Kom je verder in het leven zonder of met angst?

En waarom vind je dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (10)

Met angst. Het behoedt je voor dingen die je niet zou moeten doen. Door angst voor hoogtes te hebben, blijf je wat verder van klifranden. Dit is uiteraard in onze huidge maatschappij niet meer van belang, maar vanuit evolutionair oogpunt wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lastige vraag.. ik had nooit angst maar na het verongelukken van mijn zoon en een eigen ongeluk waarbij ik op het nippertje werd gered, werd het toch anders..ik leef niet meer onbezorgd, ben altijd op mijn hoede en probeer zoveel mogelijk scenarios voor allerlei situaties van te voren in te regelen.. Niet fijn maar wel te doen al kost het veel energie.. kwaliteit van leven wordt er anders door...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
congoleo... hoe pijnlijk dat de dood van je zoon -naast het verlies en het verdriet- ook nog zo'n bron van zorg en spanning voor je is... veel sterkte ermee... ik hoop dat je dit kunt begrijpen: relax...nothing is under control...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat begrijp ik.. dank je!
Een bepaald niveau gezonde angst heb je nodig om te overleven, anders wordt je roekeloos en dat gaat een keer verkeerd natuurlijk.
Te veel of ongefundeerde angst zal je juist weer remmen.
Dus angst voor zaken als brand, ongelukken, ziekte, hebben positief invloed op je gedrag dat gericht zal zijn op het voorkómen daarvan, en daar kun je ver mee komen.
Angsten die niet gericht zijn op dagelijkse reeele gevaren, veelal vallen daar fobieën onder, hebben ook invloed op het gedrag maar zijn ongericht en remmen je (sociale) leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb sowieso niet de illusie dat ik ergens -laat staan verder- kom in het leven...

angst is nuttig als het gaat over óverleven...

als ik ontspannen ben en niet angstig, ervaar ik het leven als prettiger, leuker, liefdevoller en avontuurlijker dan wanneer ik angstig, verkrampt of gespannen ben...

Toegevoegd op 17-06-2009 09:33:22
relax... nothing is under control...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je leeft zonder angst kom je naar mijn mening niet verder. Als je geen angst kent, neem je hoogstwaarschijnlijk de risico's niet serieus en zal het eerder verkeerd aflopen.

Angst is juist een waarschuwingssysteem dat er voor zorgt dat men geen onverantwoorde risico's neemt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een gezonde dosis angst is prima en kan juist een goede raadgever zijn. Denk aan onrust of bezorgdheid.

Maar er zijn ook extreme vormen van angst. Paniek, faalangst, fobie, sociale angst etc etc. Deze vormen van angst belemmeren je en remmen je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Angst, datgene in het leven wat je scherp houdt, maar ook verlamd om een juiste keuze te maken. De balans vinden en proberen te relativeren, proberen af te wegen, hoe serieus is deze bedreiging!
Angst is een heftige emotie, en een emotie kan ook vertroebelend werken!
Ik was vroeger nergens bang voor, maar toen ik een keer werd overvallen terwijl ik in het buitenland was, heeft het me heel wat gekost om niet meer angstig te zijn als ik alleen buiten liep. Toen vertroebelde de angst mijn kijk op de zaken, want er zijn gelukkig nog heel wat plaatsen waar je gewoon relaxted buiten kunt lopen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonder angst kom je veel verder... Veel en veel verder...

Waarom dan... Omdat angst je beperkt, beperkt in alles wat je doet...

Door angst verkramp je, slaap je slecht, kost een hoop energie en het voelt niet goed...

Ken je een intelligente mens, en was die verkrampt, was die gespannen? Nee dus... Intelligentie en ontspanning gaan samen... hand in hand...

Dus als je ver wil komen in het leven, dan is angst een slechte optie en een slechte raadgever en een slechte gewoonte...

Bruce Lipton spreekt hierover... Dat is een wetenschapper die hier uitvoerig op in gaat... Wel in het engels en hij spreekt zeer snel, maar is toch goed te volgen voor een engels-sprekende leek...

Veel plezier ermee...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Angst is een energievreter die absoluut niet nodig is.

Natuurlijk moet je wel een reële inschatting van gevaren maken en maatregelen nemen om die te vermijden. Dat hoeft geen angst te zijn maar welbegrepen eigenbelang.

Angst, daarin wentel je je gevoel, zodat je geen reële beslissingen meer kunt nemen, je denkt niet meer na. Meestal werk je jezelf meer tegen dan dat het voor je werkt.
En je wordt er heel moe en verblind van....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonder angst kun je veel beter bij je positieven blijven.
In alle rust kan je bekijken wat belangrijk en noodzakelijk is om je doelen te bereiken.
Die doelen moet je wel hebben en motivatie om ze te bereiken. Dan kost het minder moeite om de vervelende dingen uit te voeren die nodig kunnen zijn om het doel te bereiken.
Zonder angst kun je een betere afweging maken van de noodzaak van handelingen. Dan hoef je ook niet bang te zijn, want je weet dat fouten er bij horen en het vaak wel gecorrigeerd kan worden als dat nodig is.