Als iemand naast me in de trein keihard muziek heeft aanstaan op zijn mp3-speler, waarom is dit altijd house, hardcore, techno, rave, etc?

Hoe komt het dat ik nooit iemand keihard Creedence Clearwater Revival hoor spelen, of voor mijn part Celine Dion, Simon & Garfunkel, Pavorotti, Amy Winehouse, John Lee Hooker, Miles Davis, Mozart, Jimi Hendrix, Wim Sonneveld, Buddy Holly of wat dan ook...

Oftewel, waarom altijd muzieksoorten als house, hardcore, techno, rave, hiphop, etc en nooit blues, jazz, rock, pop, klassiek, singer-songwriter, nederlandstalig, schlagers, country, rock ´n´ roll, 50´s, 60´s, 70´s, 80´s, wereldmuziek, etc...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.7K

Het beste antwoord

No Offence, maar "Creedence Clearwater Revival" addepten zijn kennelijk niet de doelgroep van Apple ;o)

Ik denk dat het simpeler is. Als ik als oudere mij iPod op heb en daarbij zowel alles draai wat je noemt (behalve schlagers en Fransie Bouwer) ben ik altijd "bang" dat andere mensen er last van hebben. Net zo als ik niet bel in een stiltecoupé.

Ook heb ik mijn iPod begrenst omdat er mensen zijn die ervoor gestudeerd hebben die mij vertellen dat te luide muziek heel funest is voor de haarcellen in mijn oren.

Ouder muziekliefhebbers die de muziek lekker hard willen zetten investeren ook vaak in goede koptelefoons van >100 euro. Die geven alleen de muziek door aan de luisteraar.

Verstand komt met de jaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Waarom zoek je die dan ook op in de trein?

Nee het is vooral in de mode voor jonge mensen om met zulke apparaten in de trein te zitten...

En wat draait die?

Juist ja, daarom...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zal wel aan de leeftijd liggen. Jongelui hebben niks met Creedence. Het is sowieso irritant om gedwongen te worden mee te luisteren. Persoonlijk hou ik wel van bijvoorbeeld CCR, maar niet als het me opgedrongen wordt, niet in de trein, niet op het strand, nergens!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat soort mensen gaat ook veel naar dit soort feesten toe waar de muziek zeer luid is, dat gevoel willen ze dan terug krijgen via hun mp3, dus moet ie hard staan. Bovendien zijn ze door die concerten al een beetje doof geworden en moeten ze dat ding nog harder zetten. En als laatste: zonder er erg in te hebben worden we steeds asocialer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk omdat die muziek hard het beste klinkt. De andere "smaken" zijn wat rustiger en daar houden misschien ook wat rustigere types van. Die zetten 'm dus niet zo hard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben 18 en luister eigenlijk altijd naar Bruce Springsteen of Steve Earle of soms Coldplay, nooit naar de muziekstijlen die inderdaad gangbaar zijn in de trein...
Mijn iPod stond laatst op shuffle, ik had mijn oordopjes even uit omdat de conducteur eraankwam en toen koos m'n iPod dus stomtoevallig van de ruim 3000 nummers Born in the U.S.A. uit, en hij stond vrij hard... Ik kreeg vrij rare blikken terug van mijn overwegend oudere medereizigers! Haha, maar ik hoop dat ik hiermee laat zien dat het echt niet zo is dat iedereen altijd dat soort 'muziek' (expres tussen aanhalingstekens) luistert. Nog een theorie is dat de dynamiek van de andere muziekstijlen er niet beter op wordt als je je speler snoeihard zet, vandaar dat de mensen die het luisteren, hem wat zachter zetten. Maar dat is maar een theorie!

To the dead it don't matter much
'Bout who's wrong or right
You asked me that question I didn't get it right

...sorry.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb de vreemde gewoonte om Chopin keihard te zetten. Maar dan wel in mijn auto of thuis met koptelefoon op. Kan ook blues zijn of whatever, maar ik heb niet de behoefte anderen daarop te tracteren. Laat staan in de trein. Zal best met leeftijd te maken hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga ik zeker luisteren en dan met hoofdtelefoon haha
Door gehoorbeschadigingen horen ze het anders niet meer?

Nee, het is een muzieksoort die dreunt en het dreunen voel je. Daar gaat het de liefhebbers vooral om. Die denken niet zo goed na. Het is het jeugdige en die groep wil opvallen. Die kicken op herrie en ik heb het ze netjes gevraagd en dat was het antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is omdat zulke muziek een harde 'beat' heeft dus die geluidsgolven bereiken je eerder dan van bijvoorbeeld rustige muziek. Daarnaast is dit veel muziek die op mp3-spelers staat en veel mensen die veel naar mp3 luister luisteren geen klassiek ofzo. Andere generatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je me vertelt wanneer je in welke trein zit kom ik graag even naast je zitten om keihard CCR te draaien als je wilt hoor, alleen meestal luister ik het met mijn oordopjes van sennheiser en die laten vrijwel geen geluid naar de omgeving door.

Het zal inderdaad een kwestie van smaak zijn van de gemiddelde treinreiziger die tegenwoordig anders ligt dan deze onvergetelijke swampsound van John en Tom Fogerty, Stu Cook en Doug Clifford.

Over het algemeen genomen maakt het me niet uit of het nu muziek is die ik zelf ook leuk vind of niet, ik vind niet dat anderen het recht hebben om zich zo op te dringen, ook niet (of misschien juist niet) in het openbaar vervoer. Ik ben dan ook nog steeds op zoek naar goede wet- en regelgeving (als die al bestaat) waarmee ik de conducteur en / of het vervoersbedrijf rechtstreeks kan aanspreken op het wangedrag van andere passagiers en het feit dat ze dit toestaan. Dit moet toch wel mogelijk zijn lijkt me?