Voor wiskundeliefhebbers: wat is de buiten-oppervlakte van een half wijnvat? Hoogte 41 cm, grootste diameter 75 cm, inhoud 110 liter.

Ik heb er zes gekocht, blank geschuurd, en die moet ik in de Owatrol gaan zetten. Maar ik weet niet hoeveel ik daarvan nodig heb... Wie kan me op basis van deze informatie helpen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.7K

Het beste antwoord

Jinx heeft de oppervlakte goed uitgerekend. Ongeveer 1m2 maar jij smeert de binnenkant en de buitenkant dus iets minder dan 2 m2 per vat dan doe je de bodem ook nog dubbelzijdig dus bij benadering heb je 2,5 m2 te bedekken per vat
Owatrol smeert als water, hout absorbeert goed dus ga maar uit van 8m2 per liter per laag
6*2,5 m2 =15 m2 dan kun je dus het beste een bus van 5 lt kopen en een grote (langharige) kwast dan doe je twee lagen en heb je nog een beetje over om bij latere (olie)verf klussen je verf te verdunnen/verrijken.

Succes

Toegevoegd op 26-05-2009 23:50:17
In je vraag heb je het over de buitenkant. Ik wil je toch aanraden de binnenkant ook te tjetten

Toegevoegd op 26-05-2009 23:55:28
Oh ja, begin vast met een grrot conservenblik te bewaren, Owatrol zit in een blijk met schenktuit, daar past je kwast niet in.
En veel plezier, owatrol smeren is leuk om te doen, het gaat vlot en het ruikt OK.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wellicht is wat aanvullende informatie op zijn plaats: het betreft een 220 litervat dat doormidden is gezaagd, vandaar mijn 110 liter. En het betreft een autentiek eikenhouten wijnvat, met zijn bolronde vorm. In ieder geval allen hartelijk dank voor het meedenken. Top!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat had ik al begrepen uit je vraag. En graag gedaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prana, je hebt helemaal gelijk..
Mijn wiskundigheid is een beetje verwaterd in de afgelopen jaren…

Andere antwoorden (2)

Bijna een oppervlakte van 1 vierkante meter per regenton. (0.9655 m2) dit maal 6 maakt 5,8 vierkante meter.

Ik weet niet hoeveel Owatrol je nodig hebt om deze oppervlakte dekkend te behandelen. Staat waarschijnlijk wel op de verpakking van het goedje.

Toegevoegd op 26-05-2009 21:48:00
EDIT

Diameter maal pi.
Omtrek maal hoogte. = 0.9655m2
bij een normale cilinder

Maargoed, al kijken we naar de inhoud:

0.375*0.375= basis
basis*hoogte = 0.057656 m3.

Zou dus 57 liter zijn, bij een normale cilindervorm. Gegeven inhoud klopt dus sowiso niet met de afmetingen.

Je spreekt hier over een 'half wijnvat', wat moet ik me daar precies bij voorstellen.. ik kom hier op de helft van de inhoud bij een hele cilinder (lees wijnvat)

Owatrol: gemiddeld 8-15m2 per liter, afhankelijk van poreusheid
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Ik heb mijn antwoord verwijderd, ik geloof dat ik de onder- en bovenkant er ook nog eens bij had opgeteld.
Ik krijg er hoofdpijn van, jij hebt vast gelijk, +1!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je opp. Berekening klopt, inhoud ben je vergeten te vermenigvuldigen met pi dus 0.375 kwadraat maal pi maal hoogte = 0,18 en dat is de buitenmaat dus min dikte hout en hoogte bodem
En een wijnvat is geen cylinder dan kom je aardig in de buurt van die 110 lt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wellicht is wat aanvullende informatie op zijn plaats: het betreft een 220 litervat dat doormidden is gezaagd, vandaar mijn 110 liter. En het betreft een autentiek eikenhouten wijnvat, met zijn bolronde vorm. In ieder geval allen hartelijk dank voor het meedenken. Top!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prana, je hebt helemaal gelijk..
Mijn wiskundigheid is een beetje verwaterd in de afgelopen jaren...
Mmm... je zou het natuurlijk ook even kunnen vragen aan degene die het goedje verkoopt(?)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk, tot diegene vraagt hoeveel m2 ik wil gaan behandelen.... Ik hoef deze kennis natuurlijk niet in een bouwmarkt of verfspeciaalzaak te verwachten...