Is er in nederland ooit zo vroeg al zo veel sneeuw gevallen ie ook zo lang bleef liggen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
3.2K

Het beste antwoord

Vandaag in de Trouw een ingezonden brief over een winter in de jaren dertig, toen er op 1 november al sneeuw lag en geschaatst werd, en dat tot in januari doorging. Het leger werd ingezet om sneeuw te ruimen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

ja hoor. Ik herinner me meer decembermaanden met sneeuw.
Kreeg vandaag toevallig een filmpje toegestuurd over de winter van 1941/42.
1963 was ook heel koud. en 1956.
En 1976.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In 2005 was er vroege sneeuw en die is een paar dagen blijven liggen.
Dit jaar is tot nu toe uitzonderlijk.
Maar de Winter is pas begonnen en in de sneeuwrijkste Winter die ik gekend heb : 1963 was het geloof ik in december uitzonderlijk warm.

Toegevoegd na 3 minuten:
De meeste sneeuw (in België) was in 1953 : 117 cm in de Ardennen.
In 1940 op 20 Januari : de koudste dag :-30,1 in Han-Sur-Lesse.
De langste was in 1917 , met sneeuw tot eind April.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vorig jaar op 16 december is sneeuw gevallen en dit is zeker blijven liggen tot 23 december
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vorig jaar om deze tijd hadden we ook sneeuw en een witte kerst
ronron1212
13 jaar geleden
Ik hoorde van een oom en tante die deze maand zestig jaar waren getrouwd. Indertijd, dus 1950, was het ook zulk weer, vertelden ze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat is er zeker. De vroegste datum (sinds de start van de metingen) dat er na de zomer sneeuw is gevallen is geweest op 13 oktober 1975. Lees onderstaand stukje maar van de website weer.nl:

"Ik kan me nog goed de gedenkwaardige situatie van 24 oktober 2003 herinneren. Na een historisch koude nacht in Twente met -8,4 graden, werden we die ochtend in grote delen van het land wakker met een wit landschap. Het sneeuwdek werd het dikst in delen van Gelderland, Utrecht en Overijssel. In en rond Nijmegen zelfs vijf centimeter van het meteorologisch gezien witte goud! Hier in Wageningen begon het overigens wat later die ochtend te sneeuwen, omstreeks 9 uur. De sneeuwzone kwam in onze omgeving enige tijd vrijwel helemaal stil te liggen. Hierdoor duurde de sneeuwval drie uur. De intensiteit wisselde tussen motsneeuw en matige sneeuw. Hier ontstond een laagje van 1 à 2 centimeter. Vervelend voor de weggebruikers natuurlijk dat vroege winterweer, maar voor mij was (en is) dit smullen en voor mij mag het dan ook nog eerder sneeuwen dan 24 oktober!!! Het liefst morgen nog….De vroegste datum met sneeuwval, na een zomerperiode, is overigens 13 oktober 1975."

Overigens zijn er, lang lang geleden, natuurlijk veel meer perioden geweest. Tijdens de diverse ijstijden was het hele land onder een dikke laag sneeuw en ijs bedekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hebben met ons toen ½ jarig dochtertje in 1962 de Kerstdagen doorgebracht in Rotterdam. Toen we op 2 Januari de terugweg per trein maakte hebben we er meer dan 8 uur over gedaan om van R'dam naar Zutphen te komen, door de extreme sneeuwval die dagen.
Ook op 25 November 2005 heeft het zo erg gesneeuwd,dat er bijna geen verkeer mogelijk was en ook die sneeuw is vrij lang blijven liggen.
Ook heb ik nog een foto uit 1948,waarop mijn zus en haat verloofde poseren in Mei,waar nog steeds sneeuw op de straten lag.