Hoe zou jij de voornaam "Antoni" uitspreken? Met de klemtoon op de A of op de O? Waarom?

Bij het sluiten van de vraag: Dank voor de antwoorden!

Antoni
14 jaar geleden
in: Overig
1.1K

Het beste antwoord

Op de O, dat klinkt veel leuker..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Op de A... Omdat dat altijd zo is, in films.

Toegevoegd op 13-06-2009 13:54:35
@Antoni: nee, ik kan geen voorbeelden noemen - want ik heb mijn reactielimiet op voor vandaag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je de klemtoon op zowel de A als de O moet leggen. Maar heb het daarvoor wel een paar keer hardop moeten uitspreken. Want dit doe ik zelden als ik van iemand een naam voorbij zie komen op een TFT scherm...;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
De klemtoon leggen op meer dan één lettergreep van een woord. Nooit geweten dat dat ook kan... Ik ben heel erg verbaasd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan. En zeer zeker in het Italiaans...
Antoni
14 jaar geleden
Ik denk niet dat dat kan. Jouw idee geeft mij hetzelfde gevoel als bijvoorbeeld iemand die tegen mij zou zeggen dat je best tegelijk naar het noorden en naar het zuiden zou kunnen gaan.
Op de I...

AntonI, zo zeg ik dat...

Toegevoegd op 13-06-2009 13:40:45
ik ben dat zo gewend... Is dan wel een nichtje, tegen wie dat ik dat zo zeg...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De uitspraak is ook per land verschillend.In Engeland zal men de klemtoon op de A leggen , in Italie op de O en in Frankrijk op de I . Dus kies maar uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Antoni (letterlijk zo geschreven) is, voorzover ik weet, een naam uit Catalonië (Spanje). Dus de klemtoon moet op de O, althans daar ga ik van uit. Maar vrijwel iedereen legt de klemtoon op de A. Waarom doen mensen dat? Door Amerikaanse/Engelse invloeden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vrijwel zeker zijn dat de A/E invloeden, waar ik persoonlijk niet zo gecharmeerd van ben. "Toon " is iets Nederlandser.
Ik zou zo vrij zijn om je Anton te noemen.
Dan heb je ook geen gedoe met klemtonen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Die oplossing hadden een paar vrienden van mij ook. Echt vervelend vond ik het niet. Een goed idee, eigenlijk.
Op de A, want zo spreek je de naam uit van mijn beste vriend van vroeger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
op de o
in mijn cultuur Antonio een veel voorkomende naam.
daar ligt de klemtoon op de o, vandaar.