en niet met bv griep dat is toch ook soort ziekte..

2e vraag; waarom zijn er bepaalde scheldwoorden en waarom wordt er niet gescholden met schoen ofzo. :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.4K

Antwoorden (8)

Omdat het nut van schelden soms is om andere mensen te kwetsen, en sommigen vinden het nodig om dan te schelden met een ziekte waar bijna iedereen wel slechte herinneringen aan heeft...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar is geen specifieke reden voor.

Persoonlijk denk ik dat de huidige scheldwoorden lekkerder in de mond liggen dan bijvoorbeeld; SARS.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is volgens mij gwn begonnen met nadoen van elkaars taal (met name stoer doen). Heb je wel door hoeveel nederlands kinderen nu al met een turks/marrokaans accent praten om alleen maar stoer te doen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elke taal heeft zijn eigen type scheldwoorden, t nederlands heeft ziektes en geslachtsdelen, andere talen meer uiterlijke kenmerken of eigenschappen( het duits heeft bv; warmducher en gerdi muller fan( spits die huilde na te hebben gescoord)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ben ik aan het gamen en het gaat mis ligt 'kanker' lekkerder in de mond dan 'griep' of wat dan ook.
maar je leert het jezelf ook aan.
ik wil er niet mee spotten maar omdat de ziekte erger is laat je ook blijken dat je er ziekelijk hard van baalt.
maar soms word het gebruikt kanker dit kanker dat en dan klinkt het niet geloofwaardig en spot je er wel mee!

mijn opinie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vind het jammer dat sommige mensen niet doorhebben dat, door dit woord zo vaak te gebruiken, ze andere mensen die hier bv iemand aan verloren zijn, een klap mee in het gezicht geven...Ikzelf heb nml mijn moeder hieraan verloren en om het woord op een scheld/vloek manier te horen zal nooit wennen voor mij, het blijft toch een klap in het gezicht...beetje jammer dat dat niet beseft wordt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat vinden ze stoerder klingken dan griep ofzo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor alle duidelijkheid: het ziekteschelden is typisch nederlands en al heel oud. Krijg de klere is iemand cholera toewensen. In Vlaanderen wenst men je (of vergelijkt men je met) uitwerpselen. In beide gevallen wenst men je het niet echt letterlijk toe. Het is het explosief ventileren van de eigen woede. Deze verbale ontlading heeft vooral tot doel de tegenstander te imponeren zodat niet tot een gevaarlijk gevecht moet overgegaan worden. Wie de kunst van het schelden niet goed beheerst kan echter het omgekeerde bekomen en juist een gevecht uitlokken.