mijn kater van 6 1/2 jaar oud valt mij al vanaf zijn 8ste week aan ik ben degene die altijd voor hem zorg en ook de nodige aandacht geeft. niks helpt.

deze aanval was het ergste hij kwam vanuit zijn slaap naar me toe en miauwde ik gaf hem een aai over zijn bol en toen viel hij me aan met als gevolg dat hij mijn ader had geraakt in mijn pols.ook mijn dochter val hij ook vaak aan die nu echt bang van hem is. mijn man wil hem graag naar het asiel brengen omdat hij dit echt beu is .het is een kat die s'nacht naar buiten gaat om te jagen (brengt regelmatig dieren mee naar binnen)en overdag slaapt hij, hij wilt nooit aangehaald worden behalve als hij dat zelf wil heeft hij er dan genoeg van laat hij dat weten door aan te vallen weet niet meer wat ik er mee moet doen groetjes willy

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Hoi Willy, ik heb ook een poes gehad waar geen land mee te bezeilen was. Gelukkig (mag het eigenlijk niet zeggen) is ze op 15-jarige leeftijd overleden. Maar goed, ze was het kitten van een wilde kat en ik denk dat ik daarin de verklaring heb gevonden voor haar gedrag. Ik heb haar altijd naar een boerderij willen brengen waar ze echt kat zou kunnen zijn. Gewoon jagen, slapen in de schuur en lekker haar gang gaan, geen last van mensen om haar heen. Ik heb echter nooit de moeite genomen om voor haar een geschikte plek te vinden. Mss omdat ik er te veel moeite mee zou hebben. Wellicht dat het voor jou wel een idee is om te doen. Voor het gedrag van je kat heb ik geen andere verklaring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Is de kater gecastreerd? Vaak wordt hij na castratie al rustiger. Ook omdat hij buitenkomt en andere zwerfpoezen
zwanger kan maken, er zijn al genoeg katten die op straat zwerven.
Heb je hem al laten onderzoeken door een dierenarts?
In veel gevallen kan en medisch probleem ten grondslag liggen aan zijn gedrag.
Je kan er ook veel over lezen, kijk eens op de site;
http://www.kattengedragstherapie.nl/

Je moet in elk geval zodra hij agressief wordt en dat zie je aan de manier waarop hij kijkt ( hij kijkt je strak aan met grote pupillen)en zijn oren die plat gaan liggen en hij ontbloot zijn tanden, trek je dan onmiddellijk terug en geef een hard geluid. Vaak helpt dit.

Als de kat niet door de moederpoes is grootgebracht maar door bijv. een fles, kan het dier niet geleerd hebben zijn nagels tijdens het spel in te trekken ook kan hij problemen hebben met socialisatie omat hij te vroeg bij de moeder is wegehaald. Dit is meestal de oorzaak bij een agressieve kat.
13 jaar geleden
Als er geen medische oorzaak aan zijn gedrag ten grondslag ligt, dan is het een mogelijkheid om een kattengedragsdeskundige in te schakelen. Hij/zij zal langskomen en na een uitgebreide vragenlijst de kat zelf bestuderen. Misschien valt er nog wat doen in de vorm van oefeningen o.i.d. Of misschien geven jullie onbewust de verkeerde signalen af aan de kat? Een kattengedragsdeskundige kan hierin het beste adviseren.
Sommige katten zijn gewoon niet te verbeteren., dan zou herplaatsing de laatste optie zijn.
Is hij in het algemeen een onrustige, agressieve kat, dan kan Royal Canin Calm Diet en Feliway spray of verdampers wellicht nog helpen. Beide verkrijgbaar via de dierenarts. Het voer heeft wel zeker 6-8 weken nodig om effect te hebben. De verdampers/spray werken sneller. Deze verspreiden kat-eigen feromonen, waardoor een kat zich rustiger en gelukkiger voelt. Deze zijn al zeer nuttig bewezen bij verscheidene gedragsproblemen zoals stress, agressie, sproeien, angst bij vuurwerk of verhuizing etc.
Succes!