een nutriënt

Toegevoegd na 57 seconden:
Het is een niet-essentieel nutriënt omdat volwassen mensen het in het lichaam zelf kunnen synthetiseren uit het aminozuur L-cysteïne of L-methionine. Voor deze omzetting is onder meer voldoende vitamine B6 nodig.

Bij baby's en jonge kinderen is het vermogen om zelf taurine te maken nog niet ontwikkeld, vandaar dat dit aminozuur voor hen wel essentieel is. Om deze reden wordt taurine ook toegevoegd aan kunstmatige zuigelingenvoeding. Omdat ook voor volwassenen er zich soms situaties kunnen voordoen waarbij de eigen synthese tekortschiet (bijvoorbeeld soms bij lichamelijke uitputting, ziekte of verwonding), wordt taurine vaak beschouwd als "conditioneel essentieel".

Veganisten krijgen via de voeding vrijwel geen taurine binnen, maar maken normaal gesproken zelf voldoende om een deficiëntie te voorkomen. Baby's, die zelf (nog) geen of nog onvoldoende taurine kunnen maken, halen voldoende uit borstvoeding of kunstmatige zuigelingenvoeding.

In het lichaam is taurine vooral aanwezig in spierweefsel (met name de hartspier), hersenen en bloed.
Bronnen in de voeding

Taurine komt voornamelijk voor in eiwitrijk voedsel, zoals vlees, vis, schaaldieren, gevogelte en eieren. Melk en melkproducten zijn minder rijk aan taurine. Bonen en noten bevatten geen taurine, maar wel methionine en cysteïne, welke in het lichaam omgezet kunnen worden in taurine. Moedermelk bevat per liter een concentratie tussen 25 en 50 milligram taurine. Honden kunnen taurine zelf maken, katten echter niet. Ook zit in de meeste soorten energydrink een relatief grote hoeveelheid taurine verwerkt. (Gemiddeld 0,4%, dus zo'n 4 gram taurine per liter energydrink)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een stof die de bloeddruk schijnt te verlagen en het hart helpt sterker te worden ( makkelijk bij al die cafeïne ) energydrank is naar mijn mening erg slecht voor je lichaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb gehoort dat het stieren sperma is maar ik weet niet of dat waar is:p