Wie weet een goede spreuk om mijn collega de mond te snoeren?

Hij kan alleen maar opmerkingen en grapjes maken om iemand onderuit te halen of belachelijk te maken maar heeft wel een bord waar hij steeds een andere "wijze"spreuk op zet in zn kantoor hangen.

Wat veel antwoorden! Fantastisch en alvast bedankt! Ik zit in niveau 1 en mag helaas nog geen punten geven....sorry!
In de auto opweg naar huis bedacht ik deze:

Door te kleineren word je zelf echt niet groter!

Maar ik weet zeker dat er mensen zijn die zo'n "spreuk" nog wel wat kunnen aanscherpen... ;-)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
5.3K
Sjwvankol
5 maanden geleden
Alles na zeggen wat zij zegt.
Alles terug laten komen wat zij zegt.
Alles tegen haar gebruiken wat zij zegt.
Alles terug laten komen wat zij zegt. Dit gaat er voor zorgen dat iemand totaal zich zelf niet meer gaat zijn & iemand straks geen hoi of doei meer durft te zeggen.
Sjwvankol
5 maanden geleden
Letterlijk iemand angst aanjagen mét wat ze zegt of doet.

Het beste antwoord

Hoewel ik het eigenlijk volledig eens ben met Rotaluclac kan ik mijzelf er vaak niet toe zetten en verval ik uiteindelijk (als ik er schoon genoeg van heb) in zeer persoonlijke en pijnlijke (pseudo) psycholigische analyse van hem/haar.

Vaak heb ik dan de tijd gehad om iemands persoonlijkheid te observeren.

Ik zou dan echt vuile aannames maken over iemands opvoeding en hem/haar echt proberen te pakken op zijn eigen meest intieme kwetsbaarheden. Grote kans dat zijn/haar gedrag voort komt uit compenseren van zijn/haar eigen vervelende ervaringen (tijdens zijn opvoeding of zo).

Daarom zou ik (als ik denk dat zoiets van toepassing is op hem/haar) iets zeggen als (waar collega's bij zijn uiteraard):

- Dat hij/zij waarschijnlijk te weinig aandacht van zijn ouders heeft gehad.
- Dat door de daaruit volgende onzekerheid en gevoelens van leegte hij probeert te compenseren door de aandacht naar zich toe te trekken en probeert boven iemand te willen staan door mensen te kleineren. Maar dat hij/zij uiteindelijk iedere keer weer met een leeg gevoel achterblijft omdat niemand vrienden met hem/haar wil zijn.
- etc.

It ain't pretty, I know... maar vaak is het aardig effectief, omdat je zo iemand in het diepste van zijn/haar ziel weet te treffen.

(Uch wat klinkt dat evil)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe "evilleriger" hoe beter!
Maar..ik heb het gevoel dat het bij hem echt onzekerheid is. Naar beneden trappen om zelf wat te lijken. Hij heeft oogkleppen op om niet op andere denkbeelden gebracht te hoeven worden, is dus zo rechtlijnig als ik weet niet wat. En zó behoudend dat hij waarschijnlijk niet eens durft te poepen! En rijdt in een Lada!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, meestal is naar beneden trappen het gevolg van onzekerheid. En over de oorzaken van onzekerheid zijn vaak wel wat algemene aannames te maken. Bijvoorbeeld dat het komt door zijn opvoeding, gebrek aan aandacht, eenzaamheid, en weet ik veel wat. Gewoon een beetje psychologie van de koude grond, en een beetje gokken, dan zit er vast wel een goede tussen die hem echt raakt. Als je dat soort feitjes er zo venijnig maar koel mogelijk bij hem in weet te wrijven, dan zal hij denk ik wel schrikken.
De meeste mensen proberen zich namelijk vaak te verweren met algemene oppervlakkige beledigingen denk ik.
Maar als je hem echt op gevoeilige emoties weet te pakken, dan kan dat wel eens effect sorteren, omdat hij daar waarschijnlijk geen rekening mee heeft gehouden. Hooguit van iemand waar hij heel intiem mee is, maar waarschijnlijk niet van zijn collega's, omdat hij niet verwacht dat een collega zoiets intiems over hem hoort te weten. Gok desnoods een beetje door met een serieuze toon venijnige vragen te stellen: 'Heeft je vader je vroeger zo vaak vernederd, dat je dat nu probeert te compenseren met dit gedrag?' 'Voelde je je vroeger zo eenzaam thuis, dat je nu zoveel aandacht opeist?' etc. Dus echt emoties proberen te benoemen die door de meeste personen vaak wel als pijnlijk wordt ervaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
PS.:
Het zou mij niets verbazen als hij in de waan leeft dat zijn gedrag het toonbeeld is van zelfverzekerd gedrag. Maar waarschijnlijk weet hij instinctief dat dit eigenlijk helemaal niet waar is en dat het een verdedigingsmechanisme is om zich psychisch te weren. Dus als je zijn onzekerheid op een venijnige manier benoemd, zal hem dat waarschijnlijk ook goed kunnen raken.

Andere antwoorden (19)

Goewe ouwe: wat je zegt ben je zelf (eventueel nog 'lekker puh' erachteraan).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand te schande maken is een grotere schande dan het zelf te moeten lijden...

Laat je collega daar maar eens over nadenken dan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor Plato..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, zoiets bedoel ik. Het zijn altijd opmerkingen in de zin van( en nu bedenk ik even wat om het duidelijk te maken):
Goh, als de schoonmaakster toch niks te doen heeft, kan ze jou wel helpen met je werk.
( m.a.w. iederéén kan jouw werk doen...)
Dat soort "subtiliteiten". Sorry, ik kan nog niet stemmen +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
doe ik wel Patty
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In die trant valt ook het "kwetsende compliment". Als hij zijn haar heeft laten knippen: "Hee, je haar zit anders. Leuk, veel minder sloom dan vroeger!" Hetzelfde met andere bril, andere stropdas, enzovoort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Rotaluclac: Kan me niet herinneren dat Plato dergelijke uitspraken op papier heeft gezet...
Wat jij over mij zegt; zegt meer over jou, dan over mij...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat moet je niet willen proberen.

Als je hem met een opmerking de mond wilt snoeren, laat je je verleiden tot het meespelen van *zijn* spelletje. Een spelletje waar hij dol op is, waar hij jarenlang op heeft geoefend, en waar hij dus beregoed in is. Dat ga je altijd verliezen. Niet doen dus.

Doe iets waar je zelf goed in bent. Ben jij goed in het open en serieus bespreken van dingen? Zeg hem dan dat je moe wordt van zijn flauwe opmerkingen. Blijf bij jezelf - zeg en doe alleen dingen waar je zelf achter staat.

Herhaal je opmerkingen, ook in het bijzijn van anderen. Als je dat vanuit jezelf doet, sta je vanzelf sterk, en zullen de andere collega's jouw houding overnemen. Zo wordt die ene collega automatisch steeds zwakker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad. Of gooi een laptop naar z'n hoofd, als je daar goed in bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan wel aardig mikken, ja! ;-) Maar dat is niet wat ik wil...
Je hoeft niet aan een boom te hangen om een eikel te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Twee monologen maken nog geen dialoog.

Toegevoegd op 18-06-2009 15:03:49
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als jij weg bent!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon afspreken met een aantal collega's om hem een flink te grazen te nemen (en dan bedoel ik niet op de parkeerplaats na werktijd).

Vraag anders een waarom hij die wijze spreuken heeft hangen als hij er zelf niet eens in gelooft? Ik denk aan "You're not praying what you're preaching"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een spreuk voor jou:

Als je iemand bejegent zoals hij is wordt hij erger, maar als je hem bejegent zoals hij zou moeten zijn, gaat hij over tot nadenken.

Dus 'pak hem niet terug' met zijn eigen middelen, maar zet andere middelen in. Hiervoor sluit ik me graag aan bij het antwoord van Rotaluclac.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jullie hebben ook gelijk. Maar ik kan er gewoon niet tegen steeds gekleineerd te worden door zo'n flapdrol. ( dat mag he, dat woord)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, dat mag zeker! :) De kunst met een grote K is om hierboven te staan door hem niet met gelijke munt terug te betalen. Zo geef je hem alleen maar meer munitie in handen die hij zeker graag weer tegen je zal gebruiken.
Heb uw naaste lief als uzelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Judas: psalm 13?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, Matteus 22 vers 39.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben gereformeerd opgevoed...
De tijd van: keer hem de andere wang toe of: wees de wijste, heb ik wel gehad.
Als je zoveel tijd hebt voor die onzin, kun je het nooit druk hebben. (en dan bij voorkeur op het moment dat er een manager langs loopt)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hang, op een moment dat hij er niet is, een spreuk ernaast waar hij over na moet denken, bijvoorbeeld:

Respect krijgen van anderen,
begint met respect tonen aan anderen.

Gegarandeerd dat hij in ieder geval gaat nadenken
over zijn gedrag en hopelijk verandert er iets ten
positieve voor jou. Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is ook mn bedoeling. Een spreuk die hem doet nadenken en waarvan hij donders goed weet dat die voor hem bedoeld is....
O,daar ben ik makkelijk in, wie dat bij mij doet krijgt meteen lik- op- stuk in de trant van: Je hebt thuis zeker niks te vertellen of: Je hebt de hersenen van een amoebe,dus je kan er niks aan doen.
Als spreuk den ik aan : Wat gij niet wilt dat u geschiedt,doe dat ook een ander niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
meisjes plagen, is kusjes vragen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben bang dat ik dat niet uit mijn str... mond krijg!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, kan ik me voorstellen. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoezo niet? Ben je bang om minder aardig gevonden te worden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahaha...nee, dat niet maar alleen de gedachte aan die "kusjes"maken me al misselijk!
Ik word iedere dag een beetje droever want onze samenwerking gaat steeds stroever.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Praten is zilver en zwijgen is goud.

Of terwijl houdt die klep dicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Praten is zilver, zwijgen is goud, ik heb liever dat je nu je bek eens houdt? hihihi
Je ziel stinkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:-)) hoe kóm je erop?!! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een Tsjechische manier van schelden. Ik vind hem ook bijzonder mooi, want kei- en keihard!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pak Aan!
Schelden doet geen pijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bezoekers brengen altijd geluk, hetzij komend, hetzij gaand...

Je kunt je collega´s niet uitkiezen, maar ik zou hem helemaal links laten liggen en desnoods liet ik mijn haar blonderen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als 'ie voorover moet bukken om iets op te pakken bijvoorbeeld: 'Buig niet te ver voorover, anders vallen je laatste hersencellen er ook nog uit!'

'Niemand houdt van jou, zelfs Jezus niet!'

'Jij kan (in ieder geval) geen aids krijgen, want je hebt helemaal geen vrienden!'

'Volgens mij zijn we op het strand, want er kwam net een enorme kwal voorbij!'