Kan je bloedgroep in je mensen leven veranderen?

misschien een rare of domme vraag, stel dat je blauw bloed krijgt. Ik bedoel zuiver

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
7.3K

Het beste antwoord

Blauw bloed en je bloedgroep zijn twee heel andere zaken. Blauw bloed bestaat niet. Bloed is rood door de in het bloed aanwezige hemoglobine.

Je bloedgroep is een erfelijke eigenschap en kan niet muteren. Dan zou je meteen antistoffen hebben tegen je eigen bloedcellen.

Toegevoegd op 28-05-2009 22:12:59
Extra uitleg: Je bloedgroep wordt bepaald door het wel of niet aanwezig zijn van bepaalde moleculen aan de buitenkant van de rode bloedcellen (deze bevatten de hemaglobine, de rode kleurstof die zuurstof op neemt). De bekenste bloedgroep is het AB0 (bloedgroep A) en de resus bloedgroep. Daarnaast zijn er nog veel andere bloedgroepen. Voor een overzicht, zie bron.

Deze bloedgroep wordt bepaald door het hebben van een eiwit in vorm "A" of "B" (zeldzaam) of het ontbreken van het eiwit (bloedgroep O). In heel zeldzame gevallen heeft iemand beide eiwitten (AB).

Nu reageert je afweersysteem bijzonder gevoelig op dit soort eiwitten en leert wat lichaamseigen eiwitten zijn en wat niet. Iemand met bloedgroep A maakt dan zogenaamde antistoffen aan tegen bloedgroep B. Zouden in rode bloedcellen door mutatie de eiwitten veranderen van A naar B, dan worden deze cellen meteen aangevallen en opgeruimd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

nee dat kan niet, je bloedgroep is altijd O A AB of B, en welke het is, ligt vast in je DNA en kan dus ook niet veranderen gedurende je leven.

Toegevoegd op 28-05-2009 22:08:16
ik heb nog even nagezocht wat zgn blauw bloed is, en ik kom alleen op een uitleg over een alternatief voor hemoglobine wat bij kreeften voorkomt. Als je iets anders bedoelt met blauw bloed dan hebben we nog wat uitleg nodig hier
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat kan niet.
Alleen de aderen zien er blauw uit.
Hoe bleker de huid, hoe beter zichtbaar ze zijn.
Adel arbeidt niet en daardoor leek het alsof ze blauw bloed hebben. Dat is een fabeltje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Blauw bloed bestaat niet. Het is een uitdrukking voor het bloed van adellijke mensen.

Vroeger dacht het gewone volk dat de adel blauw bloed had. Dat kwam doordat het vroeger hip was om een blanke huid te hebben. Daarmee liet je namelijk zien dat je niet buiten op het land hoefde te werken, dus dat je puissant rijk was. Alleen de adel had dus een blanke huid.

In zo'n blanke huid zien de aderen er blauwig uit. In de gebruinde, getaande huid van de gewone mensen zie je de aderen nauwelijks, en ze zien er zeker niet zo blauw uit. Vandaar het geloof dat de adel blauw bloed had.

De uitdrukking bestaat nog steeds.

Los daarvan, welk bloed je ook krijgt, je immuunsysteem zal alles aanvallen dat verschilt van je oorspronkelijke bloedgroep. Alleen al daardoor kan je bloedgroep niet veranderen.

En stel dat je het immuunsysteem compleet lam zou kunnen leggen. Dan moet je in een virus- en bacterievrije overdruktent wonen en heel steriel blijven - maar laten we afzien van dat soort praktische bezwaren. Dan nog maakt je lichaam continu nieuwe rode en witte bloedcellen aan, en T-cellen, en wat al niet. Die komen onder andere uit de stamcellen uit je beenmerg. De nieuwe bloedcellen zullen je oorspronkelijke bloedgroep hebben, omdat ze door je eigen lichaam worden geproduceerd.

Dus met het lamleggen van je immuunsysteem en een complete bloedtransfusie kun je heel even een andere bloedgroep krijgen. Maar je lichaam zal geleidelijk, als onderdeel van het normale vervangingsproces van je bloedcellen, de bloedgroep weer terugbrengen naar wat ze was.

Korte versie van het bovenstaande:
Nee.