Waarom hebben wij zo'n idioot 1e couplet in het Wilhelmus?

Kan iemand mij vertellen waarom wij in het eerste couplet van ons Volkslied zonodig moeten zingen over dat we van Duitschen bloed zijn en dat we de kohohoning van Hispanien altijd geëerd hebben? Daar hebben we nota bene 80 jaar tegen gevochten. Kan het nog idioter? (met historisch perspectief heb ik in mijn volkslied even niets te maken)
Waar mag tekst bij uitstek chauvinistisch zijn? Juist, in een Volkslied ! En wat zingen wij...............?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
2.9K

Het beste antwoord

Naar mij 'bescheiden' mening hebben we 15 ' idiote' coupletten in het Wilhelmus, en het is dan ook niet echt een liedje dat echt (nog) iets zegt over Nederland of de Nederlanders. Ik weet ook niet waarom precies op DAT lied de keuze is gevallen, toen " Wien Neerlands bloed in d'aad'ren vloeit, van vreemde smetten vrij ' om voor de hand liggende redenen vervangen moest worden.

Het gedicht van Marnix van St. Allegonde (vermoedelijk) gaat over Willem van Oranje, en is vanuit zijn perspectief in de eerste persoon geschreven. Niet alleen is het Nederlands van het Wilhelmus inmiddels zo achterhaald dat de meeste mensen nauwelijks meer weten wat we zingen, in mijn ogen sluit de nogal Christelijk gekleurde text ook niet meer echt aan bij een aanzienlijk deel van de Nederlanders. Wat dat betreft zou je toch zeggen dat het wederom tijd wordt voor een nieuw volkslied, een lied dat wat meer aansluit bij het Nederland van nu.

Jammer genoeg zal dat niet meevallen ; niet alleen is de algemene smaak in nederland op dit moment in mijn ogen zo beneden peil dat ik er niet eens over DURF na te denken hoe dat nieuwe volkslied zou moeten klinken (vermoedelijk iets als olee olee olee olee, etc) maar het moet ook nog goed te zingen en te onthouden zijn en internationaal een beetje indruk maken. Voorwaar geen gemakkelijke taak.

Een van de meest toepasselijke liederen (liedjes?) over Nederland - misschien wel het enige - dat me te binnen schiet is 15 miljoen mensen van Fluitsma en Van Tijn. Het heeft wel wat leuke stereotypen maar of dat het nu heeft...mmmm. En 't zal ook snel weer achterhaald zijn - om te beginnen zijn we inmiddels al met ruim 16 miljoen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry, ik had daar al op je gereageerd ; ik ken de geschiednis, zie eerste zin tweede alinea.

Andere antwoorden (4)

Willem van Oranje heeft de koning van Spanje geëerd; hij werkte voor Karel V en kwam pas later in opstand.

Willem was van Duitsen bloed, want hij had Duitse ouders.

Het Wilhelmus is een van de meest chauvinistische volksliederen ter wereld. Het heeft er 15. Je moet ze alle vijftien beschouwen wil je een mening kunnen vormen, dus niet alleen maar dat wat je hoort bij het voetbal. Het Wilhelmus is een episch verhaal over onze strijd tegen de Spanjaarden.

Dit is het antwoord op een vraag die mijns inziens weinig inzicht heeft in de tekst van het Wilhelmus. En idioot? Er zijn wel andere termen die je kunt gebruiken, maar idioot is het zeker niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ten eerste we zingen niet van Duitschen bloed maar een verbastering van Dietsen wat trouw aan de geboortestreek/land betekent.

Verder is het een geuzenlied met een sneer naar de spaanse overheersing niet een verering...dus nee het is niet idioot het. Wilhelmus stond als boegbeeld tegen de strijd van de spaanse overheersing het is dan ook een ode aan hem en zijn strijd om Nederland tot eenheid te brengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om het maar even vrij te vertalen. Had je liever iets gehad als:

"Nederland, Nederland, boven alles. Boven alles in de wereld."

Om maar even een vergelijking te maken met het Duitse volkslied. Want dat zingen ze al enkele decennia...

Wel erg typisch dat je volstrekt de plank mis slaat in je vraagstelling...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk bedacht, maar het Duitse volkslied is ook niet wat het op het eerste oog lijkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zeg ik ook niet Marleen. Vind het gezeur over het Wilhelmus alleen een beetje overtrokken...
Ik wil graag verklaren waarom de maker van het Wilhelmus schrijft dat Willem van Oranje de Koning van Hispanje altijd heeft geëerd.

Willem van Oranje was namelijk erg gezagsgetrouw. De Koning van Spanje wilde hij daarom graag eren, maar er was tegelijk een hogere macht, voor wie hij nog meer ontzag had, namelijk God. Dit wordt uitgelegd in het tweede couplet van het Wilhelmus.

De tekst van het tweede couplet luidt:

In Godes vrees te leven
heb ik altijd betracht,
daarom ben ik verdreven,
om land, om luid gebracht.
Maar God zal mij regeren
als een goed instrument,
dat ik zal wederkeren
in mijnen regiment.

Het lijkt dus alsof Willem van Oranje de koning van Spanje zal gehoorzamen, maar er is voor hem een hogere macht, die hij nog belangrijker vindt: God. Aan Hem zal hij gehoorzamen en als hij dit doet, móet hij in verzet komen tegen de Spaanse bezetting van de Nederlanden.

Het verzet van Willem van Oranje tegen de Spaanse koning is dus mede gebaseerd op zijn geloof in en zijn ontzag voor God. De Tachtigjarige Oorlog, was, zoals je waarschijnlijk weet, onder meer een godsdienstoorlog van de protestantste Nederlanden tegen het katholieke Spanje.
Antoni
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarbij gezegd moet worden dat Willem van Oranje wel een voorstander was van godsdienstvrijheid.