Hoe werkt een valnest

Ik heb kippen die steeds elkaars eieren opeten, en ik heb ergens gelezen over "valnesten", hoe werken die dingen nou precies?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.7K

Antwoorden (3)

Een valnest heeft een valluik en die kan weer geopend worden door de eigenaar. Zo kun je zien welke hen een ei heeft gelegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kip legt z'n eitje wat daarna door een van de gaten valt op een zachte ondergrond. Net 'n sjoelbak maar dan anders....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als ze elkaars eieren opeten en niet die van hunzelf kan een valnest een oplossing zijn.

bij een valnest gaat er een klepje naar beneden als de kip op het nest gaat zitten de kip kan er dan niet meer af.

meestal word het gebruikt door fokkers zodat ze weten welke eieren bij welke kip horen welke vervolgens de broedmachine ingaan. (ras, gefokte eigenschappen, duur van broeden is hierbij geen verassing meer)

nadeel is wel dat je je kipjes steeds moet bevrijden.

bij de bron een link naar een site waar je aan de hand van foto's stapsgewijs kan zien hoe een valnest gemaakt wordt.

er zijn ook andere opties gelukkig:

Het meest toegepast (behalve direct weghalen van de eieren) is het leegblazen van een ei en dat vullen met mosterd. De kippen pikken het ei stuk en 99 van de 100 keer hebben ze het dan vanwege de scherpe smaak van de mosterd afgeleerd, desnoods herhalen.

Je maakt aan beide punten van een rauw ei een gaatje en blaast met een rietje o.i.d. de inhoud eruit, dan mosterd erin, met een beetje lijm weer dichtmaken.
Wat ook kan (minder knoeiwerk), is een ei hard koken en met een ijzerzaagje in twee helften zagen, vullen met mosterd en dichtlijmen.
Helpt dit allemaal niet dat kun je proberen het legnest met veel zaagsel te vullen zodat het ei direct wegzinkt.

Krijgen je kippen genoeg calcium, eiwitten en water. Kan daar ook mee te maken hebben. En als de schalen erg dun zijn , zijn ze ook makkelijker open te pikken. verveling kan ook een oorzaak zijn.

succes met de wreede chicks!!