Pietenpak zelf maken, hoe doe je dat?

Een pak voor zwarte Piet, kan je dat makkelijk zelf maken? Zo ja, hoe? Vooral de kraag lijkt me lastig.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
3.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kraag, maar vooral de gladde stof kan wat lastig naaien zijn.

Het beste antwoord

Het kan heel gemakkelijk hoor!
Soepele stof kiezen. Wijde (soort pijama) broeken maken (elastiek in taille en pijpen.Als je geen patroon hebt, leg je er een pijama- of joggingbroek op voor de maat)
Een kiel eroverheen , naar eigen inzicht. (zelfde recept) .Ook weer wijde mouwen met elastiek.
Kraag los maken.
Naai een lange witte reep.
Aan die reep rimpel je een vooraf gezoomde (kantje erlangs) brede reep. (15 a 20 centimeter.) Hoe meer en grotere plooien, hoe royaler de kraag.
Je zorgt dat het geplooide deel niet meer omvang heeft dan je hals. De uiteinden van de reep laat je vrij, want daar strik je de kraag mee vast.
Je kunt ook op elastiek bevestigen, maar dat heb ik nooit gedaan.
Als je een extra dikke kraag wilt, kun je ook stroken over elkaar doen. Dan worden bovenlagen steeds iets korter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Via de site kun je een patroon downloaden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Knap hoor als je dat kunt.
Maar weet je dat bij goedkope winkels (Action, Zeeman) voor een paar Euro deze pakken te koop zijn? Ik was er van de week en bedacht me dat ik zelf niet meer achter de naaimachine ga zitten.