ik ben van plan om terug te gaan naar nederland, hoe kan ik een bank rekening openen vanuit het buitenland?

eigenlijk heb ik veel meer vragen, maar ik heb advies nodig van iemand die het zelf meegemaakt had.
ik ben ook voor werk aan het zoeken, maar mijn jongste kind is net 1 jaar oud, en het is moeilijk om werk te vinden omdat ik niemand heb om optepassen. maar evengoed, ik wil werk vinden in nederland, maar ik weet niet hoe ik dat kan doen via het internet. dit is omdat zoveel websites om een nederlands adres vragen, en ik kan geeneens een familie lid zijn adres geven, omdat meeste familie leden weg zijn uit nederland.
ik heb hetzelfde probleem met het openen van een bank rekening. (online).
heeft iemand advies? (mischien een goede website die bijna alles weergeeft over remigratie?)
hoe kan ik scholen vinden voor mij 3 oudste kinderen?
ik zou heel blij zijn met antwoorden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Helaas, voor remigranten naar Nederland is het moeilijk om informatie te vinden.

De beste tip die ik je kan geven, is om eerst op zoek te gaan naar een plaats waar je wil wonen. Kijk daarbij niet alleen naar de grote steden maar ook naar de kleinere plaatsen. Die zijn, zeker met kleine kinderen, vaak een stuk aangenamer om te wonen, hebben minder lange wachtlijsten voor woningen en het integreert een stuk makkelijker.

In Nederland is leerplicht, dus als je hier komt wonen met je kinderen hoeft het vinden van een school geen probleem te zijn. Je kinderen MOETEN naar school en mogen dus niet geweigerd worden op passende scholen in de buurt. Dat kan heel snel gaan: wij kwamen op 1 augustus terug en op 21 augustus gingen onze kinderen naar school

Als je eenmaal je nieuwe woonplaats hebt uitgezocht, kun je contact opnemen met de gemeente en al je vragen stellen.

Het openen van een bankrekening vanuit het buitenland blijkt vaak lastig te zijn. Als je je oude Nederlandse rekening niet aangehouden hebt, kun je het beste eerst bij de belastingdienst (belastingtelefoon) een nieuw BSN-nummer aanvragen en proberen of je daarmee een rekening kunt openen.

Bereid je voor op de zelfde mate van bureaucratisch geneuzel dat je had toen je naar het buitenland verhuisde. Vooral door blijven ademen, het komt goed...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

www.rijksoverheid.nl misschien vind je daar iets waar je wat aan hebt!

Toegevoegd na 8 minuten:
www.svb.nl remigratiehulp
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Remigratiehulp is voor buitenlanders in Nederland die terug naar hun moederland willen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij niet (wikipedia), remigreren is terug keren naar je geboorteland...emigreren is het land verlaten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees even die site waar je naar linkt. Is alleen voor buitenlanders die terug naar hun eigen land willen. Er staat zelfs letterlijk op dat ze niks doen voor Nederlanders in het buitenland die terug willen. Been there, done that.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een antwoord uit de praktijk: vestig je bij aankomst in een grote stad en meld je bij de Sociale Dienst. Dan gaan alle molens draaien. Leuk is anders, dat wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een Nederlands adres betreft, je kunt een postbus openen via het postkantoor. Hierbij is je buitenlandse adres geen probleem. Je betaald voor 1 jaar. Het is wel zo dat je dus zelf je post moet op gaan halen of je moet iemand vertrouwen die het ophaalt. Tijdelijk kun je de post ook door laten sturen, dit kost dan extra geld.
Met het postbusnummer kun je ook een nederlandse bankrekening openen.
Wat werk betreft, oppas en scholen: zoek eerst uit in welke woonplaats je wilt wonen; zoek de site van de gemeente die je hebt uitgekozen op internet op en aanverwante sites; zoek op google op de woonplaats en kinderopvang/scholen/werk-vacatures-jobs; je kunt ook bij de gemeente (per email) vragen welke scholen goed aangeschreven staan. Kijk ook eens op www.werk.nl.
Tip: neem contact op met de SVB over de verhuizing/aanvraag van kinderbijslag/studiefinanciering, indien je dit pas in gang zet als je al in Nederland bent, kan het wel 6 maanden duren voor de wijziging is goedgekeurd en je geld krijgt!
Succes!