Als er een eventuele aanslag zou geweest zijn, wordt die opgeeist door één of andere groepering, wat hier het geval niet is.De meest voor de hand liggende hypothese was de 24 automatische foutmeldingen van het vliegtuig terwijl het zich op dat moment op 30000 voet in een hevig onweer bevond met naar alle waarschijnlijkheid een extra ballast op de vleugels van 5 ton ijs.
Dat wordt nog geheim gehouden... tot het vaststaat of tot het ontkracht wordt... Speculeren is wereldwijd te gevaarlijk, dus ze gaan er gelukkig omzichtig mee om...
Ik ben blij met de terughoudendheid hieromtrent...
Als vrijwel alles is uitgevallen is het nog wel mogelijk om bijvoorbeeld je IFF transponder op een bepaalde code te zetten, waaruit dan blijkt dat vitale systemen het niet meer doen, of dat je gekaapt bent (andere code natuurlijk). Bovendien kon in dit geval het automatische foutmeldingssysteem ook nog iets van 24 meldingen versturen, ik denk dat een SOS of soortgelijke melding dan ook technisch gezien nog wel mogelijk zou zijn geweest. Ik denk eerder dat datgene wat gebeurd is te snel is gegaan.
11 June 2009 11:47
Tja, als een toestel hard bezig is neer te storten, hebben de piloten waarschijnlijk ook wel andere zaken aan 't hoofd dan 'ff rustig een SOS uitzenden'...
Aangezien het vliegtuig niet is gevonden en de zwarte doos evenmin is er niks zinnigs te zeggen over de oorzaak van de crash. Omdat de autoriteiten niet zo maar wat dingen uit hun duim gaan verzinnen gaan ze verder niet in op geruchten en speculaties.
Mensen speculeren meteen, en ook bij dit ongeluk is dat het geval. Het is en blijft echter een ongeluk tot het tegendeel is bewezen. Daarom is onder andere het vinden van de zwarte doos zo van belang (zie andere vraag hier op GV).
Ja, je hebt iets gemist. Bij onder meer het televisieprogramma Knevel en Van den Brink is op 10 juni 2009 al gesproken over een mogelijke bomaanslag. Een van de gasten was Arnold Burlage, luchtvaartjournalist.
Zie http://player.omroep.nl/?aflID=9617297 .