Gaan de huizenprijzen echt zo drastisch omlaag?

Volgens de laatste berichten zullen de huizenprijzen de komende jaren met 10 tot 20% gaan dalen.
Tegelijkertijd wordt er beweerd dat er de komende tijd duizenden arbeidsplaatsen in de bouw zullen verdwijnen.

Enerzijds worden er dus minder huizen gebouwd. Anderzijds gaan de prijzen van bestaande huizen omlaag.

Ik kan dat niet rijmen met elkaar. Wie wel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1K

Antwoorden (8)

Enerzijds zullen de prijzen van de huizen dalen in navolging van de meeste europese landen omdat de prijzen teveel en te snel gestegen waren.Dus een normale correctie. Dat er minder huizen gebouwd zullen worden heeft te maken met de banken die hun kredietvoorwaarden aanscherpen en met de algemene tendens in europa van de spaarquote te vergroten omwille van de angst voor de structurele crisis die tot 2012 zal nazinderen. Ook de grote bouwpromotors kijken de kat uit de boom en durven geen grote projekten meer opstarten omwille van prijsdalingen (deflatie) Iedereen wacht fa, ook in de industrie: de investeringen zijn bijna overal terug op een peil van tien jaar terug.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet van snapperigheid, dus als je dat beseft, dan mag je stoppen om het proberen te begrijpen...

Het is het belang van degene die het in het nieuws brengt dat het daalt en van die andere partij dat de prijzen stijgen... Zo simpel is dat... En niet met je gedachten proberen te snappen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door de kredietcrisis en de media-aandacht daaromheen zal emotie en angst nog verder aanwakkeren. Kopers wachten of kopen niet en verkopers zullen onder druk de huizen tegen een lager bedrag proberen te verkopen. 10/20% zou best wel een kunnen gebeuren. De VS waar de prijzen al 30% lager staan dan amper 1 jaar geleden, in sommige regio`s is dat zelfs meer dan 40% is hier een goed voorbeeld van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De huizenprijzen dalen omdat er, met de huidige persoonlijke vooruitzichten van de meeste gezinnen, geen vraag is naar huizen tegen de huidige prijzen.

Hetzelfde geldt voor nieuwbouw - ook dat is de meeste mensen nu te duur dan wel te riskant. Daardoor gaan arbeidsplaatsen verloren.

Bouwwerk in de renovatie zal wel wat stijgen, omdat mensen die al ergens wonen eerder geneigd zullen zijn daar langer te blijven wonen, en hun huidige huis op te knappen of te vergroten.

Aan de andere kant zal bouwwerk in de renovatie dalen omdat mensen kosten willen besparen, en een geplande luxe-uitbreiding even laten zitten.

Wat dat netto zal betekenen voor de hoeveelheid werkgelegenheid in de renovatie moet nog blijken.

Verder hebben wij in NL natuurlijk het bijkomende probleem dat huizen hier kunstmatig duur zijn gehouden door de hypotheekrenteaftrek. In feite is dat een soort subsidie. Daardoor zijn huizen hier zo'n 40% duurder dan in vergelijkbare situaties in omliggende landen. Die 40% kunstmatige waardestijging is opgestreken door de generatie die vóór de invoering van de hypotheekrenteaftrek, of direct na de invoering daarvan maar nog net voordat het effect op de prijzen zich deed gelden, een huis kocht. Deze kunstmatige rijkdom begint nu langzaamaan te worden verdeeld over de volgende generaties middels erfenissen, maar dan verminderd met successierecht dat naar de staat gaat. Alle volgende generaties hebben er dus een nadeel van.

Goed, dat was een zijspoor. Terug naar de vraag.

Bij alle economische voorspellingen die verder vooruit kijken dan een half tot een heel jaar, moet je een grote pot zout bij de hand houden. Kijk naar de voorspellingen over de Euro-Dollar-koers, of over de prijs van olie. Of ga maar verder. De economische "wetenschap" is haar naam niet waard, voorspellen blijkt te moeilijk te zijn. Dit zal ook gelden voor de ontwikkeling van de huizenprijzen in de komende periode.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt voor je lange info...
Moet 't nog even verwerken. :)
De markt is nu eenmaal massa-psychologie. Iedereen blijft op zijn plek en op zijn geld zitten uit angst dat het omlaag zal gaan, dus gaat het omlaag.
Zo kocht een paar jaar geleden iedereen een huis omdat de prijzen maar bleven stijgen, waardoor de prijzen bleven stijgen.

Maar wat nu? Als je niet van plan bent om een huis slechts voor een paar jaar te kopen, maar voor de iets langere termijn, dan is het denk ik nu een mooi moment om goedkoop te kopen. Wellicht gaat het nog lager, maar je weet niet precies wanneer de bodem er is. Maar wat geeft dat? Je koop een huis voor het bedrag dat je het waard vind en als het dan daarna nog wat daalt, nou en?

In een paar jaar is dit alles weer voorbij en hunkert iedereen weer naar de prijzen van nu en heb je spijt.....

een oude belleggerswijsheid is: Buy them low and sell them high. De prijzen zijn nu laag, dus.... Ik geeft toe dat het wel wat lef vereist en je moet nooit meer lenen dan je aankan of durft.

Als je lef hebt zit je goed op termijn:)
Als je geen lef hebt, dan heb je geen zorgen:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zal wel meevallen en ze gaan ook weer omhoog.
In de jaren 80 zijn de huizenprijzen ook drastisch gedaald om daarna nog harder te stijgen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien.
Wat we niet moeten vergeten is dat het systeem in NL erg anders is dan in vele andere landen.

1) In nederland zijn er relatief veel mensen die hun hypotheek niet aflossen, om maximale aftrek te hebben. Dit leidt ertoe dat veel mensen hun huis voor een soortgelijk bedrag moeten verkopen als waarvoor ze het hebben gekocht, anders kunnen ze de hypotheek niet aflossen

2) In nederland heb je het fenomeen rentevaste periode. Dat je de rente 10, 15 jaar vast kan zetten is heel bijzonder. In veel lander fluctueert de rente. Dus als de nationale rente omhoog gaat, gaan jouw maandlasten omhoog. Dat is de reden dat veel mensen verplicht verkopen moeten

3) De nationale hypotheekgarantie helkpt in NL mensen die tijdelijk hun hypotheekl niet kunnen betalen in gevallen van ziekte en/of ontslag. Daardoor zijn er minder verplichte verkopen.

Tenslotte: Een huis wordt vanzelf minder waard door de inflatie. Omdat de inflatie (geld ontwaarding) op dit moment rinchting 0, opf zelfs negatief is, wordt je huis meer waard. Dat kan een reden zijn voor mensen om minder te willen betalen.

Afschaffen van de hypotheekrente aftreek heeft tot gevolg dat een groot deel van de huizen onbetaalbaar wordt voor mensen die er nu in wonen. Dus dat gaat niet zo een twee drie gebeuren. Het zal gefaseerd worden: BV per 1 januari geld dat nieuwe hypotheken niet meer aftrekbaar zijn. Het gevolg zal een daling van huizenprijzen zijn. De overheid beseft dit, en zal uiterst voorzichtig en langzaam de aftrek opheffen, zoals nu gedaan wordt via maximale aftrek periodes.

Als je koopt: Koop iets wat je goed kan betalen en waar je de komende 5-10 jaar wilt wonen. Neem een hypotheek en los 2% per jaar af, om te beginnen. Dan los je in 5-10 jaar een groot deel van de lening af, en kan je over 5-10 jaar je huis moeiteloos verkopen, en je hypotheek geheel aflossen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hoop het wel en het zou tijd worden ook. De huizenprijzen hier zijn echt volkomen van de pot gerukt, en volgens mij ook nergens op gebaseerd dan op gebakken lucht.

Ik woon in de grensstreek (nog even aan deze kant, asap aan de andere) en als je ziet wat je drie kilometer verderop met je eurootjes kunt aanschaffen of hier, dan gaat werkelijk iedere vergelijking scheef.

Flink het mes er in dus (als mijn huis verkocht is, maar dat is al niet zo duur en ook niet zo hard meegestegen), kan er misschien ook eindelijk eens serieus gepraat gaan worden over het afschaffen van hypotheekrente-aftrek. Want dat taboe bestaat natuurlijk voornamelijk bij de gratie van grotendeels (anders) voor niemand betaalbare maar relatief kleine huizen.

Hiernaast heb je voor pakweg 150.000 euro gewoon een goed huis met bijna 1 ha grond, volledig onderkelderd, twee badkamers, eventueel twee keukens, vaak twee garages, kamertje of 7 tot 10 ....daar heb je in het westen volgens mij nog niet eens een garage voor !