Bij een volk hoor je als je binnen een bepaald geografisch gebied woont.

Bij een ras hoor je als je bepaalde raskenmerken vertoond. Het gaat hier dan om uiterlijke, niet om innerlijke kenmerken. Denk bijvoorbeeld aan huidskleur. Er zijn verschillende rassen, die evenveel waard zijn. Ik wil dus op geen enkele manier discrimineren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn oneindig variabele rassen, als je het zo bekijkt. DNA kan volgens mij voor eeuwig met elkaar gecombineerd worden -> ieder mens is uniek. De term ras is, denk ik, meer van toepassing op bepaalde kenmerken die gecreëerd zijn met een doel, zoals bij tomaten of honden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik citeer even de eerste alinea van het Wikipedia artikel over 'menselijk ras'

_____Citaat____________________________________
Het begrip menselijk ras vooronderstelt dat een groep mensen te onderscheiden zou zijn op basis van uiterlijke en genetische kenmerken. De moderne wetenschappelijke opvatting stelt dat de verschillen tussen deze zogenaamde "rassen" kleiner zijn dan de verschillen binnen deze groepen.
______________________________________________

Als we even gemakshalve aannemen dat Wikipedia het bij het rechte eind heeft dan bestaan menselijke rassen als zodanig inderdaad niet, hoe zou je ze tenslotte moeten definiëren als de genetische verschillen tussen twee verschillende 'rassen' kleiner zijn dan die tussen twee individuen van hetzelfde 'ras' ???

Op dat deel van de vraag kan ik dus geen antwoord geven.

Bij een volk hoor je denk ik als je ofwel binnen dat volk bent opgegroeid en / of er een speciale binding mee hebt, bijvoorbeeld omdat je er later bij terecht bent gekomen en omdat je qua gewoontes, hobby's interesses, cultuur etc. goed bij de anderen in dat volk past.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.Als je de taal beheerst in zijn subtiliteiten. Dus meer dan 5000 woorden kennen en ook geen grammaticale fouten maakt.2. Een sterk inlevings- en aanpassingsvermogen in de dagelijkse cultuur.Die twee voorwaarden kunnen op zichzelf al genoeg zijn om tot een bepaald ras te behoren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welk ras heeft zijn eigen taal dan als ik vragen mag? Er zijn genoeg volken met een eigen taal, maar van een ras kan ik me dat zo niet voorstellen.
Ha, die Sgrijvvaud;

Ik geloof dat er strikt biologisch gezien helemaal geen mensenrassen bestaan; de uiterlijke verschillen zijn zo klein, daar worden in het dierenrijk ook geen andere rassen op onderscheiden. Van een volk maak je volgens mij deel uit als je blijvend woont in het geografische gebied wat men met dat volk in verband brengt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij een volk hoor je als je geboren bent uit ouders die onderdeel zijn van dat volk. Dat kan een nationaliteit zijn (Nederlander, Griek, Chinees) of een bevolkingsgroep. 'Volk' is natuurlijk een vrij breed toepasbare term, die slaat op een groep mensen die wordt verbonden door een bepaalde cultuur, geschiedenis, geloof, sociale structuur, waardoor ze zich met elkaar verbonden voelen. Er zijn heel wat volken zonder bijbehorend land of nationaliteit. Zo stellen Koerden en Suryoyo (Syriers) het in de regel niet op prijs als je ze classifieceert als 'Turken', waar ze ondanks de geografische afkomst niet toe gerekend willen worden. Of en wanneer je bij een bepaald volk hoort, is dus voor een groot deel gebaseerd op gevoel.

Ras is lastiger. Strikt genomen kun je mensen niet indelen op rassen, omdat ze daarvoor teveel van elkaar verschillen. Er zijn echter wel grote overeenkomsten tussen groepen mensen die meer op elkaar lijken dan alle leden van een andere groep, en op grond daarvan hebben we de mensheid globaal ingedeeld in 5 rassen. Blank (Kaukasisch), zwart (negroide), aziatisch (mongolide), en het australide (zuidelijke ??) ras. Soms vormen Indianen en Eskimo's nog een apart vijfde 'ras'. Er waren zelfs aparte namen voor 'mengvormen' van rassen ; de mestiezen, mulatten en sambo's. (resp. blank/indiaan, blank/neger, indiaan/neger)

De indeling is echter volstrekt willekeurig, je kunt de mensheid ook indelen in 2 rassen of in 2000. Let maar eens op op vakantie ; bijna feilloos pik je in een toeristenplaats de Duitsers, de Engelsen, de Nederlanders en de Fransen er uit, zelfs als ze allemaal alleen badkleding dragen. (of júist dan). Woon je langer in Afrika, dan zie je duidelijk verschil tussen iemand uit Kameroen of Angola. En ook een Thai en een Chinees en een Koreaan zullen meer van elkaar verschillen dan we denken als je ze nader bekijkt.

Of je bij een bepaald ras hoort of je met een bepaald ras verbonden voelt (en of je uberhaupt wáárde hecht aan het begrip ras) wordt vooral bepaald door je eigen gevoel.

Maar in de praktijk zal juist de buitenwereld je op grond van uiterlijke kenmerken indelen bij een ras of volk. Bij twijfelgevallen of mengvormen kan dat zeker lastig zijn. Maar voor het overzicht hebben mensen die hokjes blijkbaar nodig. Jammer genoeg kunnen we in de praktijk constateren dat de indeling in ras-volk niet zuiver een classificatie is, maar dat er in de praktijk vaan ook een waarde-oordeel aan aanhangt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hoor ergens bij, als ik voldoe aan de voorwaarden... Dat geldt voor alles dus ook ras of volk... Het is zo bij geslacht en bij iPod-bezitters, ga zo maar door...

De definitie bepaalt of ik er wel bij zit of niet...