Is veel sporten wel goed voor je?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
KennisDelen
13 jaar geleden
Hoezo, zoek je een goeie wetenschappelijke onderbouwing om niet te veel te hoeven bewegen ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Midas Dekkers heeft er een leuk boek over geschreven :-) 'Lichamelijke Oefening' heet het.

Antwoorden (6)

Sporten is heel goed voor je. Maar je moet altijd in gedachten houden: overal waar TE voor staat is niet goed.
Zodra je lichaam aangeeft dat het TE veel is dan weet je dat echt snel genoeg. Blessures, krampen, erge spierpijn, etc
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar dat ,,Te op je bankrekening dat is toch wel goed??+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahahahah dat dan weer wel! Dank voor je +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weetje als je veel met de normale mensen praat ,die er hard voor moeten werken.
En s,avond niks bij kunnen verdienen dan wordt dat plus ook steeds minder
Zelfs bij de bank..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En TE veel fruit is toch gezond? +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Te veel fruit geeft schijterij :)
Enige beweging is altijd goed voor een mens, maar een hoge opleiding is beter dan veel sporten; mensen met een hoge opleiding worden gemiddeld bijna 20% ouder dan mensen met een lage opleiding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee.
Elk jaar overlijden tenminste 11 slachtoffers ten gevolge van een ongeval tijdens het sporten. Het merendeel van de slachtoffers is man. In de periode 2000-2004 viel het
jongste slachtoffer de in de leeftijdsgroep 5-9 jaar, het oudste slachtoffer was 80 jaar of ouder. Dertig procent van de slachtoffers was tussen de 35 en 50 jaar. De meest
voorkomende oorzaken zijn verdrinking en vallen.

In de Landelijke Medische Registratie, de bron voor gegevens over ziekenhuisopnamen, kunnen geen sportblessures worden geselecteerd, echter alleen het totaal van ziekenhuisopnamen na een privé-ongeval, sportblessure of arbeidsongeval. Ophoging van ziekenhuisopnamen na SEH-behandeling naar alle
ziekenopnamen levert een schatting op van 12.000 ziekenhuisopnamen in verband met een sportblessure per jaar. Deze methode kan echter niet op een gedetailleerder
niveau (bijvoorbeeld aantallen naar leeftijd en geslacht of sporttak) worden toegepast. Daarom worden hier verder de sportblessures uit LIS geanalyseerd waarbij het slachtoffer na de behandeling op de SEH-afdeling wordt opgenomen in het ziekenhuis.
Na 7.600 van de in totaal 160.000 SEH-behandelingen in verband met een sportblessure (5%) wordt de sporter vervolgens opgenomen in het ziekenhuis.
Ongeveer een kwart van de ziekenhuisopnamen komt voor rekening van blessures door veldvoetbal (24%), 15% voor rekening van paard- en ponyrijden. Echter het percentage ziekenhuisopnamen bij slachtoffers met een blessure door veldvoetbal is met 4% niet speciaal hoog. Voor paard- en ponyrijden is het percentage ziekenhuisopnamen juist wel hoog namelijk 12%. Oorzaken van de blessures
waarvoor ziekenhuisopname plaatsvindt, zijn vooral een val (66%, 5.000), bijvoorbeeld een val van een paard of pony, lichamelijk contact (11%, 840) en acute fysieke overbelasting (10%, 760). In twee derde van de gevallen is bekend dat de sporters de blessure hebben opgelopen op een sportlocatie (66%, 5.000), met name op het sportveld of in een sporthal of gymnastieklokaal.
In bijna de helft van de gevallen heeft het slachtoffer dat in het ziekenhuis wordt opgenomen beenletsel (44%, 3.300), dit zijn vooral achillespeesblessures, onderbeen- of enkelfracturen.
13 jaar geleden
Wooow, jemig.
Sommige geven wel hele uitgerekte antwoorden.

Maar ik ben het wel eens met de gene onder mij. TE is nooit goed. Maar sporten is goed voor je als je het geconcentreerd doet. Langzaam opbouwen, niet te lang niet te veel, goed eten en veel slapen. Je snapt het wel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er wordt geadviseerd om minimaal 30 minuten gematigd intensief te sporten per dag. Voor jonge mensen is dit zelfs 60 minuten intensief sporten. Wat je kunt doen als je twijfelt of je gezondheid wel goed genoeg is om intensief te sporten is een bezoekje aan de huisarts. Die kan je dan precies vertellen wat goed is. Sportscholen bieden daarnaast ook vaak individuele schema's die afgesteld zijn op jouw wensen en rekening houden met je gezondheid. Daanaast is een wandeling of een stukje fietsen ook gezond. Het is vooral belangrijk om te luisteren naar je lichaam. Pijn is sowieso nooit goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hangt ervan af wat voor sport en hoezwaar jij het traint!
Neem als voorbeeld joggen eerst heb je een lekker tempo kan je zowat eeuwig volhouden,
Maar dan denk je bij jezelf ik wil mijn conditie verbeteren en hiervoor moet ik harden rennen en als ik moe ben door rennen!
Dit is inderdaad beter voor je conditie maar wel slechter voor lichaam!
Hier door gaat je hard snel pompen en voel je ook altijd een druk in je hoofd (evenals te zwaar tille bij fitness) dit betekent dat je aderen dik worden en opzwellen zijn je kan dan ook een hersenbloeding krijgen of hartstilstand/farct.
Dus veel sporten is goed maar ligt eraan hoe je sport