Waarom zie ik wazig en zwarte vlekken voor me ogen als ik opsta als ik lang heb gezeten/gelegen?

Als ik lang heb gelegen of gezeten krijg ik, als ik opsta, zwarte vlekken voor m'n ogen en zie ik wazig. Dit duurt meestal maar 10 seconden voordat het helemaal weg is, maar het is best gek vind ik.

En hebben jullie dit ook?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
7.4K

Het beste antwoord

Je lichaam staat dan op het punt om flauw te vallen.

Door lage bloeddruk kan het zo zijn dat je hoofd even geen nieuwe zuurstof ontvangt als je opstaat: Je hart moet immer extra druk zetten om het bloed daarheen te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Je hebt dan even een te lage bloeddruk en dan moet je hart sneller gaan kloppen enzo... En onderwijl valt de bloeddruk dus te ver terug, en dat zorgt ook voor die verschijnselen die je beschrijft...
Vaak gaat dat samen met een te laag HB gehalte... Dat is bloedarmoede...

Het kan helemaal zwart worden dan val je flauw, maar dat is niets ernstigs, je komt gewoon weer bij na verloop van tijd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb dit verschijnsel weleens gehad na het stappen.

Zoals eerder aangegeven moet er bloed gepompt worden naar je hersenen om je ogen te activeren en te zien. Als dit proces op gang komt kan je even wazig/vlekken zien.

Overigens is dit een kwestie van wennen en niet te snel opstaan als je net wakker bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je suikerspiegel is op dat moment te laag en geeft een waarschuwing dat de energie die je vraagt van je lichaam tegen de grens aan zit...

Het is daarom ook goed om voldoende koolhydraten te eten en gewoon genoeg te drinken. Zeer zeker op warme dagen en op dagen, waarvan je bijna vooraf weet dat deze veel energie vergen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb dit als tiener ook gehad, vooral ook bij gym, bij de ringen en de ongelijke brug, als ik "koppie-over" moest.
Zorg, dat je veel ijzer-houdende groenten eet - andijvie, spinazie, broccoli, en alle andere "groene" groenten. Als het blijft, even langs de dokter gaan, die checkt dan je bloedsamenstelling, en met (wat ze staalpillen noemden in mijn puppie-tijd) een kort kuurtje wordt het dan een stuk minder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oke bedankt!
Ik heb dat zelf ook. Bloeddruk is normaal, samenstelling van het bloed (hemoglobine e.d.) ook.

Ik ben erg lang. Dan is de kans groter dat je er last van hebt.

Het komt doordat de cardiovasculaire reflex niet zo snel of niet zo goed reageert. Die reflex zorgt ervoor dat je hersenen altijd voldoende bloed krijgen, ongeacht of je ligt of staat.

Als je van liggen overgaat naar staan, zakt het bloed in principe naar je benen. Om dat tegen te gaan, moeten de bloedvaten in je benen samentrekken, en moet je hart wat harder pompen. Vandaar dat dit de cardio (hart) vasculaire (bloedvaten) reflex heet.

Hoe langer je bent, hoe groter de afstand tussen hoofd en benen, dus hoe sterker de cardiovasculaire reflex moet zijn.

Bij mij kan het zo erg zijn dat ik dreig flauw te vallen. Als ik dat merk, moet ik heel snel hurken - dan is het effect ogenblikkelijk verdwenen. Even wachten, en daarna langzaam terug naar rechtop.

Toegevoegd op 18-06-2009 10:00:18
Je kunt het verschijnsel als volgt vermijden:

Bij het opstaan uit bed: eerst op de rand van het bed gaan zitten. Tien tot twintig seconden wachten. Dan opstaan.

Bij het opstaan uit een stoel of bank: eerst "actief" gaan zitten, rechtop, alsof je elk moment weg moet kunnen rennen. Even wachten. Dan opstaan.

Als je staat en het verschijnsel wordt te erg: afwisselend op je hele voet en op je tenen gaan staan. Daarmee span en ontspan je je kuitspieren steeds. Die spieren werken als een bloedpomp die extra bloed naar de hersenen pompt. Als je je bovenbeenspieren kunt aanspannen, helpt dat ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik weet niet precies hoe het komt maar mijn tip is rustiger opstaan niet in 1 keer als het ware omhoog komen gewoon geleidelijk aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heeft met je bloeddruk te maken.

Dit gebeurt ook wanneer je even gehurkt hebt gezeten en daarna heel snel opstaat.