hoe komt het dat als je metaal tegen je vulling houdt dat je dan een pijnlijk gevoel krijgt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
2.3K

Het beste antwoord

Een veelgebruikte vulling van een kies bestaat vaak uit amalgaam. Dit is voor de helft samengesteld uit een legering van zilver, tin, koper en zink in poedervorm, en voor de andere helft uit kwik.

De pijn die je voelt bij aanraking van aluminiumfolie op de vulling van een kies heeft te maken met een begrip uit de chemische natuurkunde, nl. elektrolyse. Dit is het opbrengen van een laagje metaal als zink, aluminium, chroom, koper en goud op een ander metaal. Dit gebeurt door middel van elektriciteit.
Ook zonder een elektrische energiebron van buitenaf is het mogelijk om het ene metaal op het andere aan te brengen door middel van elektrolyse.

Het pijnlijke gevoel komt door een samenspel van het speeksel, het metaal van de vulling en het aluminium. De twee verschillende soorten metaal en werken in combinatie met het speeksel als een kleine batterij (er vindt elektrolyse plaats). In het speeksel zit zout, wat bij het ene metaal elektronen opneemt en bij het andere metaal elektronen toevoegt. Er gaat dus een klein elektrisch stroompje lopen door de vulling. Omdat zenuwen ook hun signalen doorgeven doormiddel van elektriciteit, geeft dit stroompje een pijnlijk gevoel.

Bronnen: www.tandarts.be/index.php?ID=4359 www.rustbuster.nl/Roest/Scoperen.htm www.rtvutrecht.nl/programmapagina/artikel/28/84906
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat hangt af van de metalen
Er kan een vorm van elektrolyse ontstaan. Maw er ontstaat een stroompje tussen het metaal en het metaal van de vulling, dat kun je voelen