Wat is brocante ?

Het is een term die ik steeds vaker te pas en te onpas tegenkom, (en waar ik tot voor een x aantal jaren terug nog nooit van gehoord had !) maar het is me nog steeds niet duidelijk wat ik er nu precies onder moet verstaan.

Is het ouwe troep die geen antiek mag heten en onder die sjiek klinkende naam voor belachelijke prijzen op rommelmarkten - sorry, 'brocantebeurzen' wordt verkocht ? Dat is namelijk de indruk die ik nu heb, maar wellicht klopt die niet of dekt het de lading niet ??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
14.3K

Het beste antwoord

Brocante is alles wat je kunt omschrijven met 'ouwe meuk is leuk'. Dus jouw beeld is helemaal correct!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

La brocante is frans voor vlooienmarkt of luizenmarkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Brocante is curiosa. Spullen uit vroegere tijden die nu in trek zijn. Dit is geen antiek.
13 jaar geleden
Iets wat brocant is is in trek, maar geen antiek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bro` can - te de -woord (vrouwelijk) Zuid-Nederlands curiosa, spullen uit vroegere tijden die in trek zijn, maar niet als antiek kunnen worden beschouwd ...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ander woord voor brocante is curiosa of in gewoon Nederlands ZELDZAAM.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Brocante is net geen antiek. Voor antiek moet het iets met bepaalde artistieke of culturele waarde zijn van minstens 100 jaar.( dat wordt gesteld , maar is niet absoluut);
Voor 'brocante' stelt men die limiet niet . Maar het zijn vanuit een bepaald oogpunt interessante 'hebbedingetjes' en 'curiosa' , waarvan vele dingen slechts sentimentele waarde hebben , voorwerpen die nog net niet voldoen aan de criteria voor antiek , en dingen die voor de meesten iets meer betekenen als 'rommel'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat mij betreft heb je je eigen antwoord gegeven!!!

ik ben het er mee eens!!
13 jaar geleden
Het woord wordt ook wel gebruikt om een bepaalde stijl in huis aan te geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
italiaans eten denk ik
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rommelmarkten met oude spullen, antiek of wat nieuwer. In Frankrijk kom je ook "vide grenier" tegen. Veel dorpen organiseren deze rommelmarkt om leven in de brouwerij te brengen. Brocantes kun je dus op speciale markten vinden maar er zijn ook winkelpanden waar brocante wordt verkocht.