waarom zijn de armen gevoeliger voor tempratuur dan je benen ?

want zo een spijkerbroek in de winter houd het niet echt warm lijkt mij, toch hebben me benen het niet koud. hoe kan dat ?

als ik op de fiets zit worden mijn handen in de winter heel koud tot het pijn doet. maar mijn gezicht niet terwijl die meer open zit dan me handen. waarom?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
2.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als ik de antwoorden zo zie, klinkt het ook wel heel logies.
volgens mij merk ik het verschil wel goed als ik met blote voeten ga fietsen, en me handen goed inpak :p

Het beste antwoord

In je benen zitten grote spieren die je veel gebruikt (lopen, fietsen) en dat produceert warmte. Je handen houd je stil om je stuur als je fiets, daarom worden ze zo koud. Je gezicht wordt ook wel koud, maar veel minder. Maar voel dan maar eens aan je neus....ijskoud.

Je lichaam zal bij kou prioriteiten gaan stellen mbt de warmte. De warmte zal zich gaan concentreren rond je vitale organen, dus de organen in je buik en je hersenen. Daarom krijg je als eerste koude ledematen. Die zitten het verste weg van je vitale delen van je lichaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
top :D

Andere antwoorden (2)

Als jij op je fiets zit zijn je benen in beweging en je armen houden alleen maar het stuur vast. Hierdoor voel je de kou in je armen meer dan in je benen

Toegevoegd na 2 minuten:
Bovendien, je handen en voeten zijn extremiteiten (uiteinden van...) Je hoofd is het belangrijkste deel van je lichaam, bij kou gaat toch de meeste warmte naar je hersenen en dus je hoofd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, toen ik een paar dagen geleden op de bushalte zat te wachten waren m'n benen net zo gevoelig hoor... (En was ik ineens heel erg blij met de steunkous om het linkerbeen, dat scheelt toch een hoop ;-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Ben je bovenop de bushalte gaan zitten, of bedoel je dat je zomaar ergens bent gaan zitten wachten tot er een bushalte voorbijkwam?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben op het bankje van de bushalte gaan zitten. Oftewel: ik zat op de bushalte. Niet erin, erop, eronder, ernaast. Maar gewoon op.
Cryofiel
13 jaar geleden
Het viel mij op als ongebruikelijk taalgebruik. Net als men in sommige streken zegt "ik loop langs jou", waarbij ik dan denk dat ze mij voorbijlopen, maar waarbij mensen uit die streken juist bedoelen dat ze naast mij lopen (en naast mij blijven lopen). Ik zou nooit op het idee komen om te zeggen "ik zit op de bushalte". Dan zie ik echt iemand voor me die bovenop de bushalte zit. Dus misschien is die zegswijze in jouw streek gebruikelijk, maar in mijn streek juist helemaal niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat snapte ik. Maar ik zou niet weten hoe het anders te zeggen. Hoe noem jij het dan?
Op de bushalte zitten is voor mij echt iets anders dan bovenop de bushalte zitten, wat je meer ziet bij huldigingen van het Nederlands voetbalelftal ;-)
En regio: opgegroeid in het rivierengebied, gewoond in Den Haag, Amsterdam, en nu al jaren in Utrecht. En op al die plekken op bus-, tram- en metrohaltes gestaan en gezeten ;-)
Cryofiel
13 jaar geleden
Hmm, ik (gebied tussen Utrecht en Amsterdam; daarnaast Enschede) zeg altijd dat ik bij de bushalte sta. Als ik zit, zeg ik dat ik op de bus zit te wachten - dat dat bij een bushalte is, is logisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de bushalte zou ik ook niet zeggen, ik wacht OP de bus, BIJ de halte, maar wel
op het station.
Dus ik wacht OP de trein OP het station.
En als het een busstation is dan wacht ik ook Op de bus
Op het station.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar dan zit je ook niet OP de bus, want dan zou je niet meer hoeven wachten :-)
'Bij' de bushalte is voor mij meer als ik in de buurt van de bushalte ben.
Grappig, die verschillen.