Wat is precies het verschil tussen een hertog en een graaf?

Ik begrijp dat hertogen en graven door een koning werden benoemd om een toegewezen gebied te besturen, maar wat voor soort gebieden kregen deze adellijke heren?
Hoe lagen deze verhoudingen en hoe bepaalde een koning of iets een hertogdom of een graafschap werd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
16.7K
ronron1212
13 jaar geleden
Gaat heel lang terug en is een langverhaal zie hiervoor de link Bronnen:
- http://www.ppsimons.nl/stamboom/hertogenengraven.htm

Het beste antwoord

Van oorsprong had een hertog een militaire achtergrond en een graaf een burgerlijke. Later is het verschil vervaagd. In grootte hoefde er geen verschil te zijn tussen graafschappen en hertogdommen. Het lijkt logisch te veronderstellen dat hertogdommen gebieden waren waarover strijd was geleverd of waarvoor men vreesde dat dat in de toekomst nog zou moeten gebeuren.