Hoe bepaalt GV de "andere vragen" die onderaan de pagina staan bij een gestelde vraag?

Als voorbeeld: Bij de vraag "Hoe heet zo'n plankje wat ze in garages gebruiken om makkelijk onder een auto te sleutelen?" worden de volgende vragen als gerelateerde vragen getoond:

* Waarom praten veel mensen makkelijk over de dood?
* Kan jij makkelijk je excuses aanbieden?
* hoe kan ik snel en makkelijk geld verdienen?
* De OV-chipkaar, makkelijk of moeilijk?
* hoe houd je makkelijk/snel/effectief het huishouden bij

Blijkbaar vindt GV het woord "makkelijk" het belangrijkste woord in die vraag, terwijl er dus niet wordt gekeken naar andere vragen met de woorden "plankje" en "garage" erin.

Mijn vraag is nu: hoe bepaalt GV (de computer) welk woord het belangrijkste woord uit de vraag is om zo gerelateerde vragen erbij te zoeken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (2)

niet, ze zoeken volgens mij gewoon op alle woorden in de vraag behalve sommige die de makers zelf hebben aangegeven (die dus zoveel voorkomen dat ze ze er zelf uitfilteren, zoals de en het een, enz.).
In dit geval waren er waarschijnlijk geen vragen met de woorden plankje of garage..
Ik hoop wel dat de woorden die je onderaan als trefwoorden kunt aangeven bij de vraag "voorrang" hebben, zodat de kans dat er zinnige suggesties bij zitten wel iets groter is..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prachtig he, zo'n dynamische database ; ik kan ontzettend genieten van de associaties die ze soms leggen en de vreemde links die ze leggen die je zelf nooit zou verzinnen. Hier is inderdaad 'makkelijk' als keyword genomen (omdat er wellicht te weinig links met garages of sleutelen waren; ik ken de geprogrammeerde criteria natuurlijk niet).

Het doel van zo'n dynamische DB is natuurlijk met relevante links komen die je ook interesseren zodat je verder kunt zoeken. Ik vind het persoonlijk ook een heerlijke startplek om te browsen ; zo kom je van vraag naar vraag naar vraag op vragen die je anders nooit gevonden zou hebben - zoals deze, al weet ik niet meer langs welke weg ik hier kwam.

Zelfde idee gebruikt google-ads, met onverwacht leuke effekten. De inhoud van die advertenties wordt bepaald aan de hand van veelgebruikte termen op een forum / site. Zo hebben we voor de lol op een forum een keer allemaal honderden keren het woord 'lego' ingetikt en jawel hoor, nog geen twee dagen later.......

De bouwer van de software zal bepaalde zoekcriteria hebben ingevuld (één, twee, drie woorden hetzelfde bijvoorbeeld, of dezelde interessegebieden misschien) om zo zuiver mogelijke relevante vragen te krijgen. Dezelfde zoekcriteria gelden wellicht als je een nieuwe vraag wilt maken en suggesties van soortgelijke vragen krijgt. De lol is uit te zoeken WAT het criterium geweest is.

Maar de computer weet altijd gekkere linken te leggen dan wij kunnen bedenken. Gelukkig maar ; zo blijven er een hoop verrassingen over.