Wat is in de winter de beste schoenzool?

Ik ben toe aan nieuwe winterschoenen. Vorig jaar ben ik een keer zo flink uitgegleden dat ik mijn enkel gebroken heb. Waar moet ik op letten voor goede "winterbanden" onder mijn voeten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
3.7K

Het beste antwoord

Goed antwoord over de profielen is al gegeven.

Een extra tip (afkomstig van winterbanden).

Het moet ook niet mogelijk zijn dat de profielen vol raken met ijs/sneeuw. Dan glij je als nog uit op dat ijslaagje.
Bij winterbanden is het rubber rond de profielen zo zacht dat elke keer als dat deel met druk op de grond komt de profiel een beetje vervormen en daardoor de harde tot ijsgeperste sneeuw weer uit het profiel geperst wordt.

Dus: Er moet als je op de schoen staat beweging in het profiel te zien zijn en de profielen kunnen het best enigszinz taps zijn zodat bij indrukken de sneeuw weer uit de groeven gedrukt wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meest gedetailleerd van alle antwoorden. Hier kan ik wat mee.

Andere antwoorden (6)

Een stevig, diep profiel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Net als een auto. Rubber met een goed profiel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik loop in de winter op kistjes, legerschoenen.
goed diep profiel, hoog aan de voet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de zool gaat het inderdaad om het profiel. Waar je vooral op moet letten is dat dat profiel diep is, en niet alle groeven in dezelfde richting lopen. Je hebt er niets aan als je goed grip hebt tegen vooruit of achteruit glijden als je dan zijwaarts onderuit gaat.

Let ook op hoeveel steun de schoen zelf geeft. Je moet er stevig in staan, niet in de schoen zelf glijden, en idealiter met steun rond de enkels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik loop altijd op echte wandelschoenen, die hebben een goed en diep profiel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goede stevige wandelschoenen met een profiel. je kan ook bij anwb" spikes "kopen dit zijn een soort zooltjes met mini spikes erop die je onder je normale schoenen kunt doen. je maakt ze met klitteband vast en dan glij je niet meer uit. ideaal voor met sneeuw enzo..