Het Suikerfeest of het Kleine Feest (Arabisch: عيد الفطر, `id-oel-fitr) is een islamitisch feest waarop het einde van de maand ramadan gevierd wordt. Het Arabische id-oel-fitr betekent "feestdag ter gelegenheid van het breken (van het vasten)".

`Id of eid betekent in het Arabisch een dag die vaak terugkomt. Het woord is afgeleid van aud (terugkeren). Fitr (beginnen) en iftar staan in relatie tot het verbreken van het vasten. Hieraan zou `id-oel-fitr te herleiden zijn.

Hoewel bijvoorbeeld binnen de Turkse gemeenschap de term Suikerfeest algemeen gehanteerd wordt, kunnen niet alle moslims zich hierin vinden. De oorzaak hiervoor is het gegeven dat de benaming Suikerfeest slechts betrekking op eten heeft. De vergelijking wordt wel gemaakt met Kerstmis het Kalkoenfeest te noemen. Volgens sommige moslims is het dan ook beter om het feest te duiden met het Kleine Feest. Het Kleine Feest staat in verband met het Offerfeest dat ook wel het Grote Feest wordt genoemd. Desondanks is de term Suikerfeest in zowel België als Nederland de meest gehanteerde benaming voor het feest aan het einde van het vasten gedurende ramadan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

vanwege de hoeveelheid zoete gerechten die bij dit feest opgediend worden.

(en omdat het SWEET is)