Wie heeft wel eens de volgende ervaring gehad:Dat je in bed ligt en er van overtuigd bent dat je niet droomt en je je niet kan bewegen en praten ?

Dus je wilt op dat moment praten en bewegen maar dit is onmogelijk ( dit duurt gevoelsmatig enkele seconden ).
Is hier een verklaring voor ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Ik heb het persoonlijk niet gehad maar ik weet wel wat het is. Dit is het zogenaamde slaapverlamming. Je krijgt de sensatie dat je nog wakker bent maar je kan je niet bewegen of praten. Vaak komt het over een met het gevoel dat er iets op je maag drukt. Ook kunnen er bepaalde beelden worden opgeroepen. In een bepaalde cultuur is slaapverlamming de oorzaak van het demonische beest de dsab tsog een beest dat op je borst zit midden in de nacht en er voor zorgt dat je niet kan bewegen. Ook is het een mogelijke oorzaak van vele alien ervaringen. De reden hiervoor heeft te maken met een fout in de REM-slaap. De oorzaak er van is nog onduidelijk het lijkt wel iets te maken hebben met stres en een gebrek aan slaap. Click op de link voor meer informatie

Toegevoegd op 07-06-2009 18:58:55
In Japan is het fenomeen ook heel erg bekend. Daar heet het kanashibari. Dit betekend zo iets als aan metaal gebonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En ook nog inclusief de foto die ik wilde plaatsen ; helemaal top !

Andere antwoorden (9)

dat heb ik gehad toen ik 's morgens wakker werd na een herseninfarct.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb dat als ik een nachtmerrie had. Als ik merkte dat ik een nachtmerrie ging krijgen, wilde ik snel wakker worden om deze nachtmerrie te 'blokke'. Alleen kreeg dit gevoel, ik kon niks meer en kon geen kant meer op. Na 15 seconden is afgelopen en had ik dus mijn nachtmerriie gehad. Heel apart inderdaad, maar gelukkig heb ik dit bijna nooit meer. Ik vond het altijd wel heel erg eng en ben regelmatig gevlucht naar mijn ouders slaapkamer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had dat vaan met de kinderen toen ze klein waren... Ik voel goed anderen aan en soms als ze een nachtmerrie hadden dan riepen ze dat ze achtervolgd werden maar niet konden weglopen...

Dat is heel normaal bij kinderen...

Wat er dan in feite gebeurd is, is het volgende... De volgordes van slapen zijn als volgt: Waken, sluimerstand, droomslaap, diepe slaap, droomslaap, sluimerstand, waken... Droomslaap en diepe slaap wisselen elkaar 4 tot 6 keer af...

Diepe slaap is als de chauffeur uit de auto weg is... Dus dan staat (ligt) de auto stationair te draaien... Dan kan de auto dus niet rijden... Om te dromen moet de chauffeur al in de auto terugkeren, want de ogen bewegen dan, vandaar...
Maar als het kind zeer snel de fasen doorloopt vanuit diepe slaap, kan het zijn dat het kind in bewustzijn nog voelt dat het tijdens de diepe slaap zich als in een coma bevond... Dat is niet kunnen bewegen is echt gebeurd en het kind ervaart dat, gooit er een verklarende droom tegenaan om het te mogen ervaren en voilá, je krijgt een droom zoals ik bij het begin beschreef...

vandaar...

Deze ervaring is het voorland voor lucide dromen, wees er zuinig op...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je droomt, treedt er ook een soort verlamming op. Dit is een beschermingsmechanisme: stel dat al je spieren gewoon zouden werken tijdens een droom, dan zou je al slapend alles (proberen te) doen wat je in je droom aan het doen bent. Lopen, rennen, springen etc. Je zou zo al dromende een afgrond in lopen. Of, in de moderne tijd, van het balkon afspringen.

Wat er gebeurt als je wakker word en je niet kan bewegen, is dat niet ieder onderdeel van wakkerworden tegelijk gebeurt. Meestal wordt de zelfbeschermende verlamming opgeheven voordat je je echt wakker voelt, soms raakt de volgorde door elkaar en voel je je al wakker voordat de verlamming is opgeheven. Dan kun je je dus niet bewegen.

Geen zorgen, het is volkomen normaal. Je lichaam moet alleen het programma van wakker worden nog even afwerken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat staat me niet zo helder voor de geest, wat ik wel regelmatig heb is dat ik lig en dan gewoon voel alsof ik val, ook heel bijzonder gevoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Regelmatig heb ik hier last van. Het verhaal van Anne klopt, dus van mij mag hij de 10 putnen krijgen.

De verklaring wist ik niet, maar nu wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
of te wel in trance.
is niet echt een verklaring voor denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had dit nadat ik bijkwam uit de narcose na een operatie. Schrok me echt lam. Kon mijn ogen niet open doen, niet bewegen en niet roepen..Raakte in paniek tot er een verpleegster bij me kwam die zei dat ik aan het hyperventileren was en rustiger adem moest halen. Toen ik dat deed ging het inderdaad over en kon ik weer normaal brwegen, zien en praten.
14 jaar geleden
ik heb dit geregeld...
op het moment dat ik ontwaak ben ik me eerst bewust dat ik er (weer) ben... bewustzijn en denken starten op...
dan komt het gehoor op gang...dat gebeurt in een fractie van een seconde na het eerste besef dat ik er weer ben, het lijkt vrijwel direct...
dan is het even stil...
en daarna komt het fysieke voelen op gang, ik ervaar weer dat ik een lichaam heb...
en weer een tijdje daarna komt het zien, maar dat gebeurt pas echt als ik mijn ogen open doe...

nu... het stille stukje voordat het fysieke voelen op gang komt... (ik ben dan al wakker, al lijkt het voor een ander dat ik nog slaap)... dan ben ik het lichaam nog 'kwijt' ...precies zoals toen ik sliep, maar toen was ik me daar niet van bewust... en kan me dan niet bewegen...al zou ik willen... dit lijkt een paar seconden te duren...

dit gebeuren maak ik mee als ik wakker word 'uit mezelf'... dus niet door iets van buitenaf zoals een geluidje, de wekker, of de beweging van een ander... dan gaat het ontwaken zo snel dat ik de beschreven gebeurtenissen als één geheel ervaar...