I. zag toen ze bijna 2 was vanaf de fiets altijd meteen de 'naan' in de lucht. Ze wil, 5 nu, nog steeds weten waarom het lijkt dat de maan meerijdt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Komt omdat de naan zover van ons afstaat. Hoe verder weg iets van haar verwijdert is, hoe langer dat in haar gezichtsveld blijft. Kan je haar demonstreren met een lantaarnpaal vlak bij de weg en een huis daarachter, bijvoorbeeld honderd meter verderop

Toegevoegd na 5 minuten:
Het Klokhuis heeft hier een leuke uitzending over. Zie: http://www.hetklokhuis.nl/tv-uitzendingen/grid/0/0/maan, en kies dan de aflevering van 09/01/2004.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

als iets ver bij je vandaan is lijkt het niet of minder snel te niet te bewegen (kijken naar een vliegtuig hoog in de lucht, of reizen met dit vliegtuig is wel degelijk een verschil).
een maan hoog in de lucht is bij helder weer goed zichtbaar en lijkt dan op 1 punt te blijven staan.
omdat het 'niet weggaat' kan het 'met je mee fietsten'. in de auto op de snelweg met bochten zal de maan 'sneller van plaats kunnen veranderen' dan wanneer je een recht stuk op de fiets rijdt bijvoorbeeld.
alsnog kan je dan denken dat het je reisgezel is.

mijn kids (6 en 8 jaar, je mag dus nog even...) vragen zich dit ook steeds weer af maar zullen niets snappen van een verhaal over afstand en perspectief.

ik vertel ze dan maar dat de maan ons naar huis brengt en voor extra licht zorgt. soms moet je het jezelf niet al te lastig maken.

(voor de lolbroeken... zit heeft niets te maken met een reizende of opkomende maan)