zie jij jezelf als het middelpunt van het universum?

draait de wereld om jou heen?
wat is jouw reactie op deze vraag?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.5K

Het beste antwoord

Niet de 'ik', maar het universum is een illusie, want volledig gebaseerd op je eigen onbetrouwbare waarnemingen. Het universum bestaat alleen bij de gratie van de representatie die jij ervan maakt. Zo bezien is ieder individu het middelpunt van zijn eigen universum.

Wow, wat diep-filosofisch!!

:-O
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 heel juist gezien..

Andere antwoorden (9)

Ik ben het middelpunt van het universum, en als dat niet zo is, dan voel ik dat wel zo...
De wereld draait om MIJ... Alleen om mij...

Maar die MIJ is niet XiniX... Kun je dat zien dat XiniX alleen een ik-beleving is, en verder niets... Het is een overtuiging, meer niet...

Maar de beleving is wel het centrum van het universum...

vandaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou me kapot schamen als ik deva was. No offence
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarom?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er is niets aan Deva om schaamte over te voelen...
Nee dat zie ik niet, hoewel ik me wel soms afvraag of alles een droom (of coma) is en iedereen een onderdeel van mijn fantasie is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, de wereld kan niet om mij heen draaien als ik er met beide benen op sta.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben ervan overtuigd dat 'ik' en (nuttige) illusie is. Het universum draait ook wel zonder 'ik'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Ik kan het je niet verbeteren SuzyQ...
Als ik daar antwoord op zou geven, zou ik daarmee aangeven dat ik dat inderdaad zo zie ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals universum = heelal = oneindige ruimte?

Ik heb nog een te beperkt beeld van "universum". Wij leven op een klein hemellichaam dat om een kleine ster draait in een uithoek van de melkweg. Ik maak onderdeel uit van een populatie zoogdieren die met +/- 7 miljard die kleine planeet overbevolken, er leven op deze planeet nog miljarden andere organismen. Hoe kan ik mijzelf ooit het middelpunt van het universum voelen? Nee dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het universum ben ik niet meer dan een zandkorrel in de woestijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om het middelpunt te zijn moeten er ook kaders zijn.
Zolang het universum oneindig is, bestaat er geen middelpunt in welke vorm dan ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan geen middelpunt van een oneindige ruimte (omniversum) zijn. Het komt dus neer op illiusie cq fantasie.