Is deze steen echt?

Mijn broer is net teruggekomen uit Berlijn, en heeft als aandenken een stukje van de Berlijnse muur megenomen. Er staat heel leuk op vermeld: 'Zertifikat. Original Berliner Mauerstein.' Wat is de kans dat dit een echt stukje is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
3.9K

Antwoorden (7)

Als je er blij mee bent en je gelooft het, wat is er dan mis mee... De Duitsers zijn wel Zertifikat-minded en ze zijn zijn te vertrouwen...

Het is 50% dat het echt is en 50% dat het nep is...
want het is echt of nep, iets anders is er niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, 50% kans dat het van de maan komt. Óf wel óf niet. Zo kan ik ook wel vergelijkingen opstellen. Nog een, 50% kans dat de aarde morgen ontploft. Vul de rest zelf maar in.
Dit is een echt stukje Berlijnse muur. Inclusief de graffiti die erop geschilderd was. Er zit toch een certificaat bij?
(Ik heb ook nog zo'n ding ergens in een laatje liggen :)
14 jaar geleden
De muur was HEEL groot en er zijn HEEL veel stukjes van, dus er is best een redelijke kans dat het een echt stukje is. Maar er zijn ook een hele boel mensen die een stukje hebben ; dat maakt de kans wellicht weer kleiner.
Uiteindelijk blijkt van alle relikwieën dat je er meerdere originelen van kunt maken (alle stukjes kruis van Jezus bij elkaar zijn genoeg voor een flink oerwoud) , dus dat zal hier op den duur ook wel zo zijn. Het is alweer een aantal jaartjes terug..

De vraag is of het belangrijk is. Het is gekocht ongetwijfeld als souvenir, het is echt beton en geen nep-beton met echte graffiti-verf erop en ach, of het nu van DE muur is of van EEN muur, je zult het niet kunnen bewijzen.

Zelfs een bijgevoegde foto van de muur met een pijltje naar jouw (herkenbare) stukje zou geen sluitend bewijs kunnen vormen vrees ik. Maar als aandenken doet het zijn werk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt erg veel op een stukje Berlijnse muur dat ikzelf in Berlijn heb gekocht... En jij hebt er nog een certificaat bij ook! Geweldig toch. Wat ik heb begrepen: het zijn alle stukjes muur met graffiti erop, heeft deze ook.
Ga er maar gewoon van uit dat het klopt, leuk toch.
Ken je ook die (gesloten) sardineblikjes met "air de Paris"? Ook leuk toch?!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen kan zo'n certificaat printen. Ff wat met WordArt of OpenOffice spelen... Klaar.
'T is niet te zeggen hoe groot de kans is dat 't echt is - 't is niet bekend hoeveel fraudeurs er zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Echt. Ik heb er ook zo een in die zaak volgens mij gekocht. Dat was het museum van de Berlijnse muur dus ik denk dat die wel echt is. Ik schat 80% kans op echtheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tsja, je zal het natuurlijk nooit weten: maar waarschijnlijk is hij wel echt.

Kennisen van mij hebben nog geholpen met afbreken, en hebben een stuk meegenomen. Ik denk dat dat de enige situatie is waarin je écht zeker kan weten dat je een stuk muur hebt.