Waarom hechten we zoveel waarde aan minstens 6 uur slaap?

Ik kijk op de klok en begin al te stressen ''ik moet naar bed, morgen 6 uur opstaan''!!!..maar voel me heel uitgerust en klaarwakker, toch ga ik zo mn bed in..wil minstens 6 uur slapen...heeft dit zin? ik bedoel.:.of kan ik met deze uitgeruste toestand en 4 uur slaap morgen ook uitgeslapen wakker worden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.6K

Het beste antwoord

Sommige mensen kunnen inderdaad met minder slaap af. Ik persoonlijk kan ongeveer met 6 uur af maar sommige mensen kunnen inderdaad met 5 of zelf 4 uur slaap. Het licht aan de persoon hoeveel slaap die nodig heeft. Het kan dus inderdaad goed dat je maar 4 uur slaap nodig hebt 4 uur slaap is wel erg onder het gemiddeld en komt niet vaak voor ;-)

Toegevoegd op 01-06-2009 23:13:30
PS het is dus een mythe dat je minstens 6 uur slaap nodig hebt. Sterker nog naar het schijnt is meer dan 7 uur slapen per dag slecht voor je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja snap ik 4 uur is ook weinig. en normaal slaap ik wel minstens 6 uur maar ben nu zo uitgerust van vorige nacht...vandaar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is laatst bevestigd dat zoveel mogelijk slaap beter is dan minder slaap. Kan alleen zo snel niet het onderzoek vinden.
Daarnaast was er ook een onderzoek over het effect van slaap op je prestaties.
Het ging er om dat er 2 groepen waren die moesten werken.
Groep 1 moest 2 weken lang werken, dus 2 normale werk weken.
Groep 2 had de eerste week rust en moest de 2e week werken. De prestaties van de 2e groep waren aanmerkelijk beter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor Tom

Andere antwoorden (11)

Je hebt wel een aantal uurtjes nodig, minstens 6 ja, kom op computer uit, tanden poetsen en pitten!Ga ik ook doen
welterusten, Naatje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
truste ;-)
Probeer het uit. Als je je de hele dag goed voelt, dan is het ok. En als je dat dag-in dag-uit bevalt dan is er niets mis mee. Niet veel mensen houden het vol met 4 uur slaap op de lange termijn. Het verhaal gaat dat John F. Kennedy wel genoeg had aan vier uur.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
afgelopen nacht 12 uurtjes dr op zitten..vandaar dat 4 uur slaap deze nacht wel kan zegt mn gevoel...
Eh, dat weet je toch zelf wel? Dat heb je vast al vaker bij de hand gehad, toch?

Je kunt dus nu al inschatten of je morgen uitgerust zult zijn als je nu nog een uurtje doorgaat. Zo ja, ga rustig een uurtje door. Zo nee, ga naar bed.

Of doe wat voor mij geldt, mits het voor jou net zo werkt: als ik nu nog een uurtje doorga, ben ik morgen nog wel uitgerust als ik vroeg uit de veren ga. Maar dan moet ik daarna wel een langere nachtrust hebben - één korte nachtrust gaat prima, twee op rij niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoi.

jij hecht veel waarde aan 6 uur. ik aan 8. je weet precies hoeveel je nodig heb om morgen een beetje mens te zijn...
dus ga nu je bed in :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze niet met nog minder uit komen... Daarom... En wat je niet kan missen daar hecht je aan, nogal wiedes...

Je kunt ook je ideale tijd en tijdstip uit gaan vogelen... En dan kun je leren efficiënter te diepslapen... In feite kun je met 20 minuten diepslaap per 24 uur uit de voeten, dus als je zou kunnen leren diep te slapen in een korte tijd, dan kun je met heel weinig tijd uitkomen...

Ik herinner me het volgende voorval... Ik was ´s middags even vrij en ik was 25 jaar geleden altijd aan het experimenteren met slaap en dromen... Ik ging een power-siesta beginnen en stak een wierrookstokje op net voordat ik begon te slapen... Ik werd na een tijd helemaal gedissocieerd wakker, dat is dat je niet meer weet waar je was in je beleving en niet meer wist hoe je heet enzo... Ik had een hele reeks van dromen onthouden en was nog helemaal suf van de slaap... En toen keek ik op het wierrookstokje en het was minder dan 10 centimeter opgebrand... Ik had niet meer dan 10 minuten geslapen, in slaap gevallen, diepgeslapen en gedroomd allemaal binnen 10 minuten...

Dus omdat je het niet kunt missen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof ook niet dat het waar is dat je zoveel slaap nodig hebt. Denk dat dat per persoon verschilt. Ik ben zelf een echt avondmens en heb het geluk om werk te hebben in de vorm van nachtdiensten. Ben s`nachts helemaal op mijn best en hoef nooit een wekker te zetten. Ik word dus wakker als ik wakker word en gemiddeld is dat na zo`n 5 a 6 uur. Heb ook genoeg dagen gehad, vooral in de zomer, dat ik met 3 uur voortkon en gewoon een nachtdienst kon draaien. Denk dat het beter zou zijn als het mogelijk was om ipv op je horloge of wekker af te gaan gewoon je biologische klok te volgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gemiddeld is nog altijd 7 of 8 uur, maar er zijn uitzonderingen. Ook als je ouder wordt, schijnt het aantal benodigde uren slaap af te nemen. Ik vind minder dan 6 uur weinig voor een jong iemand, maar probeer het uit zou ik zeggen, maar dan wel een paar dagen achter elkaar voor het lange-termijn effect. Doe het wel als je geen heftige dingen moet doen de volgende dag(en).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat beter voor je is.

Laatste onderzoek wat ik geloofwaardig vond was dat mannen tussen de 5 en 7 uur nodig hebben en vrouwen tussen de 6 en 8.

En het is ook bewezen dat als je meer dan 8 uur slaap je jonger sterft. Zelfde als je minder dan 5 uur slaapt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, ik hanteer zelf ook 6 uur als minimum. De ellende is dan dat als je absoluut geen slaap hebt je maar blijft draaien en draaien en ondertussen gaat de wekker steeds dichter naar het moment dat je je bed uitmoet, waardoor je nog meer gaat draaien. Tegenwoordig zet ik dan maar gewoon de tv aan of pak een boek, werkt stukken beter.

Vannacht niet meer dan 4 uur echte slaap gehad, maar voel me prima. Mocht het echt te weinig zijn geweest, dan merk ik het vanavond ongetwijfeld wel en wordt het vanzelf vannacht bijgewerkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je doorloopt cycli in je slaap, van diep naar licht (REM) naar diep etc. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, rust je tijdens je diepe slaapfasen. Deze fasen zijn het diepst en het langst in de eerste uren van je slaap, daar rust je het meest uit. Naarmate de nacht/slaap vordert, worden de fasen van diepe slaap minder diep en korter. De laatste uren van de nacht rust je dus eigenlijk veel minder effectief uit.
Daarom kunnen sommige mensen met heel weinig slaap toe. Zij hebben die diepe rustfasen lang en in het begin van de nacht. Andere mensen die 'meer' slaap nodig hebben, moeten meer cycli doorlopen om voldoende diepe slaap te pakken. Uiteindelijk heeft iedereen zo'n 3 uur diepe slaap nodig. Maar sommige mensen slapen die in één keer en kunnen dus na 3 uur weer uitgerust opstaan. Andere mensen moeten langer blijven liggen om de 3 uur diepe slaap bij elkaar te sprokkelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet onthouden dat het misschien slecht is voor je dat je langer dan 7 uur. Maar korter slapen is

nog altijd veel slechter dan te lang slapen.
Het kan veel dingen veroorzaken zoals concentratiestoornissen, stress en een dagritmestoornis.

PAS DUS OP EN GA ZEKER NIET TE KORT SLAPEN WANT DIT IS VEEL SLECHTER DAN TE LANG SLAPEN