Is de wereld overbevolkt?

Momenteel zijn er 6,76 miljard mensen op de wereld. Elke dag komen er 200.000 mensen bij. Uitgegaande van een voortzetting van het huidige, hoge, geboortecijfer zal de wereldbevolking in 2050 de 12 miljard benaderen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.6K

Het beste antwoord

Leuke vraag. Als de modellen kloppen, stijgt de wereldbevolking tot 9 miljard en zakt deze daarna weer in.
Alleen is de definite van overbevolkt lastig. Niet iedereen gebruikt evenveel grondstoffen, of, zoals Gandhi ooit zei; “Earth provides enough to satisfy every man's need, but not every man's greed”
Het is nu al lastig iedereen te voeden; er word genoeg voedsel gepoduceerd voor meer dan 10 miljard mensen, toch gaan er tienduizenden per dag dood aan ondervoeding, en ook de beschikbare hoeveelheid drinkbaar water is nu al een probleem.

Kortweg zou ik je vraag met een ja willen beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

ach nld heeft bvb nu vergrijzing. die gaan allemaal dood binnen 10 jaar.
we hebben ook nog heel veel ruimte. noorwegen ect zijn hele stukken onbebouwd.
ik vind niet dat we overbevolkt zijn. wel weet ik dat we er wel op moeten gaan letten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, de huidige voorspelling bedraagt 9,5 miljard in 2050, dus dat valt allemaal reuze mee.
14 jaar geleden
Het antwoord is een volmondig 'ja'.

Stel je voor dat alle 6.76 miljard hetzelfde welstandsniveau zouden hebben als 'wij' westerlingen.
Allemaal een auto, allemaal 'luxe' eten, waterverbruik...

Hoe dit op te lossen is echter de volgende vraag.

Disclaimer:
Deze reactie dient niet gezien te worden als pleiten voor actieve vermindering van de Aardse bevolking.
(voordat wij misverstanden krijgen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker... Dat is die zeker... DE bilderberggroep is de meest invloedrijke groep van de wereld wil de wereldbevolking met een factor 10 omlaag brengen... En dat is nodig...
De natuur is ook in ontwikkeling er staat een griep voor de deur die wel veel slachtoffers zal maken wereldwijd... De bacteriën worden resistent en dat gaat ook levens kosten... Dus het kan niet blijven groeien...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk wel. Weet niet wie bepaald wat overbevolkt is of niet. Maar denk dat het ongeveer zo zal blijven. Veel verder groeit het denk ik niet meer.
Er kunnen elke dag wel 200.000 mensen bij komen, maar er sterven er ongeveer evenveel. Ik denk dat alleen oorlogen voor een verschil kunnen zorgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er gaan normaal veel minder mensen dood dan er geboren worden. Elke dag komen er 200.000 mensen bij, Het aantal mensen dat per dag sterft is al bij dat cijfer ingecalculeerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als dat werkelijk zo is, maar dat betwijffel ik, is het allemaal een simpel rekensommetje.
Geloof niet dat het zo hard loopt.
Ja, we kunnen makkelijk met de helft toe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg altijd maar zo:

'Hoe meer zielen, hoe meer vreugd!'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg dat nooit.
Overbevolkt is een zeer subjectief begrip. Er wonen erg veel mensen op de wereld en om die allemaal in hun behoeften te voorzien zijn we nu onze eigen leefwereld aan het stukmaken. In die zin is de wereld echt wel overbevolkt.

Aan de andere kant zijn er nog zat plaatsen waar we nog mensen kunnen stapelen. Als je het zo bekijkt zijn de meeste plaatsen op de wereld nog zwaar onderbevolkt.

Je kunt het dus van twee kanten benaderen en ik kan je derhalve geen eenduidig antwoord geven op je vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zet het aantal van 6,76 miljard eens weg tegen de (droge) oppervlakte van de aarde, dan zie je dat er nog ruimte genoeg is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, absoluut, we zijn met te veel en als sprinkhanen vreten en leven we alles kaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wacht maar als de ``mexicaanse griep ``een mutatie ondergaat dan wordt het min ..........
Ja op dit moment is de wereld overbevolkt.
De gevolgen ( er gaat een tekort aan drinkwater komen )
gaan we de komende jaren ( decennia ) meemaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De groei en de afname van de bevolking lijkt zich te houden aan dezelfde natuurwetten als een bacteriekolonie. Een flinke ziekte kan de boel flink decimeren, veel meer dan onze oorlogjes. Naast de bacteriekolonie heb je ook nog het vergelijk van ratten in een kooitje, op een gegeven moment ontstaan daar ziektes en/of bijten ze elkaar de strot door. Dat aan de groei een eind is schetste iemand door tevergelijken dat de mens en het beschikbare voedsel een erschillende groei doormaken:
mensen 1-2-4-8-16........
voedsel 1-2-3-4-5......
Je mag verwahten dat wanneer de 2 getallen veel van elkaar verschillen dat er problemen ontstaan, heb ik het nog niet eens over de oneerlijke verdeling in de wereld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het begint in ieder geval zorgwekkend te worden. In grote delen van de wereld zijn er voedseltekorten en breken dan ook voedselrellen uit. Ook is het zo meer en meer onbestuurbaar met zo veel mensen. Daarnaast worden niet voor niets zo veel kinderen geboren voor de oudedagvoorziening. Maar de meeste overlijden vroegtijdig, wegens ziektes, ondervoeding en geweld. Ook slechte scholing speelt een rol waarom mensen veel kinderen krijgen. Het probleem overbevolking is dus meer dan alleen overbevolking an sich.

Als antwoord je vraag, ik denk dat we wel dicht bij de grens zitten wat te veel is. Zeker de manier waarop we nu leven. Aan de andere kant ieder mens is toch een mooi individu. Iedereen heeft het recht om te leven en hoe meer zielen hoe meer vreugt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ooit ergens gelezen dat als je iedereen een flat van 100m2 zou geven en dan die flats op elkaar zou stapelen, we met zijn allen de grand canyon nog niet vullen.....

Maar het begrip is zeer subjectief. Dat stukje van Ghandi klopt helemaal.

Ik denk trouwens dat het zichzelf wel gaat regelen. Denk nu maar eens aan de huidige aids-epidemie in afrika en azië. En denk maar eens terug aan de spaanse griep en de zwarte builen pest. De natuur vindt gewoon wel een manier om een paar miljoen mensen uit te roeien.