Mag een winkel zomaar een prijs verhogen?

Ik wou iets kopen via het internet, eerst kostte het 8,38. Ik dacht toen ik wacht nog even een dag, toen ik de volgende dag keek was het 20,95 euro, mag dit zomaar? Wat als ik het al besteld had en ze verhoogde de prijs, mag het dan nog steeds?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.7K

Antwoorden (6)

Ja, dat mag een winkel. Denk maar aan online veilingen. Zodra jij iets betaald, dan kunnen ze echter niet meer afschrijven dan waarvoor jij akkoord hebt gegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze mogen de prijs verhogen maar wanneer je het artikel hebt besteld voor 8,38 en je hebt hiervan ook een bevestiging dan mogen ze niet zomaar de prijs aanpassen.

Die prijs van 8,38 kan namelijk een tijdelijke aanbieding zijn geweest om mensen te lokken.

Maar had je het besteld dan heb je een overeenkomst voor die 8,38 en zullen ze het artikel ook moeten leveren voor dat geld.

Wanneer ze na jouw bestelling de prijs aanpassen zullen je hiervan eerst op de hoogte moeten stellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, een winkelier is vrij om zijn waren te prijzen. Da's typisch kapitalisme, waar Nederland aan mee doet.
Indien al besteld, dan is de koopovereenkomst al gesloten - dan mag de prijs dus niet meer verhoogd worden. Zelfs als je mondeling afspreekt dat je 't morgen komt halen tegen die lage prijs, dan geld die lage prijs voor jou (maar niet voor de anderen die niks hadden afgesproken). Alleen is een mondelinge afspraak moeilijk te bewijzen - maar je kunt altijd 'herrie schoppen' in de winkel in zo'n geval (wel beleefd blijven).

Mediamarkt heeft trouwens een (volgens mij niet-verplichte) regel: bij sommige producten kan je geld terugkrijgen als 't binnen een week goedkoper wordt (moet je wel terug naar de winkel, uiteraard).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat mag, en te allen tijde, behalve wanneer de koopovereenkomst al gesloten is, al is het mondeling. Dan moet je geleverd krijgen voor de afgesproken prijs.

Soms moet je wel ; ik verkoop patronen voor vier euro, maar bereken de prijs om allerlei praktsiche redenen (amerika is de grootste markt, voornamelijk) in dollars. Aanvankelijk kostten ze dus 5 dollar, maar inmiddels (paar weken later) is zes dollar al geen vier euro meer. (met aftrek van paypalkosten :wink: )
Dus als je afhankelijk bent van de dollar, MOET je je prijzen wel steeds verhogen. Gisteren zat er in nauwelijks 4 uur tijd alweer 3 cent verschil in !!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat mag maar als jij besteld had tegen de eerste prijs had je die prijs moeten betalen en niet de hogere.
Tenzij aannemelijk is dat de lagere prijs voor dat artikel niet juist kon zijn.
Stel je ziet een nieuwe auto voor € 20 euro. Dan kan je er niet vanuit gaan dat dit een realistische prijs is want die moest eigenlijk € 20.000 zijn maar het was een drukfoutje.
Hier bestaat ook jurisprudentie over
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk mogen ze de prijs verhogen... Ze mogen ook het product veranderen, van uiterlijk en binnen in...

Allemaal clausules in kleine lettertjes, die je had kunnen lezen of nog kunt lezen...

Nee als de bestelling geplaatst is, dan is de koop gesloten en moeten ze dat voor de verkoopsprijs leveren, dat dan weer wel...