als je in vrije val je parachute opentrekt, ga je dan een beetje terug omhoog?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
5.2K
Cryofiel
13 jaar geleden
Normaal gesproken niet. Als je echter geen gewone lijnen gebruikt, maar elastiek, kun je wel terug omhoog gaan. Je bent dan in feite aan het bungeeparachutespringen.

Het beste antwoord

Nee echt niet.

Als je valt val je met een constante versnelling (in vrije val). Doordat je de parachute opentrekt zorg je ineens voor veel meer weerstand. Hierdoor rem je als ware en neemt de snelheid van het vallen drastisch af. Daardoor kan het wel eens lijken alsof je een stukje omhoog gaat, maar dat is dus niet zo. Bij films lijken de effecten ook alsof je een stukje omhoog gaat, maar dit komt door de manier van filmen. Ze hebben de camera een heel klein stukje door laten gaan naar beneden op het moment dat de parachute de weerstand vergroot en je dus afremt.

Je gaat echter niet omhoog, hiervoor zou een opstijgende wind nodig moeten zijn die sterk genoeg is om jou tegen de zwaartekracht in te drukken. Dit is praktisch gezien onmogelijk in deze omstandigheden.

Toegevoegd na 29 seconden:
''Je gaat echter niet..'' moet zijn ''Je gaat dus niet..''

Toegevoegd na 2 minuten:
De vrije val is op aarde echter onmogelijk, omdat de vrije val impliceert dat de zwaartekracht je aantrekt naar beneden, maar dat er geen weerstand is. Weerstand heb je altijd hier op aarde, en dus heb je geen (natuurkundig correcte,) vrijeval.
Dit betekend dat je tijdens het vallen op een gegeven moment een maximumsnelheid behaald, waarbij de krachten die je naar beneden trekken (bv. zwaartekracht) even groot zijn als de krachten die je omhoog drukken (bv. luchtweerstand; geopende parachute verhoogt deze weerstand enorm, dus laat snelheid afnemen.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, dat lijkt zo, omdat de valversnelling afneemt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Dit lijkt te gebeuren omdat de camera vaak op zelfde hoogte mee naar beneden gaat aan een andere parachute die iets later in werking wordt gesteld.