Waarom gaat je weerstand zo down the drain met dit weer?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (9)

Buiten is het koud, binnen is het weer warm, je eetgewoonten veranderen door het weer, je slaapritme is mogelijk anders omdat het zo snel donker is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je zit veel meer binnen en dichter op elkaar. Als er dan 1 persoon loopt te snotteren, is de kans groot dat jij ook ziek word.
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Dat laatste (van je toevoeging) is een logische verklaring. Van veranderende eetgewoonten merk ik zelf niets, en ik ken ook niemand die anders eet omdat het buiten koud is. Je slaapritme zal nu eerder gezonder zijn dan 's zomers met die korte nachten en veel licht.
Kimath
13 jaar geleden
Ik merk aan mijzelf dat ik soms minder zin heb om fruit te eten, en meer trek krijg in ongezonde snacks.
Ook hoor ik veel mensen in mijn omgeving klagen dat ze zo moeilijk uit bed kunnen komen in de ochtend, omdat het nog steeds donker is. Jouw redenatie is ook goed, dat van mij was vooral een persoonlijke observatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jawel, Cryo, je [ ik bedoel "men" ] eet meer stamppot met vette worst.
En erwtensoep met spek.
Je mist de invloed van de zon!
De dagen zijn alweer haast op z'n kortst, en dan moet je nu óók nog de warmte en het licht van de zon missen. Daar word je pas echt dépri van....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zoals eerder vermeld doordat het buiten koud is en binnen heel warm door de kou... maar er is nog een punt...
de afgelopen 2 weken is het weer ook steeds heel erg verschillend geweest.. zo was het -8 en zo is het weer +2.. zo sneeuwt het,... en zo is het weer weg (ontdooit)
ons lichaam kan moeilijk wennen omdat temperaturen buiten steeds omslaan.. wat natuurlijk ook logisch is dat het lichaam moeilijk weerstand kan opbouwen als alles steeds omspringt.
het beste is om op tijd vitamines te nemen en goed op verkleed bent.
het allerbelangrijkste is toch echt wel dikke sokken, handschoenen een sjaal en een muts :)
ik ga weer verder met snotteren
succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mist het zonlicht, je gaat minder naar buiten, je beweegt minder buiten dus en krijgt minder vitamine D binnen doordat er geen zonlicht op je huid valt.
Vitamine D is een grote beinvloeder van je humeur.
En als je humeur slechter wordt, hebben vervelende virusjes en bacteriën je sneller te pakken....als je mentaal minder sterk bent ben je kwetsbaarder voor al die invloeden....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
•Door de kou kunnen virussen langer overleven
•De droge lucht en de kou kunnen een ongunstig effect hebben op het functioneren van het slijmvlies van de luchtwegen, waardoor bacteriën en virussen zich makkelijker in de luchtwegen kunnen nestelen
•Tijdens de winter verblijven mensen dichter op elkaar waardoor er een overdracht van virussen en bacteriën is.’
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste mensen houden hun huis potdicht, waardoor het warm en vochtig wordt. Juist als je ziek bent moet je goed luchten en ventileren, maar de meeste mensen doen dat juist niet.

Tevens moet je veel vaker je handen wassen, vooral (vlak) voor het eten, ook bij het eten van een koekje, taartje of fruit of lunch. Bijna niemand doet dat.

Mensen met een fysiek goede conditie zijn trouwens ook minder snel snotterig en verkouden.

Het ligt niet zozeer aan "het weer", maar wel aan onze gewoonten hoe er mee om te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat klopt, niet alleen wij vinden het lekker warm binnen, de virussen en bacterien ook. +
Wat veel voorkomt is dat mensen bij warm en zonnig weer veel blijer en positiever zijn. Dit stimuleert je weerstand enorm. er worden allemaal stimulerende signalen naar het immuunsysteem gestuurd dat daardoor actief en dus sterk wordt.
Wordt het dan winter en druilerig, komen die mensen zomaar in een wat depri-achtige stemming. Dit heeft weer een negatieve invloed op de weerstand.

Dat dit zo werkt merkte ik zelf, maar dan andersom. Ik vind de winter juist top en heb dan ook nooit last van een verlaagde weerstand in de winter. Wel hartje zomer, waar ik eerlijk gezegd veel minder aanvind.

Daarnaast is het ook zo dat 'het fysiek koud hebben' een behoorlijke aanslag voor je lijf is. Als ik een dag in de vrieskou buiten heb gezeten (ik vis en daar wordt je niet erg warm van) dan merk ik dat ik 's avonds behoorlijk moe ben. Het lijf wil dan rust om te herstellen/ bij te komen.

Maar je stemming blijft van zeer grote invloed op je weerstand. Je kunt een verliefd persoon in de winter met alleen een t-shirt aan, 2 uur op een vertraagde trein laten wachten, zonder een spoor van ziekte.

Weer of geen weer, you can't beat the immunsystem of a happy person!

Be Happy :O)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik ben ook al weken verkouden.
Terwijl ik toch dit jaar niet iedere dag met de trein mee hoeft en dus minder door anderen aangestoken kan worden.

Volgens Jelle Brandt Corstius, Rulandkenner,
zeuren wij te veel over de kou. en het weer.

Men is hier veel te mager en veel te bang voor vet eten, zegt hij.
Je moet 's morgens beginnen met een stuk vette spek en een teentje knoflook (goed voor de weerstand) EN..
met een glaasje Wodka (werkt als een kacheltje en is goed voor je humeur).

Dus wij eten vandaag stamppot met vette worst en ik ga dadelijk aan de borrel.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha, heerlijk 's ochtends al aan de wodka. +
Fysiologisch Moet je lichaam opnieuw acclimatiseren bij elke periodieke klimaatverandering. Luchtvochtigheid, luchtdruk, temperatuur, luchtsamenstelling etc veranderen allemaal. Hier moet je lichaam zich dus op instellen. Wanneer je lichamelijk weinig weerstand hebt kun je even wat gast terugnemen.

Je kan weinig weerstand herkennen aan verminderde geestelijke energie, lichamelijk iets sneller moe zijn, een koortlip (herpes wat ook op andere delen van je gezicht kan komen), je kan het zien aan je ogen. Door dit soort signalen kun je een lage weerstand herkennen en er op anticiperen door wat gas terug te nemen.