Zijn postbodes verplicht alle post, hoe dan ook, ergens te bezorgen?

Soms merk ik dat postbodes sommige adressen niet (hebben) kunnen vinden en dan maar post in een andere straat bezorgen. Kunnen ze dan niet even op een kaart kijken waar de straat is, die ze zoeken?

Zijn ze verplicht tijdens hun postronde alle post te bezorgen en mogen ze niet terugkomen op het postkantoor of het sorteercentrum om het juiste adres voor hun laatste brieven op te zoeken?

Het percentage van juist bezorgde post, dat TNT Post jaarlijks noemt, is altijd enorm hoog. Dat percentage lijkt mij onjuist.

Bij het sluiten van de vraag: Dank voor alle antwoorden!

Antoni
14 jaar geleden
in: Overig
4.8K

Het beste antwoord

Als er een adres op de brief staat,zal er alles aan gedaan worden om de brief te bezorgen...
echter ,als het om een nieuw adres gaat, misschien net opgeleverd (of zelfs dat nog niet), zijn er soms nog geen huisnummers (wel bouwnummers= iets anders)vermeld of er is nog geen brievenbus,(dat wordt nog al eens vergeten.)
Bovendien mag er in leegstaande panden geen post bezorgd worden.
Als een brief echt niet bezorgd kan worden om wat voor reden dan ook, dan wordt deze niet vernietigd maar retour gestuurd naar de afzender. Mocht de afzender er niet op staan, dan wordt de post naar een speciale afdeling van TNT gestuurd in Den Haag, waar de post mag worden geopend (ontheffing door rechter o.i.d.)om een afzend adres te achterhalen en dan alsnog retour te kunnen sturen.
Ik raad iedereen dan ook aan om op de achterkant altijd je postcode en huisnummer te vermelden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
De praktijk is vaak anders dan de regels aangeven, althans dat is mijn ervaring.

Andere antwoorden (9)

Er gaat inderdaad heel wat mis met de post.
Wij hebben wel eens een vervangende postbode gehad (onze eigen postbode was met vakantie) die urenlang door onze wijk liep te sjokken en de post niet rond kreeg op haar werkdag en de post die ze overhield mee terugnam naar het postkantoor met de woorden: "de rest komt morgen wel!" met als gevolg dat de poststapel met de dag groter werd.

bron: onze eigen postbode
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik meen dat post die niet bezorgd kan worden, uiteindelijk onder de verantwoording komt van de burgemeester van desbetreffende plaats. Deze (zal iemand voor hem/haar doen) mag dan in de post kijken of uit de tekst kan worden opgemaakt voor wie het bedoeld is/was. Zo ja, dan kan het worden afgegeven en zo niet, dan vernietigen. Dit heb ik jaren geleden eens geleerd, maar of dit nog steeds zo werkt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Op de post die ik bedoel, staat wel een adres vermeld, maar de postbode heeft het juiste adres niet kunnen vinden, omdat de straat nieuw is en hem daarom onbekend is of omdat de straat moeilijk te bereiken is.
Er gaat heel veel mis met de post. Ik heb wat interessante links toegevoegd die dat bevestigen. Overigens heb ik begrepen dat de postbode verplicht is zijn dagelijkse post te bezorgen. Lukt dit niet in de baas z'n tijd, dan wordt verwacht dat in eigen tijd de klus wordt geklaard. Niet zo vreemd, dat er 3200 poststukken verdwijnen per dag...

http://www.waarmaarraar.nl/pages/re/3568/Zeven_ton_onbezorgde_post_gevonden_bij_postbode.html

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=gaf6kol6

http://www.reddepostbode.nl/include/sh_gastenboek.php?najra=3275&afdeling_code=228
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zover ik weet om welk reden dan ook als het niet lukt om post bezorgt te krijgen op het goede adres dat het dan terug gestuurd waar het vandaan komt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat percentage wat KPN noemt kan best kloppen, want verreweg de meeste stukken zijn natuurlijk gewoon geadresseerd.
Het juiste adres wordt niet bepaald door de postbode, maar 't wordt al bepaald in 't sorteercentrum.
Als zo'n (adresloos) poststuk toch bij de postbode in de tas terecht komt, dan heeft men bij 't sorteercentrum een fout gemaakt.

In 't verleden deed KPN alle mogelijke moeite om 't juiste adres te vinden. (Maar 't houdt natuurlijk op als er geen aanknopingspunten zijn.)
Waarschijnlijk is dat enigszins onder druk komen te staan vanwege toenemende concurrentie, die er vroeger niet was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Dank voor je antwoord. Ik doel in mijn vraag op post, waar wel een adres op staat, maar waarvan het adres voor de postbode moeilijk is te vinden. Dit komt voor bij straten die nieuw zijn of moeilijk te bereiken.
Ik heb het regelmatig mee gemaakt dat straatnamen die vaker in een gemeente voorkomen, zoals Dorpsstraat. Dat dit nog wel eens mis gaat. Ook met straatnamen die over gaan van 'straat' in 'plein' of zoiets dat dit fout gaat.

Erg irritant als dit gebeurd. Vooral als je een half jaar geen post krijgt en het huis in die andere straat een half jaar leeg staat. Dan krijg je in één keer heel veel post...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij hebt duidelijk nog nooit post bezorgd ; in de praktijk valt het namelijk niet altijd mee, maar uiteindelijk zal men proberen ALLE post te bezorgen, hoe afgelegen ook. In een andere brievenbus gooien is natuurlijk belachelijk ; het kan wel eens gebeuren dat je met sorteren een nummer in een verkeerde straat zet, en met bezorgen zie je dat dan ECHT niet meer, maar het is geen dagelijkse praktijk.

Zouden postbodes zich echter aan de wet houden, dan zouden ze een heleboel post niet hoeven bezorgen. Er ligt namelijk een brievenbusbesluit dat stelt HOE je brievenbus er uit moet zoen, hoe groot hij moet zijnen waar hij moet staan, en als je alle verkeerde brievenbussen zou overslaan, kon 10 % van je post in een gemiddelde woonwijk en 80 % in een gemiddeld buitengebied weer retour. Gelukkig zijn postbodes zo gek als een deur, en bezorgen ze in al die foute bussen gewoon hun post.

Nu is postbode niet echt een wereldjob, en de meesten moeten behoorlijk hun best doen om rond de 5 euro per uur te verdienen, waar later nog belasting afgaat maar geen sociale premies / ziektewet e.d. Een soort bijbaantje. Ik weet niet hoe jij voor je ziet dat ze voor dat geld ook nog maar even (onbezoldigd dus) terug gaan rijden naar het depot (gemiddeld 10 km verderop), en zelf adressen opzoeken hoeft al helemaal niet ; daar zijn weer andere mensen voor .Meestal lever je als je de nieuwe post haalt de oude onbezorgbare in.

Nu is het verloop in personeel bijzonder groot, dus het beste wat je kunt doen is naar het dichtstbijzijnde depot (van TNT, DHL of Sandd) en een maande post gaan lopen. Buitengewoon leerzaam, op zijn minst. En het werk zelf is echt hartstikke leuk, hoor. Jammer dat het nauwelijks betaald.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Of ik ooit post heb bezorgd, is naar mijn idee niet van belang. Wat mij steeds opnieuw opvalt, is dat postbodes lang niet altijd hun uiterste best doen om de post op het juiste adres te bezorgen.
Van deze onverschilligheid van postbodes, ben ik, naar mijn idee, onevenredig vaak de dupe. Dan ben ik verplicht de door mij ontvangen, maar niet voor mij bedoelde post, terug te gaan sturen naar de afzender of om uit te gaan zoeken waar de post wèl naar toe moet. Overigens dank voor je uitgebreide antwoord met veel interessante informatie over het werk van postbodes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het probleem is denk ik voornamelijk het enorme verloop onder ook niet altijd even snuggere postbodes door de structuur (lage beloning, geen sociale zekerheden) van het 'werk', dat wel behoorlijk zwaar is. Mensen krijgen de tijd die ze nodig
hebben om ingewerkt te raken niet, categorie zoek het zelf maar uit, daar is je post en kijk maar op google voor een plattegrondje, en het meerendeel stopt binnen enkele maanden of weken weer. Maarja, de andere kant is wellicht dat we een euro of 5 gaan betalen voor een postzegel.....
Zo wilde de gemeente Heerlen 58 straatnamen veranderen omdat ze op elkaar lijkten
Waar gewerkt wordt vallen wel eens spaanders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat moeten ze... Zelfs op adressen die geen bus hebben... Stroomhuisjes hebben een adres, soms komt er post voor zo´n stroomhuisje, de postbode moet dat bezorgen officieel...

Het percentage is veel lager... De volgende dag, de volgende bezorging verhoogt het percentage enorm... Maar het mag niet in feite...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is niet waar ; geen brievenbus, een afgesloten brievenbus en niet bestaande adressen als stroomhuisjes mogen retour afzender en hoeven NIET te worden bezorgd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan beroept de postbode zich op overmacht... Dat ontslaat hem niet van het feit dat hij moet bezorgen op alle plekken...