Sinds ik moeder ben kan ik me echt nergens meer op concentreren. Gaat dat nog over?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (6)

meestal wel, bij mijn vrouw heeft het 2 jaar geduurd voordat ze weer volledig de nieuwe oude was.
ook waren haar interesses in die periode anders als ervoor en erna
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inmiddels kan ik gelukkig zeggen : ja, dat gaat over, Maar het kan wel effe duren. Ik denk dat ik er na beide kinderen ettelijke jaren voor nodig heb gehad, en bij de eerste was het nog niet over toen de tweede kwam (4,5 jaar), dus al met al nog wel een tijdje.

Natuurlijk heeft dat alles te maken met het feit dat je als moeder gewoon voortdurend bezig bent met van alles en nog wat, is het niet fysiek, dan is het wel in je hoofd. Als moeder heb je best wel wat vrije tijd om handen, maar die is zo versnipperd in allemaal kleine korte stukjes, dat je nooit echt ergens helemaal aan toekomt.

Inmiddels zijn mijn kinderen 10 en 15, en kan ik incidenteel (!!) weer een paar uur achter elkaar iets voor mezelf doen. En de afgelopen maanden merk ik dat ik eindelijk weer zonder agenda kan en afspraken langer dan 24 uur kan onthouden enzo. Heerlijk is dat ; dat heb ik wel gemist.

Dus ja, het gáát over, maar hebt geduld. En probeer tussendoor gewoon werkzaamheden, hobbies en activiteiten te zoeken die niet urenlange concentratie vergen, maar altijd tussendoor kunnen worden opgepakt en weggelegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, de hectiek van het moederschap gaat inderdaad ten koste van de concentratie.
Dat kan te maken hebben met borstvoeding, als je dat (nog) geeft. Dan komt er een stofje in je hersenen vrij waardoor je je ontspannen voelt, maar ook minder goed kunt concentreren. Dat gaat over als je geen borstvoeding (meer) geeft.
Als je kind bij je is en met name als het huilt, is het moeilijk om te concentreren op andere dingen. Voor de overlevingskans van het kind (evolutionair gezien) is dat ook goed. Concentreren in de aanwezigheid van je kind blijft lastig. Ook omdat er domweg op je kind gepast moet worden.

Als je kind bij opvang is die je niet vertrouwt, is het eveneens om de overlevingskans van je kind moeilijk om je te concentreren op andere zaken.
Als je te weinig afleiding hebt of een rottige klus te doen hebt, zit je in gedachte ook vaker bij je kind dan waar je eigenlijk mee bezig zou moeten zijn. Gewoon omdat het leuker is om aan je kind te denken.

Je zou je het beste moeten kunnen concentreren als je de taak interessant/leuk vindt en deze veel concentratie van je vraagt, terwijl je geen borstvoeding geeft en je kind bij een vertrouwde oppas is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeg Nathan, ben jij een dokter? Hoe weet je dat toch allemaal als man zijnde? :-D
ja hoor dat gaat echt weer over, al kun je je dat in het begin niet voorstellen

als je VEEL geduld hebt zul je zelfs merken dat je je eigen leven weer een beetje terug krijgt na een (hele) tijd.
Ik verslind weer boeken terwijl ik echt dat dat ik de rest van mijn leven veroordeeld was tot de margriet en de kinderbladen, verder kwam ik nergen aan toe
13 jaar geleden
Bij sommige zal het blijven. Na 2 zwangerschappen lijk ik echt niets meer te onthouden niet meer concentreren en niet meer multitasken. Mijn vriendin is echt helemaal haar 100% zelf weer. Ik dement.
Eet goed slaap goed leef in regelmaat dan komt het sneller weer in orde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker, het is nu best nuttig dat je je nergens op kunt focussen behalve op je kind.
Maar het gaat zeker over, en dan krijg je er van moeder natuur een cadeautje bij: je brein groeit een beetje (maar wel aantoonbaar) in de vier maanden na de zwangerschap!