Als ik bij ons thuis de trap op loop, krijg ik soms een heel sterk gevoel alsof er iemand achter me aan loopt.

Ik geloof niet in geesten, en er is nooit iemand vermoord op onze trap ofzo. Ik vraag het me gewoon af wat het zou kunnen zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.5K

Het beste antwoord

Zonder de trap te kennen, en de omgeving van die trap (hal, trappenhuis, deuren, lichtinval, materialen, enzovoort) is het niet mogelijk een definitief antwoord op deze vraag te geven. Ik kan wel een aantal gedachten noemen. Je zult zelf moeten kijken in hoeverre deze gedachten in jouw situatie van toepassing zijn.

Misschien is er sprake van een bepaalde schaduwwerking. Jouw eigen schaduw die in je ooghoeken op een muur valt, en die natuurlijk met jou meebeweegt. Dit vang je onbewust op. Ook is het mogelijk dat het niet jouw eigen schaduw is, maar de vage weerspiegeling (al is het maar een "vlekwerking) van iets in de omgeving van de trap, of van de schaduw van een plant die voor het venster staat.

Het kan ook zijn dat de trap kraakt. Dat gekraak kan soms van twee treden achter jou lijken te komen - of het komt echt van twee treden achter jou, bijvoorbeeld doordat een tree na twee seconden weer "terugveert".

Tenslotte is het een vaker voorkomend fenomeen dat je het gevoel hebt dat er "iets" aanwezig is. Mensen die daar gevoelig voor zijn, ervaren het als een "geest" of een "entiteit". In werkelijkheid is dat een constructie van de hersenen. Zo'n "entiteit" wordt door de hersenen meestal een halve tot een hele meter achter je geplaatst, meestal schuin achter je rechterschouder.

Als jij deze gevoeligheid een klein beetje hebt, kan het zijn dat je het alleen merkt bij de trap, omdat je dan op één of andere manier daarop gefocusseerd bent. Of omdat je, waar je ook bent, graag een muur achter je hebt, en je dan weet dat er een muur achter je zit, zodat daar geen "entiteit" meer kan zijn. En in grotere ruimtes waar meerdere mensen zijn, kan het zijn dat je die "entiteit" niet ervaart, omdat jouw "weten" dat de anderen die entiteit niet zien, zo sterk is dat je jouw ervaring zelf onbewust onderdrukt.

Je zou kunnen proberen samen met iemand anders de trap op te lopen. Of iemand blijft onderaan de trap staan, en kijkt goed wat er gebeurt terwijl jij naar boven loopt. Heb je dan nog steeds het gevoel dat er iemand achter je aan loopt? Zo niet, dan is jouw wetenschap dat er iemand kijkt en dat die niets ziet, sterk genoeg om jouw ervaring te "overrulen". Dat zou dan een sterke aanwijzing zijn dat jij die ervaring zelf creërt.

Voel je dan die "persoon" nog steeds, dan zou het een schaduwwerking kunnen zijn, of het kraken van de trap.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hoe weet je dat er niemand vermoord is daar, want woon je daar als eerste op die woning ?
Misschien heeft daar wel een ziekenhuis gestaan of zoveel jaren geleden ook een andere woning gestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ook iemand gekend die een soortgelijke ervaring had. Hij zat toen in een vrij spannende episode van zijn leven; later toen hij in rustiger vaarwater kwam heeft hij die ervaring nooit meer gehad.
Onze hersenen zijn geen computers en soms fantaseren ze er wat bij; niets om je druk over te maken zolang het bij wat vage gevoelens blijft.