Ik heb nog vuurwerk van vorig jaar, wat moet ik hiermee doen ?

Kan ik dit gewoon nog dit jaar afsteken ? Is dit veilig, het gaat om siervuurwerk. Zo niet wat moet ik hiermee doen, moet dit ergens ingeleverd worden ofzo ?

Toegevoegd na 2 dagen:
ik zie heel veel tegenstrijdige antwoorden,
kan iemand het ook onderbouwen met een bron ?
mvg,

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
18.1K

Antwoorden (15)

niet meer afsteken maar een paar dagen in een bak met water zetten en dan gewoon met het grofvuil mee geven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet zo ie zo NIET doen wat wij vroeger altijd deden!!!!

Hadden met de jaarwisseling altijd een lege oliedrum staan met een lekker vuurtje, heerlijk warm voor de vuurwerkafstekers en nieuwjaarwensers!

Daar gooiden we al het vuil karton enz in het vat, hoef je 1 jan ook niet zoveel op te ruimen...

Soms als we te veel vuurwerk hadden of "onbetrouwbaar" vuurwerk van het voorgaande jaar wilde er per ongeluk nog wel iets in dat vuur terecht komen!!!!

Dat was totaal NIET leuk en NIET de bedoeling!!!! En totaal NIET aan te raden....

Dus misschien kan je het best alles maar weggooien (en NIET in een open vuur)

Want dat is NIET de bedoeling
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker niet afsteken. Er kan door de droogte van het kruid een schietlont ontstaan. Het vuurwerk gaat dan ogenblikkelijk na aansteken af. Wat mijn voorganger als zij. Paar dagen in water zetten en in de vuilnisbak ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit kan nog gewoon gebruikt worden bij de aanstaande jaarwisseling.

Consumentenvuurwerk dat straks verkocht wordt heeft vaak ook al langere tijd in opslag gelegen. Vuurwerk wordt niet slechter als je het een jaar hebt laten liggen.
13 jaar geleden
Gewoon afsteken die handel.
En als je het niet vertrouwt flikker je alles maar op een vreugdevuur, het spuit en knettert een beetje maar dat is dan ook alles. zeg gewoon tegen de mensen dat je er wat vuurwerk op gooit en dat ze een paar meter naar achter moeten gaan.

Siervuurwerk moet je er niet omgooien, alleen knallers!

Toegevoegd na 14 minuten:
Die schietlont klopt wel, met ouwe rotjes heb je dat wel eens, maar dat is niet boeiend, als een rotje in je handen knalt doet het alleen wat zeer en verder niets.

Vuurpeilen kun je in een fles zetten, als het dan ook snel afgaat is die hete straal op je handen wel pijnlijk en laat een nare brandwond achter, als je een aansteeklont gebruikt gebeurt er niets omdat je tussen het aandrijfvuur en je hand dan voldoende ruimte zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste is dat je het NIET afsteekt.
Je weet nooit wat er gebeurd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afvoeren. Kruit kan achteruitgaan in kwaliteit en dan kan het net een beetje anders reageren als je verwacht.
Dat restant vuurwerk is het niet waard dat je er ellende mee krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb gister nog eens wat geprobeerd met overgebleven vuurwerk van vorig jaar ( op eigen terrein).
Alles werkte nog goed, lijkt me dat je het nog gewoon kan afsteken, misschien wel met wat meer oplettendheid, en als de lont er niet meer goed uitziet, gewoon eraf blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
STEEK HET NIET AAN !!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Man wat een hysterische mensen zeg! Mijn neef had eens toen ik bij mijn oma op visite was ook wat vuurwerk, ik weet niet hoe oud het was, maar volgens mij was het al ouder dan 10 jaar. Nou, dat vuurwerk deed het nog gewoon goed enzo, dus ik snap niet waarom iedereen nou weer 'niet afsteken' aan het blèren is. Toch is het voor een deel ook wel weer verstandig, maar het ligt er precies aan in wat voor ruimte en omstandigheden dit vuurwerk heeft verkeerd. Als het bijvoorbeeld in een vochtige kelder heeft gelegen, dan zou ik inderdaad overgaan op een enkeltje container, en lekker naar de vuurwerkwinkel gaan om wat nieuws te kopen. Maar ik verwacht dat het gewoon droog is, en dan is het nog prima.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bak water alles er in gooien dan wegooien in de vuilniscontainer

oud vuurwerk is levens gevaarlijk!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gewoon afsteken, ik heb zelfs van twee jaar oud afgestoken. en als je het koopt staat er een datum op wanneer het gemaakt is, 2006 en ik kocht het in 2008
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het maakt niet uit hoelang je het bewaard, als je het maar droog bewaard.Als je het goed droog bewaard, gaat het alleen maar beter knallen. Ik heb nog vw van 30 jaar oud. Knalt ook nog gewoon zoals het hoort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja en nee.

Ja: Je kan het nog afsteken, als je het goed bewaard, in een verpakking die waterdicht is en veilig staat van elk soort brandgevaar.

Nee: Ik en vele anderen raden u af dit te doen, zeker aangezien het sowieso al minder is qua knal/effect, maar ook omdat het gevaarlijker kan zijn omdat, het toch wel een product is met een mogelijke zwakte.

Dus raad het u af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Officieel mag je het niet meer afsteken, omdat ze niet meer kunnen garanderen dat het nog betrouwbaar is, waarschijnlijk mede omdat ze niet weten hoe jij het hebt bewaard. onofficieel kun je het denk ik met een beetje verstand nog wel gebruiken. Of je maakt er gewoon allemaal rookbommen van...Als je dit jaar vuurwerk dreigt over te houden is het misschien een idee om er iemand anders blij mee te maken of het nieuwjaarsvuur een beetje op te leuken...(buiten bereik van kinderen en dieren natuurlijk.)