Wat is het slimste zoogdier op aarde.Van zich zelf dus niets aan geleerd

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
2.9K

Het beste antwoord

Op de mens na is het de dolfijn.

[Quote]Net als andere walvissen staan dolfijnen bekend als zeer intelligente en sociale dieren. Ze hebben relatief grote hersenen, waarvoor overigens ook andere verklaringen bestaan dan hoge intelligentie: dolfijnen kennen geen REM-slaap, en dieren zonder REM-slaap hebben vaak relatief grote hersenen.

In 2001 slaagde een dolfijn voor de zgn. spiegeltest, waarbij een dier voor een spiegel wordt geplaatst om te bepalen of het zijn spiegelbeeld herkent als zichzelf. In hetzelfde jaar toonden onderzoekers aan dat dolfijnen het aanwijzen van een voorwerp door een mens begrijpen.

Bij tuimelaars is het gebruik van sponzen als gereedschap (waarschijnlijk ter bescherming van de neus) bekend. In 2005 beargumenteerden onderzoekers dat dit gebruik weliswaar binnen één genetisch verwante groep plaatsvindt, maar dat het niet alleen genetisch bepaald kan zijn, waarmee een vorm van cultuur zou zijn aangetoond.

In 2006 bleek uit onderzoek van de Universiteit van St Andrews in Schotland dat tuimelaars elkaar roepen met een karakteristiek fluitgeluidje, dat per dier verschillend is. De onderzoekers vergelijken dit met het gebruik van namen door mensen. [Quote/]
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Een varken

Toegevoegd op 09-06-2009 16:33:11
Dit is gebleken uit een aantal tests. kan de bron niet meer terugvinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het vermogen om te leren is juist een hele belangrijke indicatie van slimheid. Daarom, ook al is het niet het antwoord waar je naar lijkt te zoeken, toch: de mens. Waarschijnlijk gevolgd door verschillende soorten mensapen en dolfijnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, een ander varken ; de mens.
Het is de enige diersoort die in alle mogelijke klimaten weet te overleven, ook wanneer hij daar van origine niet vandaan komt, en in staat is de omgeving naar zijn hand om te zetten. Niet voor niets zijn we zo 'succesvol' als soort. Waarbij ik dat succesvol niet voor niks tussen haakjes zet, op evolutionaire schaal.
Natuurlijk zijn er mensen die daar niet toe in staat zijn of zich daartoe niet in staat achten, en als je naar 'groeten uit de rimboe' kijkt krijg je daar zelfs je serieuze twijfels over, maar toch , als soort, doorheen de geschiedenis, zijn we veruit de meest berekenende, opportunistische, creatieve, adaptieve, flexibele diersoort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoewel intelligentie, zeker bij andere soorten dan ons eigen soort, moeilijk te meten is, is een algemene opvatting in de wetenschap dat de mens het meest intelligente zoogdier is, gevolgd door de mensaap, in het bijzonder de bonobo of dwergchimpansee. Dolfijnen lijken vooral een grote mate van sociale intelligentie te bezitten, maar een minder hoog IQ dan vaak wordt verondersteld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij wolven en wilde honden (ook wel eens painted wolves genoemd, om hun vlekken) Omdat ze jagen in groepsverband, en van elkaar lijken te zien wat zí'j nu moeten doen. Maar misschien zijn het ook dolfijnen - daar is beslist méér onderzoek naar gedaan. Of olifanten,
met hun fenomenale geheugen......
Hangt er misschien ook van af hoe je "slim" definieert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
slim betekend vindingrijk, scherpzinnig, m.n. in het bedenken van oplossingen. Daarvoor moet je jezelf dus handelingen kunnen aanleren. De mens doet dat het best, maar ik vermoed dat je dat niet bedoelt. De slimste na de mens is de chimpansee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Chimpansee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat mij betreft is dat de mens.
Daarna de Chimpansee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het in potentie slimste én het in praktijk domste zoogdier is hetzelfde dier: de mens...