Zou het mogelijk zijn dat de aarde zichzelf reguleert met het ontstaan van bijvoorbeeld pandemieen of natuurrampen?

Dus als de aarde te vol wordt,dat zij er zelf voor zorgt dat er weer evenwicht is tussen wat zij geeft en wij (mens en dier) nemen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
2.5K

Het beste antwoord

Tja, dat ligt eraan hoe je het bedoelt.

De aarde, of zelfs het leven, is zeker geen intelligent systeem. Het is dus niet zo dat het systeem "merkt" dat er iets "mis" is, en daar dan wat "aan doet". Dat is een menselijke voorstelling van zaken die niet van toepassing is.

De Gaia-theorie is leuk en aardig, maar ook hier is geen "oermoeder" die ergens "voor zorgt" of die iets "reguleert".

Neem een bolletje dat aan een touwtje hangt. Dat bolletje hangt recht naar beneden. Als je ertegen duwt, of als de wind waait, zal het bolletje "uit balans" raken. Maar het zal uit zichzelf opnieuw de "balans" zoeken - uiteindelijk zal het weer verticaal naar beneden hangen.

Is dit een achterliggend principe dat merkt dat het bolletje uit evenwicht is, dat dat fout is, en dat dan die fout herstelt? Nee, het zijn gewoon de natuurwetten.

Voor Gaia geldt hetzelfde. Voor de hele aarde, met al haar ecosystemen, geldt hetzelfde.

Het evenwicht dat wij waarnemen, bijvoorbeeld tussen productie en consumptie van zuurstof, is maar een tijdelijke toestand. Vroeger was er een heel ander evenwicht, in een zuurstofloze atmosfeer. Het leven produceerde wel het uiterst giftige gas dat wij nu zuurstof noemen, maar dat gas werd opgenomen door mineralen, die naar de zeebodem zonken.

En alles was in evenwicht.

Tot de mineralen opraakten.

Toen geraakte het gifgas in het water en in de atmosfeer. Het merendeel van de levende wezens werd vergast. Er kwam een grote uitstervingsgolf. Uiteindelijk ontstonden er organismen die zich wisten te verdedigen tegen dat gifgas, en nog weer later zelfs organismen voor wie dat gas een noodzakelijke levensvoorwaarde is.

Stel dat wij alles vervuilen met plastic en olie. En stel dat wij dat zodanig doen, dat die vervuiling alsmaar doorgaat, ook nadat wij zelf zijn uitgestorven. Is dat erg? Voor het huidige leven wel. Gaia gaat dan niet meer op. Er zal een grote uitstervingsgolf komen. Maar daarna zullen nieuwe levensvormen ontstaan, die plastic en olie kunnen weerstaan. En nog later zullen, naar alle waarschijnlijkheid, levensvormen ontstaan die niet meer zonder plastic en olie kunnen. En wie weet, zullen die levensvormen spreken van een zelfregulerend Gaia-systeem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waardevol antwoord.
+1

Andere antwoorden (8)

Ja, want dat heeft de aarde al miljoenen jaren gedaan op zichzelf...

Het is pas sinds kort dat we kunnen denken dat we enige invloed hebben...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat is uitgesloten.
De aarde is een bol, gemaakt van ijzer, zuurstof, silicium en nog wat spulletjes. Die doet verder niets, behalve af en toe wat beven en vuurspuwen.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
middels chemische en/of fysische reacties kan de aarde wel degelijk een balans zoeken.
AWM
14 jaar geleden
Reacties op de mensheid? De aarde is geen organisme.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het met je eens dat de aarde geen organisme is. Maar het gehele ecosysteem is wel degelijk in balans. Zo zetten planten de CO2 om die dierlijke organismen uitademen om in Zuurstof. Zou er een ramp zijn waardoor het zonlicht wordt gedempt (bijv. bij enorme vulkaanuitbarstingen of enorme inslag), dan sterven planten af en neemt de zuurstof af. Planteneters zullen dan ook sterven. Ik snap dat je reactie vooral is gebaseerd op het zien van de "aarde" als levend wezen, maar zo hoef je het niet te zien. Het gaat om het geheel aan actoren die elkaar beinvloeden.
AWM
14 jaar geleden
Oké, maar ik hield me aan de vraag.
Pandemieën worden niet door de aarde georganiseerd, en natuurrampen (vulkaanuitbarstingen, tsunami's, aardbevingen) zijn geen gevolg van overbevolking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar ben ik het wel mee eens. Als bioloog zie ik het meer als systeem. Ik vind daarom je opmerking wel nuttig.
'T is allemaal een kwestie van statistiek.
Vergeet daarbij niet 't vlindereffect.
En de vele vele variabelen en (min of meer) constanten.

Kortom - er is niks in dezen (grote gebeurtenissen) te voorspellen of te periodiceren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In tegenstelling tot wat antwoordman beweert doen de "spulletjes" er heel veel toe op aarde. Het bevat naast dode dingen vooral ook levende dingen die in een zogenaamd ecosysteem leven. Ecosystemen zijn er op kleine schaal (een vijver) of op grote schaal; Bos, Oceaan, tot wereld. Ecosystemen kenmerken zich door zelfregulerende eigenschappen en hier zijn zat wetenschappelijk onderbouwde theorien over.

Die regulatie hoeft niet bewust te zijn, alsof er een kracht achter zit die "denkt" en zodanig stuurt.

Lees bijvoorbeeld onderstaande wetenschappelijke canon waarin op scholen wordt onderwezen.

http://www.oboss.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=546&Itemid=99999999

Een wat minder wetenschappelijk onderbouwde GAIA theorie wordt aangehangen door James Lovelock:
http://nl.wikipedia.org/wiki/James_Lovelock

James Lovelock denkt dat de aarde een systeem is dat zichzelf kan regelen, en kan herstellen. Hierdoor is zij vrijwel onverwoestbaar. Jammer genoeg zal dit niet betekenen dat de mens ook onverwoestbaar is. Dit is slechts een wezen dat tijdelijk op Gaia zal leven. Een echt positieve visie kun je dit dus niet noemen.

Een eenvoudige uitleg van een model waarin de aarde als zelfregulerend systeem zou kunnen werken is beschreven als "Daisy World". Dit wordt goed uitgelegd op onderstaande pagina (halverwege, onder James Lovelock:

http://www.freewebs.com/anwbroeikaseffect/detoekomstvisies.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas werkt je link voor Daisy world niet.
Ben wel heel nieuwsgierig dus zoek wel even verder hiernaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Anders even de link kopieren en plakken in de browser. Of zoeken op "Daisy World" "James Lovelock".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hartelijk dank,interessant om te lezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Graag gedaan. Vooral de "Daisy World" is een goed voorbeeld hoe je simplistisch een regulerend systeem kunt hebben.
Het is niet alleen mogelijk maar het gaat gewoon gebeuren!
Zo is het altijd nog gegaan met planten en dieren en de mensen horen daar bij.
De huidige wetenschap helpt zelfs een handje mee, doordat ook vaak alle zwakke mensen in leven blijven, die ook weer kinderen kunnen krijgen, die dan ook weer zwakker zijn.
Als er ergens in de natuur van iets te veel komt , grijpt de natuur in.
Gevaren voor de mensheid:
Te weinig drinkwater.
Te weinig voedsel ( deel van de wereld)
Onbekende virus.
Vooral dit laatste kan gebeuren, de wetenschap is hier het bangste voor.
Altijd heeft de natuur ingegrepen bij te veel van plant of dier, dus ook waarschijnlijk de mens!!!
Helaas! Waarschijnlijk binnen 50 jaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja vooral als het er al 100 miljard zijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zijn er veel he?
De Aarde regelt niets, maar de natuur kent ijzeren wetten en daar zijn wij gewoon aan ondergeschikt. We kunnen veel verzieken (rock the boat), maar dat is bijna het enige wat we kunnen, als je het bootje te hard laat schommelen heb je kans op een nat pak; in de natuur betekent dat dat je wordt uitgeroeid.
Maar wees niet te pessimistisch een jaar of vijftig gaan we vast nog wel mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou de aarde zelf doet of wil niets, maar ik ben het wel met je eens dat evenwicht is waar alles om draait.

Evenwicht is altijd maar tijdelijk totdat het wordt verstoord (druppel die de emmer doet overlopen) en dan ontstaat er weer een nieuw evenwicht.

Wat dat betreft denk ik dat de mens wel heel veel druppels in de emmer doet;
- we vreten de zee leeg
- we vervuilen de atmosfeer
- we kappen de bossen
- we dumpen ons vuil in zee
etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De natuur reguleert zich inderdaad zelf.
Als er bv voor een konijnenpopulatie te weinig voedsel is breekt er mixematose uit