Ha, die Dora;

Ik ben niet bijgelovig, want dat brengt ongeluk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Niet heel extreem, maar ik zou bijvoorbeeld geen paraplu binnen opsteken omdat dat ongeluk zou brengen. En als mijn club een minuut voor tijd met 2-0 voorstaat ga ik er nog steeds niet van uit dat de buit binnen is totdat het laatste fluitsignaal geklonken heeft (de goden verzoeken doe ik dus ook niet).

Daarentegen aai ik graag een zwarte kat, ook op vrijdag de dertiende en loop ik ook gewoon onder ladders door.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet of het zozeer bijgeloof is maar ik klop vaak dingen af of sla een kruisje. Bij praten over nare dingen die zouden kunnen gebeuren even kloppen, bij het zien van een bos bloemen langs de weg wat duid op een ongeval even een kruisje slaan. Ik zeg er dan niets bij maar doe het gewoon. Soms ook onbewust.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben totaal niet bijgelovig, maar ken wel een heleboel mensen die dat wel zijn. Vind het altijd wel een uitdaging om zoveel mogelijk het noodlot te tarten als 'zij-die-bijgelovig-zijn' in de buurt zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik strooi niet met zout, loop vrolijk onder ladders door en heb ook geen bezwaar tegen een open paraplu in de gang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bijgelovig is niet weten... En een bovenmatige nadruk op iets toevalligs in het verleden dat ik het heden iets van lot zal bepalen... Onzin dus... Maar zoals alles als je erin gelooft dan wil je het aldus ervaren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben niet bijgelovig, omdat ik persoonlijk denk dat bijvoorbeeld geluksbrengers en dergelijken totaal niets uitmaken ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben zeer zeker bijgelovig. Ik geloof namelijk dat vrijdag de 13de mijn geluksdag is en dat 666 mijn geluksgetal is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schoenen op tafel brengt ongeluk .
Met zout spelen is ruzie
Suiker knoeien is bezoek krijgen
Schilderij scheef aan de muur is armoede.
Maar of ik bijglovig ben nee he
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben niet gelovig of bijgelovig; ik zie het verschil niet zo, als ik kijk naar de Wiki beschrijving van "bijgeloof":

"Bijgeloof is het irrationele geloof of de overtuiging dat er bovennatuurlijke krachten in het spel zijn die van invloed kunnen zijn op toekomstige ontwikkelingen, en dat bepaalde handelingen deze krachten kunnen neutraliseren, oproepen of bijsturen"

Alsof geloof niet bovennatuurlijk is :-)

Ik ken wel mensen die niet onder een ladder doorlopen en zo; moeten zij weten. Als ze zich daar beter door voelen moeten ze dat vooral doen. Als ze mij maar onder de ladder door laten lopen.