Ken je een lokaal gezegde in het plaatselijk dialect?

Hier in Zeeland is er nog steeds het zeeuws, dat vooral de oudere mensen nog spreken.
Een prachtig gezegde hier is: stok over blok.
Het betekend:recht door over het land.
Welk leuk gezegde in jouw dialect of streek ken jij en wat betekend het.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
2.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuke vraag!

Het beste antwoord

Tranen die ge skruwd, hoefde nie te pissen (tranen die je huilt hoef je niet te plassen)

Als er stront aan de knikker is, is het verstand pissen (Als er iets hevigs aan de hand is, dan laat het verstand het afweten)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Xinix, ik had van jou geen antwoord verwacht, en dan ook nog zo'n leuke!
+1

Andere antwoorden (11)

Nait bie't daip komm, (niet bij het diep(water,kanaal) komen). Zeg je meestal als iemand weggaat, is een beetje van gedraag je, zoek het gevaar niet op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grappig, wij (in Friesland) zeggen dan wel eens: "net op 't iis kommen" zoiets als niet op het ijs komen, of niet over een nacht ijs gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
"Wa dun boer niej kent da vreêttie nie."

Blijf ik een leuke vinden. Wat het betekent laat zich raden: "Wat de boer niet kent dat eet hij niet". Ik zeg het vrij vaak als iemand weer eens iets niet lust.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is wel in dialect, maar geen lokaal gezegde. Het is in feite een Nederlands spreekwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe dan ook, hij is zeer herkenbaar, zeker in Brabant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel boeren bij jullie?
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog wel ;)
ut geet oannnn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gaan we schaatsen? Nu?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel goed spellen:
IT GAET OAN !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En.... Het Fries is geen dialect, maar een taal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
It giet oan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
't gaat maar door?
+1
IJ lult oe de gaten in de sökken: hij praat teveel.
(hij lult je de gaten in de sokken)

Kwärt veur de proeme . A-j ärd loopt kom ie de roziene tegen: is een antwoord op hoe laat is het? (kwart voor de pruimen, als je hard loopt kom je de rozijnen nog tegen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beatah dah zuh ovah je fiets lullah dan over je lul heen fietsuh!

Toegevoegd op 15-06-2009 22:52:26
Gaat ut niet zoals ut mot, dan mot ut mâh zoals ut gaat!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is iig zeker waar!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vind ik ook.
+1
in utrech heb je geen dialec
Daar is het een spraakgebrek
net als het schrijven

Toegevoegd op 15-06-2009 22:15:22
Maar hier hebben we wel last van balikluivers

Toegevoegd op 15-06-2009 22:16:18
sorry baliekluivers
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk. Het is niet uit mijn streek, maar uit Twente:
"Wat sas as dös was kânst". (= wat zou je eraan doen als je al doet wat je kan").
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zou je er niet uit halen.
+1
Mijn collega komt uit Zeeland en zegt vaak als er iets moois of leuks gebeurt: (op z'n frans uitgesproken): chique janvers, huitranger! En dat klinkt zo lollig!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zit in zeeland, maar wat betekend het?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
of het echt Zeeuws is weet ik niet, maar ze roept het bij iets verassends, iets bijzonder leuks of zo. Dus als je bv. aankomt met ineens nieuwe kleding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog steeds geen idee?
Maar wel leuk. +1
Wat ik uit Zeeland heel leuk vind is: la ma doen.

Wat dus betekend: laten we het NIET doen... Geeft gezellig veel verwarring bij tijd en wijle :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
k'hij piene in mien schoere.
Vind ik veel leuker, Maar je bent geen zeeuw?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, sorry ben een Hollander :-) Maar heb wel een Zeeuwsche leermeester (met Brabantse roots, dat dan weer wel). Piepethuusletbroek. Ken je die?
Ha, die Eddijst;

In het West-Friese dialect van mijn ouders ken ik de uitdrukkingen; "Loof ken lang an" (niet zeuren dat je moe bent), "Spait is wat de koe skait" (spijt is niets waard) en "Achterof kaik je'n koe in d'r kont" (terugkijkend is alles altijd makkelijker).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de Veluwe zeggen ze. het is hé bar. Betekent: het is erg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is toch ook wel he leuk!
Waar zit dan toch dat streepje boven he ?
Moet nog veel leren .
+1