Waarom kunnen veel mensen de afbeeldingen in stereogrammen niet zien?

Ik vind het namelijk heel makkelijk. Ik probeer ze vaak uit te leggen hoe je moet kijken, maar het lukt zelden iemand.

Toegevoegd na 10 minuten:
Voor de mensen die hierin niks zien, klik eerst op de afbeelding om het groter te maken, kijk zo naar de afbeelding dat je dubbel ziet, concentreer je dan op het midden van het plaatje en probeer je beeld te verscherpen, dan moet je als het je lukt iets zien in 3D. Het vergt wat oefening, en ook weinig mensen kunnen het vandaar mijn vraag.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
9.3K

Het beste antwoord

Ik denk dat het komt omdat veel mensen niet scheel kunnen kijken. En dan moeten ze dat ook nog scherp stellen in scheelstand. Daarom is het lastig.

Maar ik ben een prof in scheelkijken ;))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat is een kwestie van aanleg, wat heel moeilijk is aan te leren, en ook vooral niet is uit te leggen. Vergelijk het met het wiebelen van je oren, of het omdraaien van je tong.
Met hulpmiddelen (brillen) is het soms wel te doen, maar je ogen moeten perfect samenwerken en op een bepaalde manier focussen, en dat is nu eenmaal niet makkelijk aan te leren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is vooral moeilijk als je het nog nooit gedaan hebt. Ik denk dat iedereen het kan met de nodige oefening. Dat de één het dan sneller kan dan de ander heeft met concentratie te maken èn met out of the box denken. Je moet kijken, zoals je normaal niet kijkt.
Als je instructie is 'je moet goed kijken en focussen', dan gaan mensen scherp stellen, terwijl je juist wazig moet kijken.
De instructie 'kijk alsof je door het plaatje heen kunt kijken en neem dan langzaam afstand, zonder scherp te stellen' hielp bij mij om het te leren.

Toegevoegd na 14 minuten:
In mijn omgeving, in de jaren 90, want toen was het een hype, kon iedereen het uiteindelijk zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen met een lui oog kijken voornamelijk met 1 oog. Dat betekent dat ze geen goed stereobeeld hebben. De afbeelding kunnen ze dan ook niet zien. Ook zien zij geen of slechts gedeeltelijk diepte.( wat soms erg lastig kan zijn weet ik uit ervaring). Een 3D film is aan hen ook niet besteed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn vrouw kan dat ook nooit zien. Waarom ze dat niet kan hoorde ze toen de opticien haar ogen een keer bekeek. Hij sprak : Hé, je kijkt convergerend. wat zoveel wil betekenen dat je ogen niet optimaal met elkaar samenwerken. In plaats van tegelijkertijd vanuit 2 'oogpunten' naar een voorwerp (of plaatje) te kijken kijken beide ogen afzonderlijk na elkaar- heel snel weliswaar- naar dat voorwerp of plaatje.

Om diepte en 3d te zien moeten de ogen optimaal en precies tegelijk naar een voorwerp kijken.
Doen ze dat niet, zie je geen diepte en dus ook geen 3d.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor in ongeveer 20 seconden: ik kijk geforceerd scheel (ik kan helemaal niet spontaan scheel kijken) en de "vliegende vleermuis" komt tevoorschijn. Bij mijn tandarts in de wachtkamer hangt een 3D en ook daar lukt het me meestal vrij snel (een steenbok op een rots). Maar inderdaad, in mijn familie ook mensen die het niet lukt. Ik denk dat de grap is dat als je eenmaal weet hoe je kijken moet, het je wel lukt. Heb je er nog meer ? Leuk !