Is 12 volt verlichting zuiniger dan 220 volt, of heeft dit met het wattage te maken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
15K

Antwoorden (5)

12 volt is zuiniger heeft niks met wattage te maken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja 12 volt is zuiniger dan 220 volt, het heeft niks met wattage te maken. Waarom denk je dat led verlichting zo populair is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het voltage staat los van het vermogen/wattage, en alleen dat laatste telt mee of iets zuinig is of niet.

Over het algemeen geven 12V systemen, bijvoorbeeld met halogeenlampjes iets meer lichtopbrengst dan normale/conventionele gloeilampen. Dat maakt ze dan zuiniger, alleen in die vergelijking.
Maar er zijn tegenwoordig ook 230V halogeenlampen verkrijgbaar, die dus ook dat voordeel hebben, naast spaarlampen en LED lampen, die al helemaal een stuk zuiniger zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn 2 dingen: hoeveel de lamp aan vermogen verbruikt (het aantal watts) en hoeveel licht hij geeft.

12v of 22v is de spanning, niet het vermogen (dat is spanning * stroom).

Meestal is een lamp op 220v iets zuiniger, bij een 12v lamp moet je ook het vermogen van de trafo zelf erbij optellen (die wordt ook flink warm). Een 50 watt lamp op 12v is daarom iets minder zuinig dan een 50 watt lamp op 220v

Iets anders is hoeveel licht de lamp geeft. Bij het zelfde vermogen geeft een gloeilamp het minste licht, een spaarlamp duidelijk wat meer, net als een tl buis, en een led lamp het meest.

Daarom is bij dezelfde hoeveelheid licht de led lamp het meest zuinig en de gloeilamp het minst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat zuiniger is hangt wel van het wattage af. Om het netjes te zeggen hangt het van het vermogen af. Vermogen heet grootheid en Watt is de eenheid. Net als dat tijd een grootheid is en seconde de eenheid en ook de grootheid lengte met de eenheid meter. Snap je wel?

Dus je kijkt naar de lamp die je leuk vind. Dan kijk je op de verpakking of op de sticker van de lamp naar het vermogen. Bijvoorbeeld X Watt. En om de zuinigste te vinden moet X zo laag mogelijk zijn.