Veel mensen beweren dat God niet bestaat. Waarom zeggen mensen vaak, 'God bestaat niet'.

Terwijl ze niks onderzocht hebben?
Ze lezen de bijbel niet/nauwelijks.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
3.8K

Het beste antwoord

Ik heb de bijbel van de kaft tot kaft gelezen en uit te na bestudeerd. Idem voor de koran. Nu weet ik het helemaal zeker. God bestaat niet. Maar uiteraard zul je niet zo maar dit individu geloven die zegt dat hij van het bestuderen van die bijbel alleen maar nog minder in God is gaan geloven.

Ik zie het uiteindelijk maar zo: over de hele wereld hebben mensen goden en religies verzonnen, naar schatting zo'n 10.000. Jij verwerpt er 9999. Ik 10.000. Een klein verschil. Pas als jij beseft waarom je al die andere geloven en goden verwerpt, begrijp je waarom ik die van het Christendom ook doe.

Ik kan je, om te beginnen, van harte het bek van Dan Barker 'from preacher to atheist' aanbevelen. Wellicht ga je dan begrijpen hoe gelovigen van hun geloof afvallen, aangezien het hier om een voormalige predikant gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (31)

Dat klopt.
De enige manier om daar verandering in te brengen is het Woord te gaan verspreiden op Goeievraag.nl.
Bedankt!
14 jaar geleden
Omdat velen een afkeer tegen religieuzen hebben.

Links laten liggen of bekeren..

Toegevoegd op 16-06-2009 23:45:06
Ik denk trouwens dat ze die afkeer hebben doordat ze zelf onzeker zijn over het bestaan.

Iedereen is op zoek naar antwoorden in het leven, groot en klein. Een geloof in God daar niet voor iedereen hierbij werken; het antwoord op alle vragen, maar niet te bevestigen.

Je kan niet zomaar zeggen: Daarom!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb niets tegen religieuzen, en ben niet onzeker over mijn bestaan. Ik heb alleen iets tegen de neiging die sommige mensen hebben om de regels van hun religie op anderen van toepassing te verklaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Jinx
Ik ben ook absoluut niet onzeker hoor. Aan de ene kant snap ik je ook wel
Als je niets met religie hebt en het je niets zegt zul je het niet verder onderzoeken, geen bijbel lezen en is de conclusie dat God niet bestaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien begrijp je het als je jezelf de volgende vragen stelt:

Veel mensen beweren dat Kabouters niet bestaan. Waarom zeggen mensen vaak, 'Kabouters bestaan niet'.

Terwijl ze niks onderzocht hebben?
Ze lezen het kabouterboek van Rien Poortvliet niet/nauwelijks.

Snap je het nu?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Nou moet je daar wel bij zeggen, dat Poortvliet een ietwat kleinere oplage had :) +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ha da's waar. Maar hij had in ieder geval nog het Het Kabouterkookboek en dat is ook niet onbelangrijk :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja en als meer mensen het boek van Rien lezen, gaan er meer mensen in kabouters geloven en het boek aan anderen aanbevelen... wacht even tot 4009... praten we dan verder...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof Rien Poortvliet pas als de kabouters mijn afwas doen. Wat God betreft; ik zie wel (als ik hem tegenkom).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het boek van Rien heb ik wel ooit gelezen, maar dat kookboek kende ik nog niet, staan er ook leuke recepten in voor gebraden kabouter in jachtsaus?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef het de tijd; het kan zo werken. Er zijn nog steeds mensen op zoek naar de Heilige Graal, zoals die voorkomt in middeleeuwse romans. Over 1000 jaar gaan ze misschien wel op zoek naar de Ene Ring. Fictie kan zich diep diep wortelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@feniks
misschien moet je vragen of God je afwas komt doen ipv de kabouters... gebeurt misschien sneller...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben het niet geheel met je eens maar je opmerking krijgt van mij wel een plusje omdat hij erg grappig gevonden is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het nogal kinderachtig wat hier staat.
Stel ik een vraag krijg ik zulke reactie's.
Blijkbaar is respect nog ver te zoeken soms.
volgens jou is de bijbel dus een bewijs van het bestaan van god...
volgens mij is de bijbel het bewijs dat papier met letters bestaat en dat heel veel mensen geloven dat die letters iets betekenen waar ze vervolgens geloof aan hechten en vervolgens zien ze het als een bewijs van iets...
hoogst curieus....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken de Bijbel uit mijn jeugd. Ik heb katechisatie gehad.

Rond mijn twaalfde begon ik zelf na te denken. De kennis van de Bijbel bleef, maar daar kwam andere kennis bij.

Die samengevoegde kennis resulteerde uiteindelijk in de conclusie dat God niet bestaat.

Ik weet dat ik dat niet kan bewijzen. Net zomin als een gelovige kan bewijzen dat God wel bestaat. Maar goed, technisch gezien ben ik dus een agnost - ik houd de mogelijkheid open dat er toch een God bestaat, maar ik geloof er niet in.

Het argument "lees de Bijbel" is een wanargument. Een ander zal zeggen "lees de Koran", of lees the Book of Mormon, of lees een willekeurig ander boek. Weer anderen zeggen dat je de mondelinge overlevering moet geloven, omdat die stamt uit een cultuur waar onderling contact zo belangrijk en zo goed was, dat de omweg van het geschreven woord niet nodig was.

Kortom, ik hoor om mij heen een heleboel mensen die allemaal schreeuwen dat ik juist *hun* boek moet lezen of *hun* verhaal moet aanhoren. Als ik dat maar doe, zal ik de waarheid zien, en begrijpen dat alle andere verhalen dwaalleren zijn.

Dus laat ik een tegenvraag stellen - (pauze, ik rol de dobbelsteen om een geloof te kiezen) -

Tegenvraag:
Veel mensen beweren dat de Mormoonse leer onwaar is. Terwijl ze niets onderzocht hebben? Ze lezen the Book of Mormon niet/nauwelijks.

Dus waarom ben jij nog niet "over"?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Boek van Mormon heb ik ook gelezen ; knap stukje fantasiewerk van iemand die goed op de hoogte van de bijbel was maar zo mogelijk nog ongefundeerder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rond mijn 12e begon ik zelf na te denken, schrijf je. En daar zit'm DE kern........ZELF nadenken, wát je ook leest - +3 (als dat kon)
Lang geleden dat ik die beruchte cirkelredenering in het wild ben tegengekomen:
"God bestaat, want dat staat in de bijbel en wat in de bijbel staat is waar, want het is gods woord.'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahaha die kende ik nog niet. Wel een goede.
Ja misschien heb je gelijk dat mensen dat vaak zeggen...maar waarom zou ik de bijbel daarvoor moeten lezen het is juist dat dat ik niet geloof..omdat het geschreven is wil nog niet zeggen dat het waar is..ik heb ook pinkeltje gelezen en ik geloof ook niet in kabouters dat heb ik net zo met de bijbel heb hem gelezen..prachtige verhalen..maar vele eeuwen na dato opgeschreven en tig keer vertaald en naar eigen inzicht geinterpreteerd.
Wil niet zeggen dat god niet bestaat maar ik geloof niet in de god zoals de bijbel die beschrijft
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien omdat veel mensen zich een voorstelling maken van een ouwe man met een baard ergens tussen de wolken. Lijkt mij ook zeer onwaarschijnlijk op die manier..
Maar ik denk zeker dat er een universele energie is die alles beinvloed.
Daar zijn dan ook weer boeken van, en die lijken me betrouwbaarder dan de Bijbel. Ik bedoel , wat wisten ze nu helemaal 2000 jaar geleden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe bedoel je je eerste zin?
Ik vind het nogal raar dat je dat zo zegt. Ik merk dat je me niet echt respecteert zoals ik ben denk ik.
Ik ken de bijbel wel degelijk en ken hem vrij goed maar ik denk liever voor mezelf. De bijbel schrijft voor hoe mensen moeten handelen/denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@magicegidius, laat maar, dit heeft echt geen zin, je kunt mensen niet van dit soort zaken overtuigen met goede argumenten, laat staan met geloof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
No offence, maar ik heb nog nooit in mijn leven een goed argument gehoord voor het geloven in een god, of de bijbel. Anders was ik wel overtuigt. En dat bepaalde dingen (nog) niet anders te verklaren zijn is geen valide rede.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
None taken hoor Deboender. Het valt ook moeilijk in twee zinnen te vatten wat ik precies probeerde te zeggen. Laten we zeggen dat het niet alleen voor dit onderwerp geldt. Als ik onomostotelijk kan bewijzen dat kabouters bestaan dan kan het zelfs nog onmogelijk blijken om mensen daarvan te overtuigen met goede wetenschappelijke argumenten, omdat men er simpelweg van overtuigd is dat kabouters niet bestaan. Hoewel je misschien anders zou denken staan mensen niet altijd open voor pogingen om ze de andere kant van een verhaal te laten zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, maar geloof bestaat al zo lang. Meestal is het zo met dingen die wel waar zijn maar nog niet bewezen (de aarde is rond, de aarde draait om de zon) dat ze in de toekomst toch geaccepteerd worden omdat men er gewoon niet omheen kan. Bij geloof is het juist andersom, er zijn steeds minder gelovigen des te langer het geloof bestaat. In % dan.
Ik durf te beweren dat een groot deel van de mensen die wél gelooft in god (deze zal ik gezien je vraagstelling gelijkstellen aan de god van de Bijbel, ook wel JHWH, Yahweh, Jehova, of andere namen genoemd) beweren dat Aasith, Aatxe, Abaangui, Abandinus, Abarta, Abassi, Abeguwo, en vele andere goden uit andere religieuze stromingen uit heden en verleden niet bestaan, zonder zich hierin te verdiepen.

De meeste mensen die wél geloven in de god uit de vraag zullen waarschijnlijk ook niet de Koran, de Vedische teksten, de oude Griekse en Romeinse goddelijke schriften, het Egyptische Dodenboek, of de Vikinglegenden gelezen hebben.

De mensen waarnaar in de vraag gerefereerd worden, gaan simpelweg net die ene stap verder.

Verder zijn er natuurlijk ook een behoorlijke groep mensen die het wel onderzocht hebben, die wel de Bijbel (en andere religieuze teksten) hebben gelezen, en ondans (dankzij?) dit nog altijd van mening zijn dat god niet bestaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 heel duidelijk s.n.e. leuke link trouwens...
Soms slaan ze door, die atheïsten... Net als soms de gelovigen trouwens...

Er is geen bewijs van wel bestaan als niet bestaan, dus van mij mag je alles zeggen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van mij mag je ook alles zeggen, ik ben een groot voorstander van vrijheid van levensbeschouwing. Maar toch even dit: dat noch het bestaan, noch het niet-bestaan van een god is bewezen, wil niet zeggen dat de kansen 50-50 zijn. De kans van niet-bestaan zijn véél kleiner dan van wel-bestaan. Net zoals de kans dat er een onzichtbare hemelse theepot bestaat veel kleiner zijn dat dat die niet bestaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kans van niet-bestaan is veel kleiner dan van wel-bestaan??? Hoe kom je hier nu bij?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, wat een typo, andersom natuurlijk! Dat krijg je als je een reactie slordig zit te editen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, ik dacht al...
Na een relatief vrije (geen artikel 31 of vrijgemaakt ofzo) gereformeerde opvoeding van zeg 16 jaar (tot ik andere bonnen begon te raadplegen, kennis begon te vergaren en mensen van buiten de kerk begon te spreken en mezelf een mening begon te vormen), heb ik voor mezelf al vrij snel de conclusie getrokken dat God niet bestaat. De jaren daarna is er veel gepraat en gesmeekt en geconverseerd (zelfs met de dominee in een vrij langdurige 1 op 1 briefwisseling en 'columns' in het kerkblad), en veel soms zeer diepgaande discussies. Uiteindelijk heb ik het hoofdstuk afgesloten met mezelf uit te laten schrijven uit het doopattest, waardoor ik niet langer lid ben van een gemeente.

Daarvoor was ik een vrolijk overtuigd Christelijk meisje (ik wist niet beter) dat de hele bijbel min of meer uit haar hoofd kende, evenals de 'alles-wordt-nieuw'-bundel, Opwekkingsliederen en liederen van Johannes de Heer, naar Youth for Christ-kampen ging,op zaterdagavond naar bijbelclub ging, naar EO-jongerendagen ging en meedraaide in een molen waarvan ik dacht dat het de wereld was.

Op catechisatie begon ik pas dieper na te denken over dingen en kwam tot het besef dat ik op geen enkele manier kán geloven in iets waarvan ik voor mezelf zeker weet dat het niet kan bestaan. Ik 'geloofde' er gewoon niet in, écht niet. Ik besef wel dat het voor veel mensen heel belangrijk is en een grote rol in hun leven kan spelen, maar mij deed het gewoon niks, sterker nog, het deed me kunstmatig aan. Voor mij was het de 'makkelijke weg'; niet zelf nadenken, gewoon de bekende weg vervolgen. Grote discussies met mijn vader gehad in die periode en daarna, omdat het me onmogelijk leek dat een intelligente man als hij die keuze wél bleef maken ; intelligentie en religie gingen voor mij niet samen. Nu weet ik dat mensen die keuze wel moeten maken, al moeten ze met veel cognitieve dissonatie in de weer. (Denk aan de opluchting van Andries Knevel toen Intelligent Design een alternatief werd voor evolutie naast het scheppingsverhaal).

In mijn ogen heb ik dus genoeg onderzocht, meer dan de gemiddelde christen en vermoedelijk ook meer dan de gemiddelde atheïst. Je vraag is een foute aanname. Ik zou willen vragen : waarom geloven veel mensen zondermeer in het bestaan van een God zonder dat ze dat dieper onderzocht hebben ? Ook daar zal het antwoord tweevoudig zijn. Sommigen wel, de meesten niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg niet dat God niet bestaat, maar...

Jouw God is niet mijn God!

En als je dat opvat als een 'God bestaat niet'. Dan ben je erg kortzichtig...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jouw god bestaat ook niet. Al gevraagd of ze nog contact heeft met dr vader? Want als ze de dochter is van de duivel, bestaat de duivel ook. En als de duivel bestaat, moet god ook bestaan. En dat is dus niet zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals zo vaak lees je niet wat er staat en geef je kritiek op wat je denkt dat er staat deboender...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leg eens uit waarom. Ik geef in het algemeen antwoord over jouw 'overtuiging'. Nogmaals, heeft ze nog contact met haar vader. Die vrouw die jou elke vertelt wat je moet doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Ik zeg niet dat God niet bestaat, maar…" Begin ik mijn antwoord mee en jij reageerd precies op de laatste zin... En ik laat me niet vertellen wat ik moet doen. En Aradia spreekt gewoon met haar vader Lucifer en moeder Diana...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij zegt inderdaad niet dat god niet bestaat. Ik zeg wel dat god niet bestaat in mijn antwoord. Daarbij zeg ik ook dat jouw god niet bestaat. Ik lees precies wat er staat en reageer er op. Ik zou eerder zeggen dat jij niet leest wat er staat. Ik insinueer nergens dat jij zegt dat god niet bestaat. Ik zeg alleen dat jouw god ook niet bestaat. Maar jij gelooft dus wel in de duivel. Geloof je dan ook in god? Want je antwoorden daarop zijn nooit echt duidelijk, je begint al vrij snel te schreeuwen jouw god is niet mijn god!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lucifer (letterlijk 'lichtbrenger' of 'lichtdrager') staat buiten het joods-christelijke geloof niet gelijk aan de duivel, deboender. Ik ben geen paganist, maar zoveel weet ik nog wel. Ik heb niets tegen het stellen van kritische vragen over geloof, maar het heeft niet zoveel zin om een gelovige aan te vallen op iets dat ze niet gelooft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De lucifer, beschreven als de vader van Aradia. Is wel degelijk de lucifer die later ook satan werdt. En ik zie het niet als aanval, ik vraag me alleen af wat ze nou gelooft, of ze het als geloof ziet, en of ze iemand aanbid. Of dat ze bedoelt dat ze geinspireerd is door Aradia. Of dat het haar levenswijze is. En of ze ook daadwerkelijk 'contact' heeft met Aradia. Of dat ze dat gevoel heeft aangezien ze volgens haar levenswijze leeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Etymologisch gezien: klopt. Maar geloofstechnisch gezien geloven de meeste paganisten niet in het bestaan van de joods-christelijke duivel, meestal geloven ze alleen dat de naam van één van hun goden (die volgens hen wel bestaan) wordt gebruikt voor het joods-christelijke idee van de duivel als verpersoonlijking van het kwaad (terwijl die verpersoonlijking volgens hen niet bestaat). Daarmee valt uit het geloof in het bestaan van Lucifer door een paganist niet te concluderen dat ze 'dus' ook gelooft in het bestaan van de god uit de bijbel, omdat anders dan in de christelijke beleving voor een paganist Lucifer niet de tegenpool van Jahweh is. Overigens in het algemeen wel een interessante vraag, wat het voor een gelovige betekent om te leven volgens de leefwijze van een bepaalde god(in). Of überhaupt in welke zin hun god(en) bestaan, daar zijn ook verschillende opvattingen over mogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@SuzyQ: Thanks... @deboender: Aradia = Godin der Heksen en komt enkel en alleen voor in het Romeinse Pantheon. Haar vader Lucifer God van de Zon komt enkel en alleen voor in het Romeinse Pantheon. Haar moeder Diana MaanGodin komt enkel en alleen voor in het Romeinse Pantheon... In het Romeinse Pantheon staat geen Satan. Maar wellicht is Apollo uit het Griekse Pantheon wel de Satan die jij bedoeld... Maar als je zoals Suzy al zei geen verstand hebt van waar je het over hebt dan moet je gewoon je mond dicht houden. Want je begeeft je nu op mijn specialisaties. Dus je moet echt met betere argumenten komen dan die onzin die je nu uit kraamt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoho, Starbless, je legt me nu iets te veel woorden in de mond!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat was niet de bedoeling SuzyQ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Starbless je faalt wederom weer in het antwoorden van een simpele vraag. Wat geloof je nou precies? Zie je het als een geloof? Neem je jezelf serieus als je zegt dat je elke dag contact hebt met de godin der heksen? En even over de geschiedenis van het geloof en de ontwikkelingen daarvan. Laten we daar maar niet over beginnen. Aangezien niemand daar een sluitent oordeel kan geven. En even over die Aradia van jou, dit heeft niks te maken met het Romeinse Pantheon (wat je daar ook mee bedoelt). Haar naam komt uit een boek ergens uit 1800. Als interpretatie. Waarin lucifer aangegeven is als een god die uit het paradijs was gestoten. (de duivel) Dat jij daar andere interpretatie aangeeft betekend niet dat we het hier niet over de lucifer hebben waar teven de duivel mee bedoelt wordt in andere geschriften. (zie overeenkomsten)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oja en Apollo en de Lucifer die jij noemt zijn één en de zelfde. Alleen hebben ze de goden in het Romeins een andere naam gegeven omdat ze zich wilde onderscheiden van de Grieken. Jij gaat uit van een of ander boek geschreven in 1880 en durft te beweren dat dit echt gebaseerd is op Romeinse en Griekse Mythologie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@deboender: Je bedoeld het boek 'Aradia; The Goddes of Witches' van Charles L. Leyland uit 1889? De naam Aradia komt al voor in 1356 in Italiaanse affiches. Je moet natuurlijk wel naar de juiste informatie zoeken... Verder ligt de basis voor de Stregheria ver voor de jaartelling bij de Etrusken in Italië in het gebied tussen 'Arno' en 'Tiber'. Het zijn ook de aan Diana en Artemis gewijde tempels geweest die in de 3de en 4de eeuw van onze jaartelling door het Christendom zijn geconfiskeerd en gewijd als heilige tempels... En als je alles wilt weten dan moet je een hoop zoekwerk verrichten. Want ik heb alles wat te vinden is samen gevat op 236 A4'tjes...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Diana en Artemis zijn een en de zelfde. Het is alleen een andere naam. Hier kun je ook uit afleiden dat hun man Apollo, Lucifer hoe je hem ook wil noemen ook een en de zelfde is. Namelijk de duivel. Aradia is echter een myhte die door 1889 is verbonden aan Diana door die vent ja. Zonder enig bewijs. Volgens de echte mythologie heeft Diana helemaal geen kind genaamd Aradia. Aradia was een veronderstelde heks. Enne zoals je zegt, in 1356. Dat is dat is dus helemaal niet gebaseerd op de Roomeinse of Grieksemythologie. Aangezien het Romeinse rijk maar tot 200 stand hield. En de mythen veel eerder ontstaan zijn. Dus we kunnen lang of kort praten, lucifer zoals bedoelt in de echte originele mythologie heeft onder andere de naam Apollo, De Duivel, Satan etc. En dit verhaal waar jij in gelooft heeft zijn oorsprong veel later gevonden. Maarja je hebt nog steeds niet geantwoord op de originele vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat zoek jij slecht je informatie op zeg. Ik ben jaren met research bezig geweest en dan denk jij dat je het in een paar uur allemaal uit kunt vinden op het internet... Wat ben jij een ongelooflijk eigenwijs, egoïstisch, sarcastisch en akelig mannetje dat ten koste van alles en indereen gelijk wilt hebben. NB hield het Romeinse rijk stand tot 807... En je krijgt nu ook geen antwoord meer... Want anders moet ik maar weer eens een vraag op GV over jou stellen zodat iedereen daar op kan antwoorden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha wat een volwassen meid ben je toch starbless. Wordt het een beetje moeilijk voor je? Snap je het allemaal niet meer? Tja je zou ook kunnen zeggen dat het Romeinse rijk standhield tot in 1400. Maarja het is maar waar je de definitie van het roomeinse legt. In 200 was het hoogte punt, vanaf toen ging het naar beneden. Dat is voor mij de definitie van standhouden. Maar stel aub maar weer een vraag. Als je zo je frustratie kwijt kunt omdat iemand over het internet je ongelijk aantoond. Over iets waar jij naar eigen zeggen al jaren research naar aan het doen bent. Je hebt het zelf al gezegt. 1356. Dat is nou niet echt de periode waarin de Romeinse mhytologie ontstond. Maar lieve schat, geloof jij nou maar lekker in heksen die je elke dag aanwijzingen geven. Omdat je het kennelijk niet alleen kan. Maar verkondig je sprookjes niet als de waarheid.
Als ik deze filmpjes van Edward Current (een overtuigd Christen) mag geloven dan moet ik inderdaad maar snel de bijbel gaan lezen en in god gaan geloven.

Ik weet nou niet zo goed of Edward de draak probeert te steken met atheisten in het laatste filmpje. :-S
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Edward Current is briljant. Z'n filmpje over de ooievaar; http://www.youtube.com/watch?v=82UhJ_eVOzs (die brengt babies, en stinkende lichaamssappen zijn er alleen om ons op het verkeerde beete zetten) is geniaal.
Ik denk alleen niet dat hij de draak probeert te streken met atheisten. Hij is er zelf een, en heeft daarnaast een heerlijk gevoel voor humor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik probeerde een beetje de satirische ironie van Edward Current over te brengen met die laatste opmerking. Epic fail I guess. ;-) Hij is inderdaad briljant.
Het zou je verbazen hoeveel ik onderzocht heb en wat ik weet van de bijbel. Mag ik jou wat onderzoek aanraden? The God Delusion van Dawkins is een goede plek om te starten.

De kans dat er een god bestaat, lijkt mij microscopisch klein, ik heb geen reden erin te geloven. En daar ben ik blij mee. Als de god uit de bijbel zou bestaan, was het bepaald geen figuur die ik zou willen aanbidden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is geen bewijs dat God bestaat, dat geloof je of dat geloof je niet. De bijbel is geen bewijs, alleen een ondersteuning voor je geloof. Hoe je dat geloof in je leven inpast is voor iedereen anders. Niet iedereen neemt de bijbel letterlijk, maar volgt de grote lijn. Voor mij werkt dat :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze zeggen dat omdat God niet wetenschappelijk te verklaren is, net als spoken, kabouters of wat dan ook.

En voor veel mensen geldt: niet te verklaren, dan ook niet echt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat er nooit iets concreets is bewezen. Dit is altijd een gevoelig onderwerp om een discussie over aan te gaan. Sommige mensen kiezen ervoor om niet in God te geloven, net zoals anderen ervoor kiezen om wel in God te geloven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat er geen ratiobewijs mogelijk is.

Het boek gaat ook niet over ratio, het is geen stapel oude kranten van een paar duizend jaar geleden.

De vraag is waarom je mensen daarop wilt afrekenen. Als je het boek echt gelezen hebt, dan moet je begrijpen dat je de geest van het gedachtegoed moet uitdragen naar hen toe en hen niet moet gaan 'overhoren' of zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg altijd: "je kunt niet weten of god bestaat, daarom is het dom om aan te nemen dat hij bestaat".

De bijbel beschrijft geen wetenschappelijk onderzoek, dus de bijbel lezen gaat je niet helpen met de zoektocht of god bestaat of niet. Je kunt niet aantonen dat iets niet bestaat, wel dat iets bestaat. Ik kan ook niet aantonen dat kabouters niet bestaan, maar wanneer we er een waarnemen dan kunnen we aantonen dat hij bestaat. Hetzelfde geldt voor god. Het is niet te bewijzen dat god niet bestaat, maar tot die tijd dat we hem gezien hebben acht ik het heel onwaarschijnlijk dat hij bestaat. Helaas heeft niet iedereen zo'n kritische houding en zijn veel mensen vatbaar voor indoctrinatie en naiviteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je geeft in je vraagstelling al aan het beter te weten dan anderen. Dan moet je m.i. ook niet teveel respect terug verwachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, dat komt omdat de mens van nature geneigd is God en zijn naaste te haten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet dat er goden bestaan, dus waarom zou ik welke god dan ook haten? Dat zou een nog veel grotere verspilling van mijn energie zijn dan het haten van mijn 'naaste' (oftewel andere mensen) te haten, en dat is mijn energie al niet waard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je zegt dat dit van nature is (en dus zegt dat dit in de menselijke aard zit), mag ik daaruit dan concluderen dat wij (in jouw wereldbeeld) dan met die eigenschap geschapen zijn? Of gebruik je de term "van nature" anders dan ik deze gewend ben?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@SuzyQ, je kunt beter energie in steken om God te zoeken, want Hij bestaat wel degelijk! @simplynotedib, van nature bedoel ik elk mens, incl ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof onmiddellijk dat je denkt dat je god bestaat, maar ik heb geen enkele reden om dat zelf dan ook maar aan te nemen, laat staan om mijn energie te steken in het zoeken van iets waarvan ik geen reden heb om aan te nemen dat het bestaat. Ik neem aan dat jij je energie ook niet steekt in het zoeken van Vishnu of Osiris, of om het even welke van al die andere goden waar mensen ooit van hebben geroepen dat ze 'wel degenlijk' bestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is geen enkele God te vergelijken met Hem. En elk mens zal God onrecht aandoen als men andere goden navolgt. Marcus 16:16: "Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Da's een handige vers om te lezen. Die zal ik misschien gaan gebruiken als argument wanneer gelovigen tegen mij zeggen dat ik "niet in god geloof omdat ik niet veroordeeld wil worden voor mijn daden", aangezien er hier dus staat dat mijn daden er niets mee te maken hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach, ik was inderdaad even vergeten dat als je de bijbel goed leest, het *bestaan* van andere goden niet wordt ontkend, maar het *vereren* van die andere goden wordt verboden. In dat geval een ander voorbeeld: ik neem aan dat jij het ook niet nuttig vindt om je energie te steken in het 'zoeken' van de feeënkoningin, omdat je geen reden hebt om an te nemen dat zij bestaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt SuzyQ maar je bent wel gewaarschuwd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan heeft god ons wel even verkeerd in elkaar gezet he. O wacht we zijn naar zijn evenbeeld gemaakt. Klopt wel want god haat ook andere goden, en mensen. Anders zou hij het niet verbieden om in andere goden te geloven. Nu snap ik het weer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We zijn goed en naar Zijn evenbeeld geschapen maar wij hebben gezondigd. En de mens maakt andere goden, niet God.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"[...] maar je bent wel gewaarschuwd" Doe toch niet zo dramatisch man. "[...] je kunt beter energie in steken om God te zoeken, want Hij bestaat wel degelijk" Really? Waar is 'ie dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zijn mensen wel héél erg machtig, als ze goden kunnen creëren. Uiteraard ben ik ervan overtuigd dat mensen ook jouw god, of beter gezegd het idee van jouw god hebben gecreëerd. In het evenbeeld van de mensen die millennia geleden leefden. Net als al die andere goden. Daarom was deze 'god' in een tijd van stammenstrijd een god van stammenstrijd, en werd die god in een tijd van grotere beschaving een god van grotere beschaving. Het godsbeeld volgt de mens, niet andersom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@fireeyedboy, overal.
@SuzyQ, ze creëren ze niet ze doen alsof ze bestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@bvb Overal? Nou, dan hoef ik dus niet meer te zoeken? O, wacht... dus dat, wat ik het universum, sterren, planeten, zon, aarde, materie, etc. noem, dat noem jij gewoon god? We hebben eigenlijk alleen een spraakverwarring dus? O nee, wacht... jij gelooft echter ook nog in het verhaal dat er na jouw dood nog iets is waar je voor moet vrezen. En waar ik het uit sociaal en menselijk oogpunt gewoon logisch vind om mij als een vredelievend persoon te gedragen, heb jij iets te vrezen nodig om je aan bijbelse geboden te houden? Werkt dat zo een beetje? Beetje zoals het volgende filmpje probeert uit te leggen misschien? http://www.youtube.com/watch?v=pkCuc34hvD4
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@bvb, ik heb geen filmpje nodig om je te begrijpen.
God is een Geest en is overal, ik zeg niet dat God een ster of planeet is. Ja het klopt dat ik dat gelooft. maar wat jij vredelievend vind wil niet zeggen dat God dat ook vind. Hij verdient het om geeerd te worden. En als we Hem niet eren zullen we voor eeuwig verdoemd worden. De wet is de kennis der zonden. En inderdaad om te vrezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Hij verdient het om geeerd te worden." Echt waar? Is het niet de vrees die jij hebt voor het (door jou veronderstelde) hiernamaals, die jou er toe 'dwingt' om god te vereren? Zoals je eigenlijk zegt met: "En als we Hem niet eren zullen we voor eeuwig verdoemd worden". Als jij dit laatste daadwerkelijk gelooft, is het inderdaad niet zo vreemd dat je hem daarom (voor de zekerheid) maar vereert. Ik ben van mening dat angst opwekken nooit een integere methode is om respect mee te verdienen. Het is geveinst respect, door manipulatie. En in mijn ogen verdient niets of niemand het om vereerd te worden (omdat dit tegen het principe van gelijkwaardigheid ingaat). Een god, zoals omschreven in de bijbel, is zo meer nog verder verwijderd van een entiteit waar ik verering voor op kan brengen; de wreedheden die omschreven staan in de bijbel (die door god bevolen werden) zijn niet echt iets dat mijn respect afdwingt. Wat maakt deze god in jouw ogen wel bijzonder genoeg om te vereren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
PS.: en heb jij dan een blinde vlek voor de wreedheden die omschreven staan in de bijbel? Of moeten we dat nou juist (komt dat even gelegen) maar niet te letterlijk nemen? Heb je je wel eens proberen voor te stellen dat de bijbel in de tijdsgeest geschreven zou kunnen zijn door gewone (nog niets zo ver ontwikkelde) mensen met bijgeloof en vrees voor het onbekende?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het dwingt niet, het geeft iets weer, de zonde van de mens. We kunnen niet voor Hem bestaan in onze zonde staat en dat zou vrees moeten opwekken zodat we ons vernederen voor Hem die ons geschapen heeft. Het zijn jouw principes over gelijkwaardigheid, niet die van God, anders zou God geen god zijn als hij niet geëerd wordt. Een koning is geen koning als hij niet geëerd wordt. Ik zeg niet dat ik Hem vereer, dat is juist het punt, er is niemand die God zoekt. Maar het zou wel moeten, en dat bewijst de wet (10 geboden). We zijn allen afgeweken, tesamen zijn we onnut geworden. Die wreedheden zouden er niet geweest zijn als de mens niet gezondigd had in het paradijs. en het is Gods bevel geweest om te strijden tegen de Kanaänieten. En als God het zegt is het veroorloofd. Of je het nu wilt geloven of niet. God is Rechter, Hij beslist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"We kunnen niet voor Hem bestaan in onze zonde staat en dat zou vrees moeten opwekken zodat we ons vernederen voor Hem die ons geschapen heeft." Dat moet je nog even verder uitleggen, want ik geloof niet dat ik helemaal begrijp wat je wilt zeggen. Maar als je probeert te zeggen dat wij als 'zondig' wezen niet mogen bestaan van god... eeeeeeh.... wat doen ik hier dan nog? En wat je dus eigenlijk zegt is:
God speelt een spelletje met ons, of neemt ons een test af, zo je wilt (een redelijk sadistische test, naar mijn mening): Hij maakt het ons moeilijk, omdat er ooit in het verleden een aantal mensen zijn geweest die 'gezondigd' hebben, waar wij onmogelijk verantwoordelijk voor kunnen worden gehouden. Maar dat maakt god niet uit. Wij zullen er toch voor boeten (ondanks dat Jezus zogenaamd ook al voor ons geboet zou moeten hebben). Hij maakt van ons 'imperfecte' wezens zodat hij lekker sadistisch kan toekijken hoe wij worstelen met het proberen (tegen onze natuurlijke driften in) 'perfect' te zijn. Hmmm, en het nobele doel hiervan is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@bvb "@SuzyQ, ze creëren ze niet ze doen alsof ze bestaan." Exact. Dat is precies wat ik zeg. *Mensen* creëren een godsidee; met andere woorden, *mensen* doen alsof goden bestaan en *mensen* gaan in dat door henzelf gecreëerde godsidee geloven. En vervolgens leren *mensen* hun kinderen om hetzelfde te geloven, waardoor het geloof in dat idee tot een religie wordt. Ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat jouw god daarin een uitzondering is. Wat ik altijd opvallend vind, is dat gelovigen allemaal denken dat hun religie de enige juiste is. Ik blijf me verbazen over het egocentrisme (of relicentrisme) waardoor al die mensen van verschillende religies zelfs in deze tijd van mondialisering nog steeds niet op het idee komen dat het mogelijk is, alleen maar *mogelijk* dat ze niet de waarheid in pacht hebben. Dat alle informatie die ze tegenwoordig hebben over andere religieuze en a-religieuze levensbeschouwingen ze nog steeds geen hint geeft dat het wel héél toevallig zou zijn als ze gelijk zouden hebben en echt toevallig de 'enige ware' religie zouden aanhangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@fireeyedboy, wij zouden hetzelfde doen als Adam en Eva. Daar gaat het om. God daagt ons niet uit, wij hebben God uitgedaagd en dat is ons duur komen te staan.
Het zou rechtvaardig geweest zijn als Hij ons allen rechtstreeks verdoemd zou hebben. Maar Hij heeft een Verlosser gezonden. Zijn enige geboren Zoon. Is dat niet barmhartig? Hij had het niet hoeven doen maar heeft het wel gedaan! @SuzyQ,helaas is het wel een uitzondering. Onderzoek daarom eens de Bijbel.
Er is maar 1 waarheid SuzyQ. En er is geen enkele god machtiger dan God.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@bvb:
Dit is het laatste dat ik erover kwijt wil, omdat ik eerlijk gezegd het gevoel heb dat ik met een robot aan het praten ben, die geprogrammeerde mantra'tjes opsomt. Ik verlies daarom de interesse in de discussie. Temeer ook omdat ik voor mijn gevoel te veel moet overbruggen om de punten van onlogica bloot te leggen (en dat zijn er nogal wat). Iets vertelt mij ook dat je ook helemaal geen behoefte hebt om zaken rationeel en logisch te benaderen, omdat je je comfortabel voelt in je huidige beeldvorming. Dat is prima. Net als ik mij comfortabel voel met mijn denkbeelden. Ik geloof niet dat er iets is dat ik zou kunnen aandragen wat jou ook maar even dingen van een andere invalshoek laat bekijken. Maar misschien doe ik je daarmee te kort. Hoe dan ook, ik houdt het hierbij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@fireeyedboy, wat zou ik in een andere invalshoek moeten bekijken als ik iets zeker weet en geloof. Als iemand tegen jou zegt dat er triljarden sterren in de lucht hangen geloof je dat wel, maar als de je moet geloven dat de Bijbel waarheid is, staat de wagen stil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik de bijbel onderzoek, krijg ik informatie over wat de schrijvers geloofden over Jahweh, geen informatie die erop wijst dat Jahweh bestaat. Interessant, dat wel, maar geen uitzondering. Er bestaan ook geschriften over andere goden, waar ik net zulke interessante informatie kan vinden over wat de schrijvers van die geschiften geloofden over hún goden. Als je was geboren in het oude Griekenland, had je ongetwijfeld met dezelfde overtuiging verteld dat Zeus echt bestond. Als je was geboren op het Indisch subcontinent in de hoogtijdagen van het hindoeïsme, had je met dezelfde overtuiging verteld dat Vishnu echt bestond. Als je in deze tijd was geboren in Saoedi-Arabië, had je me met precies dezelfde ernst aangeraden om de koran te onderzoeken om achter de 'waarheid' te komen dat er geen god is dan Allah (letterlijk 'de god') en dat Mohammed zijn profeet is. Vind je het zelf nou niet héél toevallig dat je bent geboren in een tijd en plaats waar je kon komen tot die ene volgens jou ware religie, en niet in een tijd of plaats waarin je ervan overtuigd zou zijn dat een andere religie de of een ware religie zou zijn? Is het nou niet héél toevallig als jij, grotendeels door de omstandigheden van je geboorte, zomaar op die enige waarheid bent gestuit, en al die andere mensen, grotendeels door de omstandigheden van hun geboorte, dat geluk niet hebben gehad? En als jouw waarheid, met al die toevalligheden die jou tot die waarheid gebracht hebben, werkelijk de enige waarheid is, hoe wreed zou dat jouw god maken. Hoe wreed, als jouw god werkelijk bestaat en de enige is, dat hij het overgrote deel van de mensheid van ontstaan (of zo je dat gelooft, 'schepping') tot nu de kennis van zijn waarheid heeft onthouden! Je zal maar als Inca zijn geboren in het jaar 1380 CE. Of in het zuiden van Afrika in 65 BCE. Of ergens in het huidige China in 1200 BCE. Sorry, jammer, bij voorbaat kansloos. Geen redding voor jou, had je maar in een andere tijd en plaats geboren moeten worden! Het voorportaal van de hel is het beste waar je op kan hopen, maar dan moet je je natuurlijk wel houden an allerlei regels waar je nog nooit van gehoord hebt, anders is het naar de vuurzee voor jou!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@SuzyQ, inderdaad moet ik God dankbaar zijn dat ik opgevoed ben met de Bijbel. En God is niet wreed van iedereen zal ooit van Gods Woord gehoord hebben en zal niet kunnen zeggen: "Ik wist niet dat U bestond." Hij heeft de kennis der waarheid niet onthouden, die onthoud de mens zelf. 2 Timotheüs 3 : 16 - "Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het grootste deel van de mensheid zal nooit van de bijbel en Jahweh gehoord hebben, het grootste deel van de mensheid was namelijk al dood voor ze ooit kennis hadden kunnen nemen van dat boek. Sterker nog, het overgrote deel van de mensheid was al dood voordat de eerste letter van de bijbel op papier is gezet, en zelfs lang voordat die ene stam in het Midden-Oosten op het idee kwam om één jaloerse god te vereren. Het is leuk voor jou dat je leeft in een tijd van massacommunicatie, maar het overgrote deel van de mensen die ooit geleefd hebben, hadden dat geluk niet. Intens wreed is dat, een opperwezen dat verklaart dat je uitgesloten wordt van redding als je hem niet volgt, en dan vervolgens vergeet de voorwaarden te scheppen die het alle mensen mogelijk maken om aan die eis te voldoen. Gelukkig geloof ik niet in het bestaan van die god, een hiernamaals en het hele circus eromheen. Als ik dacht dat die god bestond, dan zou ik het bepaald geen figuur vinden dat mijn verering waard is. Overigens vroeg ik niet of je *dankbaar* was dat je met de bijbel bent opgevoed, ik vroeg of je inzag hoe ontzettend *toevallig* het is dat jij het, grotendeels door de omstandigheden van je geboorte, bij het rechte eind zou hebben, en al die andere mensen, grotendeels door de omstrandigheden van hun geboorte, verkeerd zouden hebben. Dat is toch toevallig? Of ben jij persoonlijk door je god uitverkoren om geboren te worden in een gezin waar je toegang had tot de bijbel? En al die andere mensen dan? Wat hebben die, blijkbaar nog vóór hun geboorte, misdaan om die uitverkoring ontzegd te worden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@bvb:
Tegen domheid is niet in te redeneren. Je antwoorden getuigen er nou niet echt van dat je ook maar enigszins van plan bent om je eigen denkbeelden of de denkbeelden die door anderen geponeerd worden (zoals het zeer goed onderbouwde betoog van SuzyQ) aan een kritische blik te onderwerpen. En als je een frase als: "[...] iedereen zal ooit van Gods Woord gehoord hebben [...]" klakkeloos voor zoete koek slikt, zonder dit maar op enig moment in twijfel te trekken of aan een kritische blik te onderwerpen, dan ben ik bang dat er inderdaad weinig anders voor je op zit om de hele bijbel maar voor zoete koek te slikken. En nu stop ik echt, voordat ik echt totaal verzand in ad hominem beledigingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@SuzyQ, klopt, die mensen hebben de Bijbel nooit gekend, maar God wel, die bestond vanaf eeuwigheid al. Je wordt niet bekeerd als je de Bijbel geloofd. maar je wordt pas bekeerd als je in God geloofd. De Bijbel is een middel. Klopt, God wist al voor de grondlegging van de aarde dat ik geboren zou worden. Alle andere mensen hebben ook de kans om bekeerd te worden. Als je waarlijk in Hem geloofd zal je bekeerd worden! Dus niemand is uitgesloten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@fireeyedboy, wat u wilt. Vergeet niet dat ik me niet beter voel dan jou. Ik probeer alleen maar uit te leggen wat God ons vermeld door Zijn Woord. En helaas kan jij dat niet accepteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat betekent dat, dat die mensen jouw god zouden hebben gekend? Van Jahweh hadden ze nooit gehoord. Van het scheppingsverhaal hadden ze nooit gehoord. Van de stam in het Midden-Oosten die besloot om één bepaalde god te gaan aanbidden, hadden ze nooit gehoord. Van alles wat in de bijbel wordt verteld (die was toch zo belangrijk om te onderzoeken, om het woord van jouw god te kennen?) hadden ze nog nooit gehoord. Ze hadden niets gehoord dat ze op het idee zou kunnen brengen om iets te vereren dat op wat voor manier dan ook identificeerbaar zou zijn als jouw god. Dus wat betekent dat, dat ze jouw god kenden? Maak dat eens concreet, wat 'kenden' ze dan?
En wat is dat in die context, je 'bekeren'? Je bekeren tot wat? Jouw religie bestond nog niet toen er al vele mensen geboren werden en stierven, waar konden zij zich tot bekeren? En bedoel je dat al die andere mensen, die niet in een gezin met de bijbel geboren zijn, *dezelfde* kans hebben/hadden om zich te bekeren tot jouw geloof? Leg eens uit, maak eens concreet, hoe werkt dat? Krijgen al die mensen een goddelijk visioen waarin ze dat wordt verteld, of moeten ze dat zelf bedenken? En dan de vraag: waarom zouden ze?
Veel mensen die er wel in geloven lezen de bijbel ook niet of nauwlijks. Sec gezien is een boek dat verbiedt om garnalen te eten, oproept om verkrachte vrouwen te stenigen en zelfmoordterrorisme verheerlijkt ook niet gemakkelijk te aanvaarden als bewijs voor het al dan niet bestaan van een scheppende kracht in het universum.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar haal je dat zelfmoordterrorisme vandaan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Simson, met uitgestoken ogen, die een volle tempel laat instorten door depilaren waartussen hij staat weg te duwen. Hij offert zijn eigen leven om zoveel mogelijk Filistijnen met zich mee te nemen in de dood.
Geen concreet bewijs, dus het bestaat niet.
En waarom zou Hij bestaan? Vroeger dachten mensen al dat goden bliksem en ziektes maakten, nu weten we wel beter. Behalve dan dat we nog steeds in een god geloven.
Ik vind het een soort middeleeuwse gedachte. Maar voor mensen die een god nodig hebben vind ik het goed hoor ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb de bijbel gelezen, ik ging naar de kerk, ik heb gebeden, ik heb geluisterd naar de dominee, maar voor mij bestaat God niet.

Geloof is er om de mensen hoop te geven. Maar dat geloof hoeft niet per se in God te zijn. Er zijn zoveel andere dingen waarin je kan geloven.

Of God bestaat kan je niet onderzoeken. Er is geen tastbaar bewijs dat God bestaat. En de bronnen over god zijn allen secundaire bronnen, hiervan kan je niet controleren of ze waar zijn.

ALS er al een God bestaat is het er maar een. En dan niet God is de enige echte, of Allah of Jaweh of Boeddah. Er is er dan maar 1 en die ene God is alle Goden van alle geloven samen. Zoals sommigen tijdens de Verlichting zeiden: Alle godsdiensten komen voort uit de natuur, dus het is dwaas dat alle godsdiensten elkaar bestreiden.

Bron: mezelf, en m'n geschiedenis boek
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe aardig ik het sentiment ook vind, toch even dit: de Boeddha is geen god, maar was volgens het boeddhisme een gewoon mens.
Ik geloof niet in God, ik vind het niet zo'n aannemelijk verhaal.
Op de basisschool heb ik tot vervelens toe bijbelverhalen aan moeten horen, en het is toch wel een vreemd verhaal.

En waarom zou je er wel in geloven? Je gaat toch niet in iets geloven, omdat je niet kunt bewijzen dat het niét zo is? Dan kun je net zo goed geloven in eenhorns en kabouters. Staat ook ergens geschreven..

En begrijp me niet verkeerd, als je in God, of Allah, of wie dan ook gelooft, ik vind het prima, ga lekker je gang. Maar heb dan ook wat begrip als anderen daar niet in geloven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eenhoorns staan bovendien niet zomaar ergens beschreven; ze staan in de bijbel. ;p
Mensen die zeggen dat god niet bestaat,ervaren geen god in hun leven.Net zo goed als dat er mensen zijn die zeggen dat god wel bestaat,die ervaren het wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat ik het eens omdraaien:

"Veel mensen beweren dat God bestaat. Waarom zeggen mensen vaak: God bestaat?"
Terwijl er geen enkel bewijs voor is dat God bestaat. De Bijbel staat ook alleen maar vol met verhalen van mensen en daar waar men God quote in de Bijbel is Hij aan 1 persoon verschenen die de rest van de proleten uit het verhaal onvoorwaardelijk lijken te geloven.

De Koran kent zelfs maar 1 persoon als bron. Wat is er voor een reden om te geloven dat iemand die beweert met God te praten enigerlei serieus te nemen? Wie tegenwoordig beweert met God te praten of zo iemand serieus neemt wordt voor gek versleten. Waarom dan een stel onopgeleide geitenhoeders wel geloven?

De enige bronnen die beweren dat God bestaat zijn het oude testament/Tenach, het nieuwe testament en de Koran (evt mag je the book of mormon ook nog mee tellen). Zet dat eens uit tegen de overgrote meerderheid aan onweerlegbaar bewijs van het ongelijk op essentiele zaken in die boeken. Zelfs op geschiedkundig punt is geen enkel bewijs te vinden voor de Bijbelse versies van de verhalen. Zelfs de overbekende (volgends de Bijbel grote, machtige en rijke) koninkrijken van David en Salomon zijn niet archeologisch terug te vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi verwoord, +1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die grote rijken zijn met een beetje fantasie wel terug te vinden hoor ; Ahmed Osman weet in 'Uit Egypte heb ik hem geroepen' fantastische en geloofwaardige links te trekken tussen bijbelse koningen en historische egyptische farao's. Maar over God zegt het niks, wel over de geschiedenis van het Christendom. http://en.wikipedia.org/wiki/Ahmed_Osman
god bestaat alleen in je hoofd. Als er werkelijk zoiets perfects als een god bestond dan waren er nooit ziektes, honger, misvormde kinderen, en oorlogen, dan had ie het wel zo geschapen dat alles en iedereen in perfecte harmonie met elkaar kon leven.

En dan had er ook nooit een duivel, satan kunnen ontstaan want dat zou een imperfecte god impliceren.

Dan hadden Adam en Eva ook nooit een zonde kunnen begaan want ze zouden perfect zijn geweest.

En als de bijbel waar zou zijn zou die niet zo boordevol met contradicties hebben gestaan. En met geweld t.o.v. mensen.

Hoe kun je nou als perfecte god iets schapen dat niet perfect is ( zondigt ) en het vervolgens tot eeuwig branden in de hel verdoemen ?

Het hele idee v een god is belachelijk.

Toegevoegd op 21-06-2009 13:05:19
En als bidden zou werken dan zou dat statistisch aan te tonen vallen; er zouden dan daadwerkelijk meer genezingen van allerlei aandoeningen waar te nemen zijn onder gelovigen, echter het verschil is er niet. Dus aangetoond mag worden genoemd dat bidden niet werkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onderzoeken doe je niet aan de hand van een fabelboek waarin dingen staan als opstaan uit de dood etc.