Wat ruik je wanneer je plakband lostrekt van de rol?

Na een tijdje ducktapen voelde ik me stoned en ziek van die akelige geur. Ik heb eens gehoord dat bij het lostrekken van plakband een radio-actieve reactie ontstaat... wie weet wat waar is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
3.3K

Het beste antwoord

Er komt röntgenstraling vrij bij het lostrekken van plakband...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

O3, als je tape lostrekt ontstaat er ozon, wat ook bij onweer vrijkomt. Ozon is een molecuul met drie zuurstof atomen i.p.v. de gebruikelijk twee zuurstof-atomen bij gewone zuurstof en hoewel het in kleine hoeveelheden lekker ruikt is het toch enigszins giftig.

Toegevoegd op 15-06-2009 00:17:24
Ik herinner me nu dat er inderdaad een geringe hoeveelheid radio-actieve straling vrijkomt bij het lostrekken van tape, maar dat is verwaarloosbaar; het zal de vervluchtende lijm wel zijn waar je 'high' van wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De fotootjes die je plaatst zijn geen duct tape, die is ondoorzichtig en dikker dan plakband.
Bij duct tape wordt een lijmsoort gebruikt gemaakt van een rubberoplossingen en polymeren. Die ruik je.
Maar er is iets wat nog veel erger stinkt: oude duct tape!
14 jaar geleden
De lijm is zoals antwoordman al vertelde, een solvent. Het oplosmiddel wat je ruikt is hoogstwaarschijnlijk tolueen en/ of een ander niet al te gezond goedje.
Als de lijm over datum raakt gaat de lijm "rotten" en dat ruik je dus bij oude(re) tape. Het "snelle" kleven wordt dan ook wat "vertraagt".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij zijn het de weekmakers in de tape en in de lijm, en daar kun je inderdaad behoorlijk beroerd van worden. Vooral ouderwets plakband, echte cellotape, stinkt vreselijk als je er nog aan kunt komen.
Ik heb nog nooit gehoord van een radio-actieve reactie bij het gebruik van plakband en zou ook niet weten hoe die zou moeten ontstaan, maar dat lijkt me persoonlijk beetje sterk verhaal. De enige link die ik daar van heb kunnen vinden komt van een beetje dubieuze site en gaat over röntgenstraling.